Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 164 1972 "164SC6"
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23698 totalt)
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004

De e nåt visst me 164an... va länge inne på att konvertera min 142 till 162... men de va som du säger helt enkelt för mycke jobb... men vissa saker talar för det och din bil är en av dem
Är det längre hjulbas på 164an mot 142an? eller är den förlängd framför hjulen?

Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

hakno skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Vad blir den egentliga skillnaden mellan din 164 med 240 framvagn och en 244:a? (förutom designen då). Jag har dåglig koll på gamla Volvo så förklara gärna.

//Pehr

Hej!

Det blir just ingen skillnad om jag bygger exakt efter jiggen., det är ju 240 delar framför torpeden. Förstod jag din fråga rätt där tro? 240:in har samma framvagn från -75 till -92.

/Hakke

Min tanke var att det kanske varit lättare med en 244 som bas, fast kanske inte lika roligt....

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

hakno skrev:
Jag ska börja med infästningarna för fjäderbenstornen, har en jigg som skapar samma förutsättningar som för 240 (Volvo 240 har 1-2grd caster och 0,8-1 positiv camber).
Vad tror ni, ska jag bygga efter jiggen eller skall jag passa på att justera lite i jiggen för att få bästa möjliga Mcphersson framvagn? Justermånen på Sellholmbenen kanske inte räcker till om jag bygger efter jiggen?

/Hakke

du bör absolut se till att skapa bättre förutsättningar redan nu så har du sparat mycket jobb inför framtiden..
1-2 grader caster och positiv camber gör ingen glad och sliter däcken på utsidan hur man än justerar toe'en..

den lilla extra justermånen är långt ifrån tillräcklig..

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Tegheim skrev:
De e nåt visst me 164an... va länge inne på att konvertera min 142 till 162... men de va som du säger helt enkelt för mycke jobb... men vissa saker talar för det och din bil är en av dem

Tack för det! Har sneglat mycket på ditt bygge också, all heder för det! Funderar lite på att höja skärmkanterna bak som du gjort. Men jag får svetsa så jag blir nöjd ändå. Vi får se hur det blir.
164:an är 10 cm längre från torpeden till c/c framvagnen. Man kan säga att framskärmarna är 10 cm längre fram till hjulhuset.

Pehr Johnsson skrev:
hakno skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Vad blir den egentliga skillnaden mellan din 164 med 240 framvagn och en 244:a? (förutom designen då). Jag har dåglig koll på gamla Volvo så förklara gärna.

//Pehr

Hej!

Det blir just ingen skillnad om jag bygger exakt efter jiggen., det är ju 240 delar framför torpeden. Förstod jag din fråga rätt där tro? 240:in har samma framvagn från -75 till -92.

/Hakke

Min tanke var att det kanske varit lättare med en 244 som bas, fast kanske inte lika roligt....

Jaha, du tänkte den. Det hade nog gått men det hade blivit en massa karossplåts pyssel. Det är roligare att svetsa grovplåt

/Hakke

Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004

Re:

hakno skrev:
Tegheim skrev:

Tack för det! Har sneglat mycket på ditt bygge också, all heder för det! Funderar lite på att höja skärmkanterna bak som du gjort. Men jag får svetsa så jag blir nöjd ändå. Vi får se hur det blir.
164:an är 10 cm längre från torpeden till c/c framvagnen. Man kan säga att framskärmarna är 10 cm längre fram till hjulhuset.

Då kanske man ska konvertera iaf? Det innebär att jag ännu lättare kan har motorn helt bakom framvagnen.

Citera
hakno

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Flyttade min fråga som stod här till skruva banåkarbil.

Under tiden bjuder jag på några "actionbilder" från garaget. Plasmaskärning av 164:a framdelen. Inte mycket annat att visa denna gång.

/Hakke

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Dags för en liten uppdatering då. Kom på att det kunde vara bra att ha växellådstunneln på plats inför fortsatt svetsning så jag gjorde den demonterbar. Åker säkert på att bygga om den igen men den dagen den sorgen.

