Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
XU9J4 (Mi16) längsmonterad?
1901 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Skulle vilja montera en Peugeot 405 MI16-motor pre -93, dvs en XU9J4 längs i en bakhjulsdriven bil. Har fått indikationer på att det inte är så stora utsikter att para den med en 505 Turbo-låda inkl sprängkåpa och koppling (för kort ingående axel i lådan för kopplingen att greppa). Tips angående detta?

Tips om utformning av oljetråg är också instressanta.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Ingen aning om motorn/lådan.. men det låter spännande iaf!

Tråg däremot diskuteras det lite om här...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4470
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag är ingen höjdare på sånt här!*förvarnar*

Kanske ingen optimal konstruktion men går det inte plocka bort högra axlen ur diffen(som AGA-diffas) på Mi16 lådan och låta en förstärkt vä axel agera bit av bakaxel?

Jag kan kolla hur pass förskjutna drivaxlarna är i förhållande till motorns centrumlinje

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Intressant teori faktist!

Men det borde bli ett litet problem med att drivaxlarna sitter minst 15cm bakom vevaxelcentrum... så för att få kardanaxeln hyffsat rak måste man sätta motorn en bra bit åt vänster under huven...

Sen har du en slutväxel i växellådan oxå, kan bli lite jobbigt att hitta en diffklump som har 1:1 i slutväxeln...

Tror nästan mer på att modda om växellådan från en bil med den motorn i längsmonterat utförande.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Nu har jag inten susning om hur det ser ut på 405T16 dvs den 4-hjulsdrivna varianten med turbomotor, men man kanske kan använda den växellådan och fimpa de främre drivaxlarna.

Nu blir ju inte detta längsmonterat - men bakhjulsdrivet blir det

MGB GT 1967
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Mats Friberg skrev:
Nu har jag inten susning om hur det ser ut på 405T16 dvs den 4-hjulsdrivna varianten med turbomotor, men man kanske kan använda den växellådan och fimpa de främre drivaxlarna.

Nu blir ju inte detta längsmonterat - men bakhjulsdrivet blir det

405T16 är väl turbon på massor av hästar?

405Mi16x4 är den med sugmotor och fyrhjulsdrift iaf, men turbon kanske har det som standard?..

Tror inte på den lösningen heller faktiskt.
Mekade en gång i en sån 4krafsare, och i den bilen hade splines-förbandet som skickar kraften till fördelningslådan sagt upp sig (tydligen inte allt för ovanligt) och delarna kostade plenty...
Vet inte vad det är för centraldiff heller och hur man på bästa sätt ska låsa den för att få krafen bakåt då främre drivaxlarna inte sitter där mer.

Men men.. jag har ingen aning ändå, kaske är det folk som har gjort så med gott resultat? idén är ju god iaf!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
.....405T16 är väl turbon på massor av hästar?
........Mekade en gång i en sån 4krafsare, och i den bilen hade splines-förbandet som skickar kraften till fördelningslådan sagt upp sig (tydligen inte allt för ovanligt) och delarna kostade plenty...
Vet inte vad det är för centraldiff heller och hur man på bästa sätt ska låsa den för att få krafen bakåt då främre drivaxlarna inte sitter där mer.....

405 T16 har motorn tvärställd och har en fördelningslåda med planetväxlar och nån viskodiff bakom oljetråget och det där med splinesen hände mig med min T16, men det var en konsekvens av ett fortskridande ras, fördelningslådan hade rasat och låst sig innan fick jag reda på ett par år senare, sålde bilen rasad. Finns en kille i PSCOS som vet hur man förstärker fördelningslådan. 53-47% F/B ger den förresten och det sitter en torsen-diff mellan bakhjulen.

405 T16 är förresten en j-a kul bil frånsett den sköra transmissionen. 220 hk turbomotor med en massa godis i från början, men detta är den senare XU10-familjen med block i gjutjärn. F.ö. samma motortyp Kenneth Hansen hade som grund åtminstone för några år sen i sin RC-Xsara. Lite mer pug-trivia; XU9J4 (som alltså togs ur produktion för gott 10 år sen) bildar grunden för 206 WRC-motorn.

Att sätta motorn med offset med en FWD-låda är inte aktuellt, av flera anledningar. Hade inte ens tänkt på det där med utväxlingen innan jag strök dessa funderingar.

Trågdiskussionerna har jag följt och registrerat. thumbs up

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Enklast måste vara att köpa adapter till en Fordlåda, jag är rätt säker på att det finns i England.

Annars har jag faktiskt också hört ryktas att en del Peugeot transportbilar (typ Boxer eller nåt) har en rwd-låda som passar Mi16-blocket. Värt att kolla?

Det kan finnas info på www.pumaracing.co.uk, han har i alla fall trimmat dessa maskiner.

/Gustaf

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Jag funderade också på de franska transportbilarna, men sen tänkte jag på hur låg lasthöjden var och gissade därför att alla var framhjulsdrivna... Förhoppningsvis har jag helt fel där

MGB GT 1967
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tyvärr verkar det inte ha sålts någon bakhjulsdriven pug med XU9 i Sverige, iaf inte enligt en service-lista jag fick titta i. I England finns det en "LVD" eller vad det var, en skåpbil som posten använder som har XU9D och RWD, men att få hem en sån.... Den senaste RWD-puggen i Sverige var 505 pick-up och den hade XN-motorerna, dvs samma motorfamilj som min originalmotor.

