| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
240 bromsok-en slang ?
|
3144 besök totalt |
|
240 bromsok-en slang ?
Vill ha tips på en bra/enkel/smart lösning på hur jag ansluter EN slang till ett Volvo 240 bromsok som ju har två ingångar.... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Antingen skaffar du tag på ett par T-korsningar från en gammal rwd Opel, ex Ascona B eller Rekord. Sitter på bakaxeln. Gängan är M10x1 och det är dubbelkona i T-korset. Finns på skroten.
Ett annat alternativ är att skaffa tag i ok från en 240 med ABS, de har bara en anslutning. Borde också gå att hitta på skroten, men det blir garanterat dyrare än ett par små T-kors. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Har redan gjort som du säger, har ett T-kors och korta stumpar...
Jag tycker bara att det ser lite B ut
Nån sa att det går att borra ett hål mellan anslutningarna i oket, har någon provat det ? _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Re:
det går bra att borra i kors mellan anslutningarna och sedan sätta en plugg i den ena, har provat wankel seven _________________ christer adell |
||
|
Då ska jag testa det, har T-korslösningen nu men är inte helt nöjd. Det blir trångt och dumt bakom spindeln.
Kanske synd att fördärva ett par renoverade ok, men det finns ju gott om ok på skroten. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Humm...
Plockade av ett ok ikväll och kollade om det kunde funka. Jag förstår då inte hur det går till, nippeln går ner ca 15mm sen är det bara ett litet hål djupare ner. Jag klarar inte att borra nåt hål i vinkel..
Eller är det så att man tar ur kolvarna och borrar den vägen ? /S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Skumt, undrar om det finns varianter av oken till 240in ?
Synd att jag skruvat tbx. grejorna, men på mina ok är hålet "under" anliggningsytan för bromsröret inte större än 3mm. Och då går det inte att luta borren mycket
/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Lite off-topic.. Jag kommer att bygga bromsvåg med dom oken och ha en 240-huvudcylinder för framoken och utnyttja båda kretsarna som original.
Sen har jag den andra sidan av vågen bak.. 3-krets. Tänkte tanken att man kommer på en lång raka med ett hårt slut och får bromsbortfall på den enda framkretsen.. shits do happen.. På Mantorp får man leta bilen borta i Mjölby men t.ex på Gelleråsen kan det göra ont _________________ Arne Lindgren |
||
|
Re:
Det finns två varianter, Girling och ATE. Dessutom tror jag det skiljer på äldre modeller utan ventilerade skivor och nyare med ventilerade. ABS-oken är Girling med en anslutning och kostar dubbelt upp jämfört med de vanliga oken. _________________ Daniel Ekstrand Degeberga |
||
![]() |
Skruva banåkabil
240 bromsok-en slang ?
|
3144 besök totalt |