Sedan har jag svetsat dit 164 framdelen på 240 rambenen. Härnäst blir det att bocka rör och göra övre infästning för fjädebenen.

Växellådstunneln.

Kolla vad brett och bra det blir.

Bara punktsvetsat än så länge. Helsvetsar när rörramen är på plats.

/Hakke

Karlshamn
Här sen Aug 2005

var har du köpt rörlänkarmarna?
eller byggt själv?

MVH

volvo 242 Grp H Rallybil

http://www.hlm-motorsport.se
Citera
hakno

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Stiffmeister skrev:

eller byggt själv?

MVH

Hej!

Jag köpte dem som ett paket tillsammans med sellholmbenen och lite andra prylar av en kille som lagt ned sitt projekt, tror annonsen finns kvar på rejsa. De är hemmabyggda. Problemet är att han bara skickat den ena spindeltappen som skruvas i fjäderbenet. Han har lovat att skicka det andra, men det var snart 2 månader sedan , så jag måste leta reda på en ny.

Finns det någon som säljer/tillverkar spindeltappar för uniballs?

/Hakke

Karlshamn
Här sen Aug 2005

hej!
ok
tror Ingvar Gunnarsson Motorsport säljer eller tillverkar spindeltappar för uniballs
dom säljer liknande länkarmar som du har
hemsida: http://www.igmab.com/

MVH

volvo 242 Grp H Rallybil

http://www.hlm-motorsport.se
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

annars borde vilken mekanisk verkstad kunna svarva en sådan tapp lite snabbt..
det är ju bara ett vanligt 240 original spindelledsfäste med en sådan svarvad tapp i..

dessutom borde du kanske läsa vad folk skriver om uniballs som spindelled

Valdemarsvik
Här sen Apr 2005

Re:

Tegheim skrev:

En polare har ett avstannat bygge, en 142:a som börjat byggas om till 162. Alla plåtdelar finns och rambenen är förlängda. Motorrum och kardantunnel är lite masserat för o få plats med en cheva smallblock. Ska maila en länk till han med den här tråden så kanske han får fart på bygget igen. Han har iof inte rört bilen på flera år men den skulle nog bli nästan lika häftig som den här verkar bli.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hade inte 75 års modell av 164 framvagnen från 240? Kan vara nåt jag bara fått för mig, men det såldes ju ett antal med den årgången.

En kamrat snittade 164:an i A-stolparna och golvet mitt i framdörrarna och gjorde motsvarande snitt på en 142 för att sen svetsa ihop framdelen från 164:an med resten från 142:an. Efter lite pyssel såg det ut att ha kommit så från start.

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
det är ju bara ett vanligt 240 original spindelledsfäste med en sådan svarvad tapp i..

Jo, det får nog bli mekanisk verkstad.

Nu blir jag nyfiken, har inte läst vad folk skriver om uniballs som spindelled? Bra eller Anus?
Vidareutveckla gärna!

/Hakke

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

hakno skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

Nu blir jag nyfiken, har inte läst vad folk skriver om uniballs som spindelled? Bra eller Anus?
Vidareutveckla gärna!

/Hakke

anus tyvärr dom tål inte dom brytande krafter som blir och går av vid gängorna..
bättre är då en hylsa där ett ledlager pressas fast.. eller helt enkelt en vanlig spindelled som ju faktiskt funkar utmärkt..
kanske väger nått gram mer men då har man pålitliga grejjer med tätningar och allting för en billig penning..

mina länkarmar utan massa hokuspokus: https://rejsa.nu/im/_garage/638-new_2008-03-19-100_0564.jpg

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

STCS1765 skrev:
Tegheim skrev:

En polare har ett avstannat bygge, en 142:a som börjat byggas om till 162. Alla plåtdelar finns och rambenen är förlängda. Motorrum och kardantunnel är lite masserat för o få plats med en cheva smallblock. Ska maila en länk till han med den här tråden så kanske han får fart på bygget igen. Han har iof inte rört bilen på flera år men den skulle nog bli nästan lika häftig som den här verkar bli.

