| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulkonstanter på bana. FWD ??
|
5264 besök totalt |
|
Re:
1220 kg , har räknat bort 4 x 30 kg ofjädrat. Vad hamnar egenfrekvenserna på i ditt ex ? Tycker du jag ska räkna själv ?
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Vilken tur då att jag varken har original dämpare eller topplagringar
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Ahha den ofjädrade vikten var redan borttagen. Apan får en bana
30kg ofjädrat är nog lite i underkant, men duger som överslag. Jag skull köra med ca ca ca 5kg mer ofjädrat fram än bak. Men se kan själv
Har inte kollräknat men det ser vättigt/rimligt ut. Kan tom gas på med mer fjäder, hmm beror väll på lite vad man är ute efter också. Sen skulle ett par justa krängre vara som kryddan på moset _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Johan , vem får bananen ? du eller jag ?
Krängare ja...Blir till att använda en kväll med sökfunktionen
Kan man säga nåt generellt om krängare när man som i ex (ungefär) dubblat fjäderkonstanten ? Blir intressant att mäta MR bak på bilen , blir nog imorgon.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Du får bananerna, jag tål inte ski...
Krängarns styvhet kontar fjäder, nu börjar det bli lurigt. Man måste ha koll på jacking/rc-höjder mm. Men lite generlält fram bör krängarns fjäderkonstant ligga en bra bit under fjäderkontant för fjädern. Bak kan vara betydligt hårdre, men känns inte rätt att krängran är hårdare än fjädern. ps Japp sökfuntionen är bra Kommer håller dig sysselsatt ett tag på ämnet krängare/krängingshämmare/krängsfjäder mm
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Ja det verkar som kommande kvällar är räddade...
Är nöjd hittills med informationen gällande konstanter Skulle du säga att förhållandet är fram/bak är linjärt , oavsett vilken nivå man lägger sig på ,sport eller komfort
||||||
|
Ska försöka skaka fram konstanter på ett sk clubsportchassi så får vi se hur det
förhåller sig mot ett fuling-chassi
Ska också fjäska för den lokala räserförarn, så kanske man kan få till en hörnvägning med tjockisgubbe i och allt. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Har mätt utväxlingen på hjulupphängningen.
Bak är det 65 % rörelse vid fjäderplats i förhållande till rörelse vid centrum på hjulet. Fram blir samma mätning 80 % vid fjädern. Hur räknar vi ut MR ? Ska jag söka själv ??
||||||
|
Blir MR 0,65 bak och 0,8 fram
Då stämmer ju inte Pärson 0,94 regeln ??
Är det så enkelt som fjäderkonstant * MR = hjulkonstant ? _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Isf hamnar vi väl på fjäderkonstanter fram 90N och bak 92N... Men förmodligen har jag väl missat nåt..
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Du har väll MacÄckelben fram, eller? Sen för att strula till det så är MR ingen konstant utan den varierar med fjädringen för det mästa. Hmm kanske inte stela axel, eller? Hmm 80% låter skumt, gör om mätningen. Mät fler gånger och i flera steg Typ mät fjäder, hissa hjulet 10mm, mät fjädern, hissa hjulet 10mm till osv. Åkerkommer snart
Mer MR tugg, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sökfuntionen funkar fortfarnde
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Johan, det är läggdags!
Bak tyckte jag det var hyfsat konstant 65% vid olika mätningar. Fram blir det hemläxa som sagt. Ritade mest bilar i matte-böckerna tyvärr... så ha tålamod
Go natt
||||||
|
Nu ska vi se..
MR fram är uppmätt med lite större noggrannhet , kommer dock inte över 0,91 vid någon intervall. Medel blev 0,9. Det slår ganska mycket på fjäderkonstanten beroende på MR 0,94 eller MR 0,9. Siffrorna förvånar en smula men detta är vad jag kommit fram till : Fram med MR 0,9 : 75N / 0,81 = 93 N/mm Fjäderkonstant Fram med MR 0,94 : 75N / 0,88 = 85 N/mm Fjäderkonstant Bak med MR 0,65 : 60N / 0,42 = 143 N/mm Fjäderkonstant Fram har jag räknar med egenfrekvensen 2,35hz , 75 N/mm hjulkonstant och 340 kg fjädrad vikt Bak , 2,7hz , 60 N/mm hjulkonstant och 210 kg fjädrad vikt Avrundat talar vi om fjäder 90N/mm fram och 140N/mm bak. Eller...
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Jag garderar med
Du har inget annat än bananer ? Mått på utväxling MacPäärsson MINI Cooper S Mätt hjulnav till skärmkant = 400mm Undre fjädertallrik till topplagring = 230mm 380mm 213mm 360mm 194mm 340mm 175mm Har uppskattat vikten lite högre ,tror vikten ligger närmare 1240kg och med tjockisgubbe hamnar vi med samma egenfrekvenser på Fram 95 N/mm och bak 150/ N/mm Tog bort ofjädrat 40kg fram 35kg bak Johan , en fråga .. Kan det förekomma olika konstanter höger/vänster på ett rent Race-chassi ? Svara inte sök , snälla
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulkonstanter på bana. FWD ??
|
5264 besök totalt |