Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -87
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
18 besök senaste veckan (76006 totalt)
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Tillbaks efter en trevlig kväll på Knutstorp. Fick en hel del varv i perfekt väder, tror jag fick ihop lite mer än 50 varv. Fredrik visade vägen i något pass. Visste att något var på gång, då det gick ovanligt lätt att komma ner till "bra" tider. Nästan direkt låg jag på låga 1.16-tider, för att slå till med en 1.15-tid.

Tyvärr så var batteriet slut i min sändare, men min mottagare hittade en annan. Så jag fick tider ändå.

Sista passet så körde jag riktigt bra tyckte jag själv, iallafall. Blev lite fundersam då tider försvann och sedan kom tillbaks. Tur man har videokamera i bilen.

Fick till ett bra varv på slutet:


http://www.seventwentyfour.org/porsche/070815.wmv

Justering som gjordes var att jag tog ut 0,1 från däcken runtom, plus skruvade åt dropstopet ytterligare ett snäpp.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Lite bilder som Fredrik Å tog:






_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Re:

easec skrev:
...Fredrik visade vägen i något pass. Visste att något var på gång, då det gick ovanligt lätt
att komma ner till "bra" tider...


Ja, jag tänkte att jag skulle kunna lura dig ner mot 1,14 på något sätt.

För att hålla den osynliga bogserlinan mellan oss lagom sträckt, så fick man åka med ena ögat i
backspegeln och det andra på banan... Klurigt - Men det är riktigt kul att se dina framsteg! thumbs up

Du börjar ju framför allt få riktigt bra fart över NGK och ner i snabba vänstern (som jag har i min avatar..).

om du mäter din tid på sträckan: Utgången av Ronnie Peterson -> Ingången hårnålen och jämför med
hur du åkte för några månader sedan, så måste du ha hittat minst en sekund här nu. thumbs up

_________________
--
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Knutstorp

Edit

Flyttat till PM

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Lite resultat från Kinnekulle Ring.

Tider från tidskvalet:



Resultat tidskval, attans tätt i klass 1!


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Då var det dags för Anderstorp, när jag körde upp på morgonen funderade jag på hur det skulle gå. Jag hade kört som bäst på 2.18 och då kände jag att
det gick riktigt fort i svängarna. Turen på Anderstorp när det regnade användes för att testa spår och sådant. De tiderna som vi hade där gick ju inte att räkna
med. Det kommer att bli storstryk idag, räknade med 2 poäng, men kanske viktiga poäng i sammandraget.

Träning 1

Ett kort pass, då det var en avåkning. Började första varvet på 2.21,06, usch det blir att jobba på. Vi hann med fyra varv
på passet, sista varvet gick på 2.08,16, en förbättring med över 10 sekunder. Kanske jag ändå kan komma ner till lite bättre tider.
Korrigerade lufttrycket lite. Ville inte ta ut för mycket om det skulle börja regna.

Träning 2

Hyfsat pass, var en sekund snabbare på första varvet än bästa tiden i förra passet. Hade fyra varv på 2.04 tider, där 2.04,27 var bästa
noteringen. Tog slog Jonas mig med en sekund, mmmm. Får ladda på lite bättre! Börjar hitta runt banan lite bättre.

Träning 3

Ett bra pass, fick till ett par bra varv, satte personbästa med 2.02,67, vilket jag tror att jag slog Jonas med. Fick ett
riktigt bra flytt. Viktigt att känna var man skall köra med rytm och var man skall gå mer på attack. Mycket glad när passet
var slut. FUnderade lite på om man kunde höja sig ytterligare ett snäpp.



Tidskval

Misslyckades totalt med strategien. Hamnade bakom Anders som körde ifån mig duktigt. Blev helt ensam, kunde inte hänga på någon. Banan
var till en början ganska vått men torkade upp relativt snabbt. Några partier var helt torra. Satte bästa tid på sista varvet.
Inget att ringa hem om precis. När passet var klar så började regna rejält.


