| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kaminställing
|
2788 besök totalt |
|
Re: Kaminställing
Inte ett exakt svar men hur felschimsad kan en dämpare vara innan det blir pannkaka
Fila halva kilen så blir det justerbart
_________________ Roland Johansson |
||||
|
enligt min högst personliga uppfattning så spelar det mindre roll hur kammen sitter om den bara sitter i bollparken av vad som är meningen..
snubbar med dyra flashiga eloxerade justerbara kamdrev brukar dock vara av en annan uppfattning.. å andra sidan brukar sådana snubbar ha betydligt högre effekt än vad jag är van vid och jag antar att skillnaderna blir större ju rejsigare motor man har.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
0,5 grader kan vi nog räkna in i Mississippipissen
Ungefär som 0,5 grader fel camber
Börjar du komma halvt kugg fel är det väl mer akut att åtgärda. "snubbar med dyra flashiga eloxerade justerbara kamdrev brukar dock vara av en annan uppfattning.. " Fila kilen gör ju samma jobb, men ibland är det ju viktigt att 'namedroppa' massa tillverkare och produkter. Verkar vara vanligast bland folk som kör japanska bilar men det kanske är en ren slump
||||
|
Hmm ser man bara till effekten så är minns snurra rätt trött.
Men ser man på trimingsgraden std 65hk och nu ca 150hk
Hehe bra, då vet jag. Mitt kamdrev har 68 kuggar--> 5,3grd per kugg. Är 5grd mycket fel???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
5 grader börjar bli mycket, men behöver inte alltid vara fel. Det du gör är förskjuter registret uppåt eller neråt och det kan ju bli bättre. Men 68 kuggar ger väl 2,6 grader fel vid en kugg eller tänker jag åt fel håll nu? Kammen brukar ju snurra med halva vevaxelvarvet. Och man brukar ju relatera till vevaxelgrader... och inte ens kan jag skylla på att jag druckit öl Men tjeckpilser är mums
||||
|
Re:
har ställt kammar och finns flera sätt ,vanligt vis sätter man en gradskiva på vevaxeln och justerar in mitten på insugsloben vid ett visst gradtal på veven ev 108 grader eller så skall kammen lyfta X antal mm vid ex tdc så i ditt fall om den står en kugg fel borde det ju bli 10.6 grader fel ....vevaxelgrader har justerat kammar som vart rejält fel ,i ett av fallen gjorde det ingen skillnad och i ett annat fall natt och dag ,beror nog mycket på kammen i fråga ,motorkombination osv men det måste ju vara bra om den står som tillverkaren rekomenderat har man endast en kam påverkar man både insug och avgas tider samtidigt lyxen med dubbla kammar och eloxerade kam drev som ni nämde innan är att man kan justera insug/avgas induviduellt vilket i många av dagens motorer görs under gång nästan som att äta och ha kakan kvar _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Jag tycker det knäpigt att hitta över vändings läget på kolven.
Kammen skall stå så när 1an står i topp och 1ans ventiler vippar skall insugventlen vara 0,5mm mer öppen. Jag får 0,5mm när kolven står ca 0.05mm innan topp. 0,05mm innan topp är ca ca ca 1gd på kamen. Betyder att kammen öppnar lite tidiager än den borde, eller??? Sen vad händer vid 6000-8000r/min???? Att inställingen skiljer kan jag tänka mig, men åt viket håll??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
ett tips är att sätta ett stopp på kolven ,märka ut på svänghjul eller remskiva där det stoppar före ödläge vridat åt andra hållet och märka ut vart det stoppar där och mitt imellan har du tdc
antar att du fått värden på hur mycket insug/avgas är öppna i överlappet tycker det låter krånglit om man skall mäta ut att insug skall vara 0,05mm mer öppen än avgas i överlappet finns det inget kam kort med insugningstider ? betydligt enklare att ställa efter iså fall _________________ Torbjörn Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kaminställing
|
2788 besök totalt |