| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylsystem kan detta funka för mittmotorbil?
|
1261 besök totalt |
|
I min mittmotorkoja skall jag koppla upp kylsystemet och frågan är om jag tänker rätt
Jag har sökt på nätet hur typ Opel speedsters kylsystem är designat, men hittar inge bra. Min tanke är att göra som följer....................... Kylvattnet går från vattenpumpen (E) via rören i kardantunneln till kylaren (D) på dessa rör är värmepaketet (C) inkopplat. Där kylvattnet går tillbaka in i motorn (F), sitter övertrycksdelen som går till expantionstanken, returen går in i vattenpumpen.
A: Motor B: Expansionstank C: Värmepaket D: Kylare E: Vattenpump F: Termostat Frågan är: kommer detta fungera eller kommer kylvattnet gå åt fel håll någonstans? Lite synpunkter sökes
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Värmepaketet ska gå oreglerat från termostathuset för bästa verkan.
om du har vägarna förbi Huddinge, så kan du få en visning hur Speedsterns system är uppbyggt. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Normalt så trycker kylvätskepumpen in kylvätska i motorn (lågt) medans utflödet styrs av termostaten (utloppet sitter högt).
Värmepaketet sitter som Dude säger oreglerat från termostathuset. Alltså, flödet ska kunna gå genom värmepaketet även vid stängd termostat. Retur vid kylvätskepumpens inlopp. Expansionstanken sitter normalt ansluten till kylvätskepumpen och till en högpunkt, typ kylarens övre del för att avlufta systemet. |
||
|
Lite mer ledtrådar: http://www.speedsterclub.nl/biblioth
Edit: märkligt nog syns inte kupeluftvärmeväxlaren
_________________ Vincent Wong |
||
|
Re:
Så fattar jag det åxå
När motorvattnet blir varmt öppnar den, sedan stänger när tillräkligt mkt svalare vatten har passerat motorn. Vad jag vet är det bara Subarun som har t-staten på inloppet, nertill på motorn (ass backwards system). När sedan maskinen blir varm öppnar t-staten som genast får kallt vatten på sig, kyler ner å stänger för tidigt, fattar inte varför det funkar på orginalet egentligen.
Jag har satt dit en slangtermostat direkt efter utloppet på motorn med en bypass före termostaten till inloppet i motorn. så inte vattnet står still i maskinen och man får hot spots. BMW har en slangermostat som stänger bypassen när t-staten öppnar o tvärt om. finns på feltema för en billig peng OT:lite nyfigen, vad har du för puffra i minin? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1261 besök totalt |