Race 1 http://www.seventwentyfour.org/porsche/anderstorprace1.wmv

När vi skulle ut på warm up så dansade Bettan igen, tror att det blev minst två hela varv innan hon stannade. Helt otroligt
vad 163 hästar kan ställa till med. När bilen väl hade stannat så vaar jag ju minst ett halvt varv efter. Vilken duktig förare
man är - . FSN stod bredvid mig, vi två hade gjort rätt dåligt tidskval, jag hade den sämsta tiden, FSN var två sekunder bättre.
Men som vanligt var jag inte på hugget, utan det blev en lucka direkt. Behållningen var att följa Fredrik uppkörning, från parkett.
Höllt rätt bra tempo när jag väl kom in i körningen, några varv hade jag häng på Anna som i sin tur låg efter Jonas. I mitten hade jag
I mitten hade jag tre varv som låg på höga 1.02. Blev sist, men visste att jag kunde göra bättre. Bara till att ladda lite mer
inför nästa race.



Race 2 http://www.seventwentyfour.org/porsche/anderstorprace2.wmv

Försökte vara mer på hugget i andra racet. Hoppade över körningen i open Pit Lane för att helt
koncentrera mig på race 2. Inga förändringa gjordes på bilen, förutom att tanka i lite mer bensin.

Warm up gick riktigt snabbt, 2.11,5, nästan en sekund snabbare än i första racet.Nästa varv blev också en sekund snabbare.

Sämsta tid innebar att jag delade sista ledet med Anders i sin Turbo. Hade Jonas snett framför mig och Anna framför.
När vi körde upp vid line upen funderade jag lite på vilken taktik som jag skulle välja. Ett alternativ var att gå över i vänster
ledet och följa Anders förbi Jonas, ett annat alternativ var att lägga mig mellan Jonas och Anna. Sistnämnda valde jag, såg en risk
att jag skulle fastna i kurvan bakom Anders och dessutom behöva släppa fram Jonas. Känner mig lite passiv när vi närmar
oss kurvan, skulle ha kunnat bromsat lite senare. Men jag får till en bra kurva och kommer ut precis bakom Jonas, som ligger näst sist.
Håller ungefär samma tempo över hela långa rakan. Bromsar lite senare innan tvära höger och ligger och visar mig
lite för Jonas genom alla kurvorna. Andra varvet kryper jag lite närmare, för att stöta lite i vissa partier, där jag bromsar
lite senare. Andra varvet går på 2.03,57 enl min laptimer.

Ut på tredje varvet har jag ätit in ytterligare lite och ligger och hackar lite, får till en bättre inbromsning inför tvära högern och börjar
förberedda omkörningen i kurvan efter gamla start/målrakan. I tidigare pass har jag sett att det går att köra snabbt även på insidan.

På gamla start/målrakan går jag ut en billängd och bromsa mig förbi Jonas. Tar innerspåret men ser att Jonas vill försöka att komma
om på yttersidan, går ner en halv billängd i nästa kurva för att markera att jag vet om manövern. Jonas backar tillbaka och jag kan ta upp
jakten på en röd 944 som ligger en bit bort. Tänker att bara jag kan komma ikapp så har jag en chans att köra om
Anna i det kurviga partiet. Då jag känner på mig att jag är mycket snabbare här. Redan innan vi har kommit till Start/målrakan har jag ätit en
ganska mycket av det försprång som Anna hade. Varvtiderna är på väg att sjunka ner mot 2.02 . När vi på nästa varv
passerar start/mål så är jag ikapp. Nästa varv kommer jag närmare och närmare, sätter även ett nytt personligt rekord 2.01,36. Nu är jag och hackar lite
på Anna, gör ett litet försök att köra om redan i kurvan direkt innan långa rakan, men backar tillbaks. Efter
långa rakan så får Anna bekymmer med bromsarna och jag är helt ikapp. Gör om samma manöver som med Jonas, dvs går
ut en bilbredd och tar innerspåret i kurvan efter gamla start/målrakan. När jag har kört om Anna ser jag att Järven och Christer kommer.
Jag sitter och är lite orolig att Anna skall vara så nära att hon kan köra om mig på rakan. Enda raka är att
försöka sätta högsta fart när dessa två herrar kommer ifatt Anna och på så sett utnyttja faktumet att Anna måste släppa
av lite. Förhoppningsvis så kommer detta att räcka. Med facit i hans så räckte det, de sista varven tog jag det lugnt för
att spara på materialet.

Mycket nöjd med söndagen, kom till Anderstorp med en tid på 2.18, åkte därifrån med en på 2.01,36. Härligt, en bit till men det plockar
vi nästa år.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Dags att summera fas 1

Anderstorp Raceway (4025m) 2.01,389
Mantorp Park långa (3106m) 1.42,843
Kinnekulle Ring (2073m) 1.05,807
Sturup Raceway 1.15,621
Knutstorp (2070m) 1.15,696

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Tog ett tag, men nu är de på g!

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=-7PuHBG3yWg

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Tog ett tag, men nu är de på g!

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=-7PuHBG3yWg

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Kommer det bli något kört med denna bil iår, Mats?

Du har inte möjlighet att lägga upp film från ett regnigt anderstorp?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3242



Har du kvar den bilen ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Fas II kommer till våren, lite råare, lättare och förhoppningsvis snabbare.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul fimer - den vita BMW som kör om dig på rakan går ju sanslöst fort
Vet du vad det var för bil ?

Tycker du kör mycket snyggt thumbs up Rätt spår och smooth
Jag tror utan att vara någon expert att du lätt hittar någon sekund till genom att våga lite till.
Spontan tips ( Men samma spår som i filmen )
+ Bromsa mindre över/innan Micro krönet
+ Gasa tidigare ut över bäcken mot rakan
+ Bromsa lite senare i T1 och kom på gasen tidigare

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
otäckt snabbt den vita, men sturesson var värre. Jag försökte hänga med när han körde på kalla slicks och bara provade Han körde snabbt, ser lite av det på slutet av film 2.

Filmen där jag kör på 1.14 kommer från samma tillfälle fast senare på kvällen. Då var det bara jag ute och körde på Knutan.

Nu kan man se i film två att jag exprimenterar lite med spåret i i RP.

http://www.youtube.com/watch?v=BjWXqi66eac

Men med den nya konfigurationen kommer jag att sätta upp som mål att komma under 1.12 på Knutan. Kanske jag blir 5-6 i PCSR.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Fina filmer - det var ju en trevlig kväll, som sagt. thumbs up

Får ursäkta mina ibland lite slöa spårval med att jag sitter och tittar för mycket i backspegeln..

Ville framför allt att Mats skulle hänga med och få upp farten
1) Över NGK och ner genom äckliga vänstern
2) Genom Kvällsposten och ner mot Liton

Körningen blir ju lite ryckig när jag ibland låter turbon trycka på och sedan bromsar jättetidigt, för att
Bettan II (med halva effekten) ska hinna med.

Över NGK så hade Mats till slut riktigt bra speed, jag hade absolut behövt fokusera 100% framåt ,
om jag skulle åka fortare än så. thumbs up

_________________
--
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Går igenom allt videomaterial, hittade lite från Ring Knutstorp och körningen med SLC.

http://www.youtube.com/watch?v=PXJ2vrYcxog

Kommer mera ...

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Lördagens aktiviteter ägnades åt BettanIV, idag var det BettanII:s tur. Fredrik Å möte upp på en fotbollsplan i Vellinge, sedan blev det en trevlig färd mot Halmstad, där ett släp väntade.


Personerna på bilden ville inte vara med på bild




Innehållet i släpet är lite hemligt, men ibland kommer den att ge ifrån sig ett brum brum, förhoppningsvis blir det inte så mycket rök på PCSR:s tävlingar heller. Lite ågren har smygit sig in, innanför västen.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



"Ryktet om min död är betydligt överdrivet", som Twain sa.

(snygg bild, med skugga och allt)

Bettan II lever, om än med en rejäl dieselklang i motorn...
Innehållet i släpvagnen ska förhoppningsvis råda bot på det. thumbs up

_________________
--
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

FredrikÅ skrev:

Bettan II lever, om än med en rejäl dieselklang i motorn...
Innehållet i släpvagnen ska förhoppningsvis råda bot på det. thumbs up


aha... tänkte väl att det inte fick plats med en hel bil i släpet

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re:

FredrikÅ skrev:
"Ryktet om min död är betydligt överdrivet", som Twain sa.

(snygg bild, med skugga och allt)

Bettan II lever, om än med en rejäl dieselklang i motorn...
Innehållet i släpvagnen ska förhoppningsvis råda bot på det. thumbs up


Det hoppas jag verkligen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -87
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
18 besök senaste veckan (76006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande