| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW e36 M3 diff uppgradering.
|
3 besök senaste veckan (9934 totalt) |
|
Hej. Tänkte be om lite hjälp. Ska uppdatera min diff på min M3 GT -95. (3.25 utväxling och 25% diff) Hade tänkt mig 3.91 utväxling och 75% spärr. Ringde Bmw idag och bad dem kolla upp BMW Motorsport delar till detta, men fick besked att de slutat sälja Motorsport delarna. Någon som har delar, eller vet var man kan köpa, har kontakter eller liknande, vill ha bra kvalitet! Behöver även hjälp med montering och inställning på diffen (inte montering på bilen). Tacksamm för alla tips! /Pär per_sundh@hotmail.com _________________ Pär Sundh |
||||||||
|
Tack, har precis pratat med han, och köhler.
Mobimech verkade ha dåligt med tid, men skulle försöka, köhler tar väldigt bra betalt, men ev ett alternativ om inget annat dyker upp, köhler har väll super kvalitet gissar jag. Vill som sagt ha äkta motorsport delar, och det erbjuder både köhler och mobimech. Men kanske någon som har en färdig, eller fler andra alternativ? _________________ Pär Sundh |
||||||||
|
Ring BMW igen och fråga efter art.nr
3314 2220534 (75% diffverkan) Som du säger så har de andra utväxlingarna utgått till lilla huset (188), men de har både köhler och mobimech.. Edit: Men m3e30 från 90- tävlingsbilar verkar ha använt samma hus?? Isf finns utväxlingar.. 3312 2222949 (3.91 tävlingskvalitet) 3312 2501629 (3.91 samma kvalitet på dreven som i gatbilarna = billigare) Finns massa andra utväxlingar med.. Någon som vet om dessa drev passar i huset till 3.0 diffen?? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
|
Re: BMW e36 M3 diff uppgradering.
Varför vill du ha 75% låsningsgrad? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Ska du åka 1m gata eller mer så är 40% bättre har jag för mig mobimech sa. Mitt motor ger mycket effekt men Peder tyckte ändå att 40% var lämpligare än 75% för min bil. Den blir nog väldigt bångstyrig överlag med för hård bromsning.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Re:
Komplettering. För om den inte utnyttjat allt tillgängligt grepp på innerhjulet som kommer den understyra som en gris. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Inbromsningen kommer bli stabilare. Ökad diffverkan ger i princip alltid understyrning, det enda körfallet där det inte gör det är när man gasar så mycket i en kurva att innerhjulet skulle börjat spinna om man körde utan diffbroms, då ger det mer överstyrning, men det är inte alltid positivt heller eftersom man inte alltid tycker det är optimalt med växling från grisunderstyrt till herrejössesöverstyrt vid gaspådrag i en snabb kurva...
Jag tycker det är mycket bättre att man inser att man inte alltid kan ge full gas i alla situationer och kör med mindre bromsverkan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Jag har då aldrig upplevt att det ändrats från gris understyrt till överstyrt. Då är det nåt fel på diffen.
Ökad förspänning ger nästan alltid understyrning. Men bygger man om diffen rätt som Per nu tänkt göra kommer det inte blir nåt problem. Hur bygger ni om på alforna när ni fått dessa problem? Per, jag tycker du ska köra på en 40% diffbroms. Jag har aldrig känt att jag har behövt mer. Dessutom är det rätt mycket billigare då det enda du behöver göra är att dubbla antalet lameller i din nuvarande diff. Ska du ha 75% så måste du ha nya ramper också. Det är därför det blir dyrt. |
||||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Jo men jag undrade om ni shimsar högre förspänning eller om ni ändrar vikeln på ramperna eller lägger i extra lameller. |
||||||||
|
Håller med Samuel ang att 40% "räcker". Lägger du i 2 extra lameller så behöver du fräsa lite i huset & ena gaveln för att få plats, dessutom så tror jag att 2 extra lameller blir närmre 50% än 40%. Vill du ha någon i Skåneland som är minst lika duktigt som Peder på att bygga om 188-diffar så kan jag rekommendera 02 depån i Kågeröd. Lennart har byggt många diffar till BMW Cup och har gjort 6-7 st till mig & brossan med mycket gott resultat. Leveranstiden är kort & priserna är kanon
Är du sugen på 4:10 utväxling så hojta, jag har ett par liggandes. Rekommenderar dig att byta packboxar osv när du ändå "håller på". Ett renoveringskitt bestående av alla packboxar/packningar till diffen kostar under 1000:- på BMW. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Re:
||||||||
|
Re:
Det va inget svar på min fråga hur ni har fått högre spärrverkan. Vilket ni måste ha provat eftersom ni visste att bilen blev understyrd. Men om det är jobbigt att svara med hela meningar så kan vi hoppa över det. Patrik: Vet du om 188-dreven passar till E36:ans diff? Borde väl passa 3.0:an va? Vad jag förstått så har 3.2:an en annan diff. Frågan är vilken diff jag kan ta drev från till min 3.2:a. |
||||||||
|
Re:
Nej, det var svar på den här frågan:
Svar på den senast ställda frågan kommer här: För att öka låsningsgraden från 25% till 40%, vilket bara är aktuellt på bilar där slutväxeln sitter fast i bakaxeln; 'byter man ut två av ytterlamellerna mot två innerlameller. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Tack. Då vet jag. Alltså bör man inte få mer understyrt vid turn-in iallafall. Möjligvis vid gaspådrag och man är lite mesig på gasen. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (9934 totalt) |