Sen har jag bedömt att den enklaste konverteringen förmodligen görs i snittet motor-sprängkåpa eftersom kardanen är kapslad i ett rör på denna bil (504 Coupé, gäller även 504S, 505 och 604) och jag vill göra så lite igrepp som möjligt. OK växellåda och differential kan hämtas från 505 och bultas i. Om jag tex byter växellåda, måste jag ändra arrangemanget för kardanaxeln, osv....

När jag ändå har dig "på tråden" Gustaf (har inte hunnit forska så mycket själv), bilen är en -73 och lyder ju trots det av en del effektbegränsningar har jag förstått, max +20%, medan det inte finns några krav på avgasrening, "bara" Co, och HC (vilket f.ö. denna lortgris har dispens för). Är det korrekt uppfattat?

Hade tänkt försöka smyga igenom konverteringen om den blir av, men finns det möjligheter att få en 35% effektökning officiellt godkänd? Saker som knappast bevekar i praktiken, men som borde göra det är att originalmotorn är extremt skitig, som sagt, och ersätts av en förhållandevis ren, lambdastyrd snurra. Är det tex en fördel att montera katalysator?

Bromsar och chassi ska uppgraderas innan det blir fråga om motorbyte.

Målvikten är 1000 kg, så ombyggt fordon klarar man väl inte heller med 148 hk?

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Jag funderade också på de franska transportbilarna, men sen tänkte jag på hur låg lasthöjden var och gissade därför att alla var framhjulsdrivna... Förhoppningsvis har jag helt fel där
Du hann emellan. Jo, som antyds ovan så har transportbilarna varit framhjulsdrivna ganska länge.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hansson skrev:
När jag ändå har dig "på tråden" Gustaf (har inte hunnit forska så mycket själv), bilen är en -73 och lyder ju trots det av en del effektbegränsningar har jag förstått, max +20%, medan det inte finns några krav på avgasrening, "bara" Co, och HC (vilket f.ö. denna lortgris har dispens för). Är det korrekt uppfattat?

Hade tänkt försöka smyga igenom konverteringen om den blir av, men finns det möjligheter att få en 35% effektökning officiellt godkänd? Saker som knappast bevekar i praktiken, men som borde göra det är att originalmotorn är extremt skitig, som sagt, och ersätts av en förhållandevis ren, lambdastyrd snurra. Är det tex en fördel att montera katalysator?

Uhm...när du ändå byter bromsar och drivlina kan jag ju rekommendera dig att registreringsbesiktiga den som ett "ombyggt fordon" så du lyder under 15kW/100kg som är gränserna. Det lär inte bli några problem med den motorn och den bilen. Viktigt att ta kontakt med närmaste SFRo-man och köpa boken i förberedande syfte så du vet allting om reglerna innan. Men generellt sett - byte av drivlina och bromssystem gör att man kan kvalificera under "ombyggt fordon"-reglerna om jag inte förstått fel.

Lycka till, låter som ett kanon-roligt projekt, men räkna med att fyrdubbla tiden du tänkt lägga ner och ungefär dubbla kostnaderna så börjar man väl närma sig sanningen på insatsen...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Westfield skrev:
Pär Hansson skrev:

Uhm...när du ändå byter bromsar och drivlina kan jag ju rekommendera dig att registreringsbesiktiga den som ett "ombyggt fordon" så du lyder under 15kW/100kg som är gränserna. Det lär inte bli några problem med den motorn och den bilen. Viktigt att ta kontakt med närmaste SFRo-man och köpa boken i förberedande syfte så du vet allting om reglerna innan. Men generellt sett - byte av drivlina och bromssystem gör att man kan kvalificera under "ombyggt fordon"-reglerna om jag inte förstått fel.

Lycka till, låter som ett kanon-roligt projekt, men räkna med att fyrdubbla tiden du tänkt lägga ner och ungefär dubbla kostnaderna så börjar man väl närma sig sanningen på insatsen...
OK, tack, då hade jag gammal eller genuint felaktig info, 100 hk/ton.

Hmmm, om jag följer din modell, skulle det alltså kosta 200 kkr och ta tolv år.......

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hansson skrev:
Hmmm, om jag följer din modell, skulle det alltså kosta 200 kkr och ta tolv år.......

Fniss

1hk är väl typ 0,71kW eller nåt sånt. Dvs om bilen väger ett ton får du då ha 150kW, vilket blir ca 211hk om jag inte räknat helt galet.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Precis, när du ändå ändrar så mycket är det enklast att ta det som ombyggt fordon.

Enda avgaskraven du har är att du får ha max 4,5% Co på tomgång och du måste ha sluten vevhusventilation. En turbokonverterad Mi16-motor på cirka 200 hk är alltså fullt möjligt att regga med, som ombyggt fordon.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1901 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande