Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27 >> 18 besök senaste veckan (76006 totalt) |
Tillbaks efter en trevlig kväll på Knutstorp. Fick en hel del varv i perfekt väder, tror jag fick ihop lite mer än 50 varv. Fredrik visade vägen i något pass. Visste att något var på gång, då det gick ovanligt lätt att komma ner till "bra" tider. Nästan direkt låg jag på låga 1.16-tider, för att slå till med en 1.15-tid.
Tyvärr så var batteriet slut i min sändare, men min mottagare hittade en annan. Så jag fick tider ändå. Sista passet så körde jag riktigt bra tyckte jag själv, iallafall. Blev lite fundersam då tider försvann och sedan kom tillbaks. Tur man har videokamera i bilen. Fick till ett bra varv på slutet: http://www.seventwentyfour.org/porsc Justering som gjordes var att jag tog ut 0,1 från däcken runtom, plus skruvade åt dropstopet ytterligare ett snäpp. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Re:
Ja, jag tänkte att jag skulle kunna lura dig ner mot 1,14 på något sätt. ![]() För att hålla den osynliga bogserlinan mellan oss lagom sträckt, så fick man åka med ena ögat i backspegeln och det andra på banan... Klurigt - Men det är riktigt kul att se dina framsteg! ![]() Du börjar ju framför allt få riktigt bra fart över NGK och ner i snabba vänstern (som jag har i min avatar..). om du mäter din tid på sträckan: Utgången av Ronnie Peterson -> Ingången hårnålen och jämför med hur du åkte för några månader sedan, så måste du ha hittat minst en sekund här nu. ![]() _________________ -- |
||
Lite resultat från Kinnekulle Ring.
Tider från tidskvalet: ![]() Resultat tidskval, attans tätt i klass 1! ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Då var det dags för Anderstorp, när jag körde upp på morgonen funderade jag på hur det skulle gå. Jag hade kört som bäst på 2.18 och då kände jag att
det gick riktigt fort i svängarna. Turen på Anderstorp när det regnade användes för att testa spår och sådant. De tiderna som vi hade där gick ju inte att räkna med. Det kommer att bli storstryk idag, räknade med 2 poäng, men kanske viktiga poäng i sammandraget. Träning 1 Ett kort pass, då det var en avåkning. Började första varvet på 2.21,06, usch det blir att jobba på. Vi hann med fyra varv på passet, sista varvet gick på 2.08,16, en förbättring med över 10 sekunder. Kanske jag ändå kan komma ner till lite bättre tider. Korrigerade lufttrycket lite. Ville inte ta ut för mycket om det skulle börja regna. Träning 2 Hyfsat pass, var en sekund snabbare på första varvet än bästa tiden i förra passet. Hade fyra varv på 2.04 tider, där 2.04,27 var bästa noteringen. Tog slog Jonas mig med en sekund, mmmm. Får ladda på lite bättre! Börjar hitta runt banan lite bättre. Träning 3 Ett bra pass, fick till ett par bra varv, satte personbästa med 2.02,67, vilket jag tror att jag slog Jonas med. Fick ett riktigt bra flytt. Viktigt att känna var man skall köra med rytm och var man skall gå mer på attack. Mycket glad när passet var slut. FUnderade lite på om man kunde höja sig ytterligare ett snäpp. Tidskval Misslyckades totalt med strategien. Hamnade bakom Anders som körde ifån mig duktigt. Blev helt ensam, kunde inte hänga på någon. Banan var till en början ganska vått men torkade upp relativt snabbt. Några partier var helt torra. Satte bästa tid på sista varvet. Inget att ringa hem om precis. När passet var klar så började regna rejält. Race 1 http://www.seventwentyfour.org/porsc När vi skulle ut på warm up så dansade Bettan igen, tror att det blev minst två hela varv innan hon stannade. Helt otroligt vad 163 hästar kan ställa till med. När bilen väl hade stannat så vaar jag ju minst ett halvt varv efter. Vilken duktig förare man är - . FSN stod bredvid mig, vi två hade gjort rätt dåligt tidskval, jag hade den sämsta tiden, FSN var två sekunder bättre. Men som vanligt var jag inte på hugget, utan det blev en lucka direkt. Behållningen var att följa Fredrik uppkörning, från parkett. Höllt rätt bra tempo när jag väl kom in i körningen, några varv hade jag häng på Anna som i sin tur låg efter Jonas. I mitten hade jag I mitten hade jag tre varv som låg på höga 1.02. Blev sist, men visste att jag kunde göra bättre. Bara till att ladda lite mer inför nästa race. Race 2 http://www.seventwentyfour.org/porsc Försökte vara mer på hugget i andra racet. Hoppade över körningen i open Pit Lane för att helt koncentrera mig på race 2. Inga förändringa gjordes på bilen, förutom att tanka i lite mer bensin. Warm up gick riktigt snabbt, 2.11,5, nästan en sekund snabbare än i första racet.Nästa varv blev också en sekund snabbare. Sämsta tid innebar att jag delade sista ledet med Anders i sin Turbo. Hade Jonas snett framför mig och Anna framför. När vi körde upp vid line upen funderade jag lite på vilken taktik som jag skulle välja. Ett alternativ var att gå över i vänster ledet och följa Anders förbi Jonas, ett annat alternativ var att lägga mig mellan Jonas och Anna. Sistnämnda valde jag, såg en risk att jag skulle fastna i kurvan bakom Anders och dessutom behöva släppa fram Jonas. Känner mig lite passiv när vi närmar oss kurvan, skulle ha kunnat bromsat lite senare. Men jag får till en bra kurva och kommer ut precis bakom Jonas, som ligger näst sist. Håller ungefär samma tempo över hela långa rakan. Bromsar lite senare innan tvära höger och ligger och visar mig lite för Jonas genom alla kurvorna. Andra varvet kryper jag lite närmare, för att stöta lite i vissa partier, där jag bromsar lite senare. Andra varvet går på 2.03,57 enl min laptimer. Ut på tredje varvet har jag ätit in ytterligare lite och ligger och hackar lite, får till en bättre inbromsning inför tvära högern och börjar förberedda omkörningen i kurvan efter gamla start/målrakan. I tidigare pass har jag sett att det går att köra snabbt även på insidan. På gamla start/målrakan går jag ut en billängd och bromsa mig förbi Jonas. Tar innerspåret men ser att Jonas vill försöka att komma om på yttersidan, går ner en halv billängd i nästa kurva för att markera att jag vet om manövern. Jonas backar tillbaka och jag kan ta upp jakten på en röd 944 som ligger en bit bort. Tänker att bara jag kan komma ikapp så har jag en chans att köra om Anna i det kurviga partiet. Då jag känner på mig att jag är mycket snabbare här. Redan innan vi har kommit till Start/målrakan har jag ätit en ganska mycket av det försprång som Anna hade. Varvtiderna är på väg att sjunka ner mot 2.02 . När vi på nästa varv passerar start/mål så är jag ikapp. Nästa varv kommer jag närmare och närmare, sätter även ett nytt personligt rekord 2.01,36. Nu är jag och hackar lite på Anna, gör ett litet försök att köra om redan i kurvan direkt innan långa rakan, men backar tillbaks. Efter långa rakan så får Anna bekymmer med bromsarna och jag är helt ikapp. Gör om samma manöver som med Jonas, dvs går ut en bilbredd och tar innerspåret i kurvan efter gamla start/målrakan. När jag har kört om Anna ser jag att Järven och Christer kommer. Jag sitter och är lite orolig att Anna skall vara så nära att hon kan köra om mig på rakan. Enda raka är att försöka sätta högsta fart när dessa två herrar kommer ifatt Anna och på så sett utnyttja faktumet att Anna måste släppa av lite. Förhoppningsvis så kommer detta att räcka. Med facit i hans så räckte det, de sista varven tog jag det lugnt för att spara på materialet. Mycket nöjd med söndagen, kom till Anderstorp med en tid på 2.18, åkte därifrån med en på 2.01,36. Härligt, en bit till men det plockar vi nästa år. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Dags att summera fas 1
Anderstorp Raceway (4025m) 2.01,389 Mantorp Park långa (3106m) 1.42,843 Kinnekulle Ring (2073m) 1.05,807 Sturup Raceway 1.15,621 Knutstorp (2070m) 1.15,696 _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Kul fimer - den vita BMW som kör om dig på rakan går ju sanslöst fort
![]() Vet du vad det var för bil ? Tycker du kör mycket snyggt ![]() Jag tror utan att vara någon expert att du lätt hittar någon sekund till genom att våga lite till. Spontan tips ( Men samma spår som i filmen ) + Bromsa mindre över/innan Micro krönet + Gasa tidigare ut över bäcken mot rakan + Bromsa lite senare i T1 och kom på gasen tidigare /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
otäckt snabbt den vita, men sturesson var värre. Jag försökte hänga med när han körde på kalla slicks och bara provade
![]() Filmen där jag kör på 1.14 kommer från samma tillfälle fast senare på kvällen. Då var det bara jag ute och körde på Knutan. Nu kan man se i film två att jag exprimenterar lite med spåret i i RP. http://www.youtube.com/watch?v=BjWXq Men med den nya konfigurationen kommer jag att sätta upp som mål att komma under 1.12 på Knutan. Kanske jag blir 5-6 i PCSR. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Fina filmer - det var ju en trevlig kväll, som sagt.
![]() Får ursäkta mina ibland lite slöa spårval med att jag sitter och tittar för mycket i backspegeln.. ![]() Ville framför allt att Mats skulle hänga med och få upp farten 1) Över NGK och ner genom äckliga vänstern 2) Genom Kvällsposten och ner mot Liton Körningen blir ju lite ryckig när jag ibland låter turbon trycka på och sedan bromsar jättetidigt, för att Bettan II (med halva effekten) ska hinna med. ![]() Över NGK så hade Mats till slut riktigt bra speed, jag hade absolut behövt fokusera 100% framåt , om jag skulle åka fortare än så. ![]() _________________ -- |
||
Går igenom allt videomaterial, hittade lite från Ring Knutstorp och körningen med SLC.
http://www.youtube.com/watch?v=PXJ2v Kommer mera ... _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Lördagens aktiviteter ägnades åt BettanIV, idag var det BettanII:s tur. Fredrik Å möte upp på en fotbollsplan i Vellinge, sedan blev det en trevlig färd mot Halmstad, där ett släp väntade.
Personerna på bilden ville inte vara med på bild ![]() ![]() ![]() Innehållet i släpet är lite hemligt, men ibland kommer den att ge ifrån sig ett brum brum, förhoppningsvis blir det inte så mycket rök på PCSR:s tävlingar heller. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Re:
aha... tänkte väl att det inte fick plats med en hel bil i släpet ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Re:
Det hoppas jag verkligen. ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27 >> 18 besök senaste veckan (76006 totalt) |