Tack för det! Det slog mig att det blev väldigt brett mellan rambenen, nästan så man kunnat slängt ned en V8

Lennart Hall skrev:
Hade inte 75 års modell av 164 framvagnen från 240? Kan vara nåt jag bara fått för mig, men det såldes ju ett antal med den årgången.7

En kamrat snittade 164:an i A-stolparna och golvet mitt i framdörrarna och gjorde motsvarande snitt på en 142 för att sen svetsa ihop framdelen från 164:an med resten från 142:an. Efter lite pyssel såg det ut att ha kommit så från start.

Tror inte det. Skrev först att det inte var så men ångrade mig. Har läst någonstans att 164:a -75 var lik 264 -75 i något avseende men det kanske var inredningen?

/Hakke

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

hakno skrev:
Lennart Hall skrev:
Hade inte 75 års modell av 164 framvagnen från 240?

Tror inte det. Skrev först att det inte var så men ångrade mig. Har läst någonstans att 164:a -75 var lik 264 -75 i något avseende men det kanske var inredningen?

/Hakke
Enligt http://www.164club.se/models.html (jag googlade) så är det bakvagnen och stolarna plus att handbromsen sitter i mitten. Jag mindes alltså fel.

Valdemarsvik
Här sen Apr 2005

Re:

hakno skrev:
STCS1765 skrev:
Tegheim skrev:

Tack för det! Det slog mig att det blev väldigt brett mellan rambenen, nästan så man kunnat slängt ned en V8

Jo den får plats men inte utan problem, rambenen är som sagt förlängda och framvagnen är original från 142. Motorn som användes vid mätandet var en cheva 305 från en gammal 80-tals van. Tror det mest va fördelaren som behövde lite utrymme i torpedväggen, sen har jag för mej han fick dra ena sidans grenrör på båda sidor om rattaxeln. plåten ovan rambenen är bytt mot rör. växellådan däremot var mer pill med, kommer inte ihåg vilken låda han kör med men det var nån gammal jänketomat. Stor som två M45. Blev ny plåt från torpedväggen och en bra bit bakåt.

hakno

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
hakno skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

Vidareutveckla gärna!

/Hakke

anus tyvärr dom tål inte dom brytande krafter som blir och går av vid gängorna..
bättre är då en hylsa där ett ledlager pressas fast.. eller helt enkelt en vanlig spindelled som ju faktiskt funkar utmärkt..
kanske väger nått gram mer men då har man pålitliga grejjer med tätningar och allting för en billig penning..

mina länkarmar utan massa hokuspokus: https://rejsa.nu/im/_garage/638-new_2008-03-19-100_0564.jpg

Det lät ju inte bra. Får ta mig en allvarlig funderare på mina bärarmar. Bilen skall ju gå på gatan dessutom. De uniballs jag har är märkta HIRSCHMANN och storlek M12.
Du har rätt i det du säger om original spindellederna, någon har ju tänkt till vid konstruktion och design av dem. Synd bara att man tappar en justeringsmöjlighet. Inte heller skoj att åka omkring och vara nervös över om mina hembyggda skall gå av vilken sekund som helst.

Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

hakno skrev:
Stiffmeister skrev:

eller byggt själv?

MVH

Hej!

Jag köpte dem som ett paket tillsammans med sellholmbenen och lite andra prylar av en kille som lagt ned sitt projekt, tror annonsen finns kvar på rejsa. De är hemmabyggda. Problemet är att han bara skickat den ena spindeltappen som skruvas i fjäderbenet. Han har lovat att skicka det andra, men det var snart 2 månader sedan , så jag måste leta reda på en ny.

Finns det någon som säljer/tillverkar spindeltappar för uniballs?

/Hakke

Fick ett mail från Sellholms och de säljer dessa tappar till fjäderbenen. Inte så dyra heller, 260:-

/Hakke

Arvika
Här sen Aug 2006

Nyfiken på hur det gick/går..?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 164 1972 "164SC6"
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande