Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (23698 totalt) |
De e nåt visst me 164an... va länge inne på att konvertera min 142 till 162... men de va som du säger helt enkelt för mycke jobb... men vissa saker talar för det
![]() ![]() Är det längre hjulbas på 164an mot 142an? eller är den förlängd framför hjulen? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||||
Re:
Min tanke var att det kanske varit lättare med en 244 som bas, fast kanske inte lika roligt.... _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||||
Re:
du bör absolut se till att skapa bättre förutsättningar redan nu så har du sparat mycket jobb inför framtiden.. 1-2 grader caster och positiv camber gör ingen glad och sliter däcken på utsidan hur man än justerar toe'en.. den lilla extra justermånen är långt ifrån tillräcklig.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
Re:
Tack för det! Har sneglat mycket på ditt bygge också, all heder för det! Funderar lite på att höja skärmkanterna bak som du gjort. Men jag får svetsa så jag blir nöjd ändå. Vi får se hur det blir. 164:an är 10 cm längre från torpeden till c/c framvagnen. Man kan säga att framskärmarna är 10 cm längre fram till hjulhuset.
Jaha, du tänkte den. Det hade nog gått men det hade blivit en massa karossplåts pyssel. Det är roligare att svetsa grovplåt ![]() /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
Re:
Då kanske man ska konvertera iaf? ![]() ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||||
Dags för en liten uppdatering då. Kom på att det kunde vara bra att ha växellådstunneln på plats inför fortsatt svetsning så jag gjorde den demonterbar. Åker säkert på att bygga om den igen men den dagen den sorgen.
Sedan har jag svetsat dit 164 framdelen på 240 rambenen. Härnäst blir det att bocka rör och göra övre infästning för fjädebenen. ![]() Växellådstunneln. ![]() ![]() Kolla vad brett och bra det blir. ![]() Bara punktsvetsat än så länge. Helsvetsar när rörramen är på plats. /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
_________________ Henric Nilsson ----------------------------------------------- vw golf mk1 kitcar volvo 242 Grp H Rallybil http://www.hlm-motorsport.se |
||||||||
Re:
Hej! Jag köpte dem som ett paket tillsammans med sellholmbenen och lite andra prylar av en kille som lagt ned sitt projekt, tror annonsen finns kvar på rejsa. De är hemmabyggda. Problemet är att han bara skickat den ena spindeltappen som skruvas i fjäderbenet. Han har lovat att skicka det andra, men det var snart 2 månader sedan ![]() Finns det någon som säljer/tillverkar spindeltappar för uniballs? ![]() /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
hej!
ok tror Ingvar Gunnarsson Motorsport säljer eller tillverkar spindeltappar för uniballs dom säljer liknande länkarmar som du har hemsida: http://www.igmab.com/ MVH _________________ Henric Nilsson ----------------------------------------------- vw golf mk1 kitcar volvo 242 Grp H Rallybil http://www.hlm-motorsport.se |
||||||||
annars borde vilken mekanisk verkstad kunna svarva en sådan tapp lite snabbt..
det är ju bara ett vanligt 240 original spindelledsfäste med en sådan svarvad tapp i.. dessutom borde du kanske läsa vad folk skriver om uniballs som spindelled ![]() _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
Re:
En polare har ett avstannat bygge, en 142:a som börjat byggas om till 162. Alla plåtdelar finns och rambenen är förlängda. Motorrum och kardantunnel är lite masserat för o få plats med en cheva smallblock. Ska maila en länk till han med den här tråden så kanske han får fart på bygget igen. Han har iof inte rört bilen på flera år men den skulle nog bli nästan lika häftig som den här verkar bli. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||||
Hade inte 75 års modell av 164 framvagnen från 240? Kan vara nåt jag bara fått för mig, men det såldes ju ett antal med den årgången.
En kamrat snittade 164:an i A-stolparna och golvet mitt i framdörrarna och gjorde motsvarande snitt på en 142 för att sen svetsa ihop framdelen från 164:an med resten från 142:an. Efter lite pyssel såg det ut att ha kommit så från start. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Re:
Jo, det får nog bli mekanisk verkstad. Nu blir jag nyfiken, har inte läst vad folk skriver om uniballs som spindelled? Bra eller Anus? Vidareutveckla gärna! /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
Re:
anus tyvärr ![]() bättre är då en hylsa där ett ledlager pressas fast.. eller helt enkelt en vanlig spindelled som ju faktiskt funkar utmärkt.. kanske väger nått gram mer men då har man pålitliga grejjer med tätningar och allting för en billig penning.. mina länkarmar utan massa hokuspokus: https://rejsa.nu/im/_garage/638-new_ _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
Re:
Tack för det! Det slog mig att det blev väldigt brett mellan rambenen, nästan så man kunnat slängt ned en V8 ![]()
Tror inte det. Skrev först att det inte var så men ångrade mig. Har läst någonstans att 164:a -75 var lik 264 -75 i något avseende men det kanske var inredningen? /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Re:
Jo den får plats men inte utan problem, rambenen är som sagt förlängda och framvagnen är original från 142. Motorn som användes vid mätandet var en cheva 305 från en gammal 80-tals van. Tror det mest va fördelaren som behövde lite utrymme i torpedväggen, sen har jag för mej han fick dra ena sidans grenrör på båda sidor om rattaxeln. plåten ovan rambenen är bytt mot rör. växellådan däremot var mer pill med, kommer inte ihåg vilken låda han kör med men det var nån gammal jänketomat. Stor som två M45. Blev ny plåt från torpedväggen och en bra bit bakåt. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||||
Re:
![]() Det lät ju inte bra. Får ta mig en allvarlig funderare på mina bärarmar. Bilen skall ju gå på gatan dessutom. De uniballs jag har är märkta HIRSCHMANN och storlek M12. Du har rätt i det du säger om original spindellederna, någon har ju tänkt till vid konstruktion och design av dem. Synd bara att man tappar en justeringsmöjlighet. Inte heller skoj att åka omkring och vara nervös över om mina hembyggda skall gå av vilken sekund som helst. _________________ Håkan Nordin |
||||||||
Re:
Fick ett mail från Sellholms och de säljer dessa tappar till fjäderbenen. Inte så dyra heller, 260:- /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (23698 totalt) |