Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylsystem kan detta funka för mittmotorbil?
1261 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

I min mittmotorkoja skall jag koppla upp kylsystemet och frågan är om jag tänker rätt
Jag har sökt på nätet hur typ Opel speedsters kylsystem är designat, men hittar inge bra.

Min tanke är att göra som följer.......................
Kylvattnet går från vattenpumpen (E) via rören i kardantunneln till kylaren (D) på dessa rör är värmepaketet (C) inkopplat. Där kylvattnet går tillbaka in i motorn (F), sitter övertrycksdelen som går till expantionstanken, returen går in i vattenpumpen.

A: Motor
B: Expansionstank
C: Värmepaket
D: Kylare
E: Vattenpump
F: Termostat

Frågan är: kommer detta fungera eller kommer kylvattnet gå åt fel håll någonstans? Lite synpunkter sökes

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Värmepaketet ska gå oreglerat från termostathuset för bästa verkan.
om du har vägarna förbi Huddinge, så kan du få en visning hur Speedsterns system är uppbyggt.

Anders Bisting
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Normalt så trycker kylvätskepumpen in kylvätska i motorn (lågt) medans utflödet styrs av termostaten (utloppet sitter högt).

Värmepaketet sitter som Dude säger oreglerat från termostathuset. Alltså, flödet ska kunna gå genom värmepaketet även vid stängd termostat. Retur vid kylvätskepumpens inlopp.

Expansionstanken sitter normalt ansluten till kylvätskepumpen och till en högpunkt, typ kylarens övre del för att avlufta systemet.
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004

Lite mer ledtrådar: http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/technische%20documentatie/tis/ . . . .

Edit: märkligt nog syns inte kupeluftvärmeväxlaren

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Du behöver ingen "retur" från expansionskärlet.. Det skall inte vara nåt flöde genom expansionskärlet. Så mitt förslag är att du skippar ledningen mellan F och B.

Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Johan Edlund skrev:
Normalt så trycker kylvätskepumpen in kylvätska i motorn (lågt) medans utflödet styrs av termostaten (utloppet sitter högt).

Så fattar jag det åxå thumbs up Hade lite mickel på min bil med det där, har subba maskin i den
När motorvattnet blir varmt öppnar den, sedan stänger när tillräkligt mkt svalare vatten har passerat motorn.

Vad jag vet är det bara Subarun som har t-staten på inloppet, nertill på motorn (ass backwards system). När sedan maskinen blir varm öppnar t-staten som genast får kallt vatten på sig, kyler ner å stänger för tidigt, fattar inte varför det funkar på orginalet egentligen.

Jag har satt dit en slangtermostat direkt efter utloppet på motorn med en bypass före termostaten till inloppet i motorn. så inte vattnet står still i maskinen och man får hot spots. BMW har en slangermostat som stänger bypassen när t-staten öppnar o tvärt om. finns på feltema för en billig peng thumbs up

OT:lite nyfigen, vad har du för puffra i minin?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

r-2 skrev:
...Vad jag vet är det bara Subarun som har t-staten på inloppet, nertill på motorn...
VW har ett liknanden system.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande