| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |
|
Re: hmmm
Nja... Kapar man som många 'klantarsclen' med en vinkelkap och mycket värme så blir fjädern härdard och det vill man inte. Kapar man tex med en bågfil påverkar man inte fjädern men det är ju jobbigt
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Bra tips! Inte tänkt på bara! Lämna skärbrännaren i hyllan då!
|
||||||
|
Brukar kapa med vinkelkap och sen böja sista varvet så det blir en fin ände (som passar i fjädersätet). Böjandet görs mha gassvets så ev värmerelaterade behandlingar går ju åt skogen. Fjädrarna brukar sätta sig rätt mycket sen.
Hurvida det är "rätt" eller inte är väl oklart, men det är ju bara en fjäder, ingen månlandare. Har en halv merca-fjäder på varje sida fram på kadetten, ~280:- för nya hårda framfjädrar är ju billigt .
_________________ Markus Ålind |
||||||
|
Japp, fjädern är härdad dom sista 2 varven.Jag har kört kapat förut, bilen stuttsar+att den blir lägre och lägre.. Till slut hade jag 5 cm markfrigång från tråget, som i början va 11 cm.. Mitt råd är att köpa fjädrar som är anpassade, den går att beställa fjädrar efter önskemål. Köp coilovers, där kan du ställa höjden efter önskemål. |
||||||
|
Re:
Går det att förklara på något bättre sätt kanske. angånede drop stopp eller droop stop. jag köpte 3mm rf wire från biltema och monterade bak på min bil. fjädern satt fast i ovankant medelst orginal mutter och i underkant lindade jag wiren runt fjädern och fjäderskålen och säkrade med ett vajerlås. på sbp tittade han på lösningen och drog lite i den och sa sedan kort: -smidigt. //Niklas |
||||||
|
Re:
Är det inte lite overkill. Jag satt en enkel 2mm rostfri wire med aluminium klämring som var anpassad för ändamålet. Den ska ju bara hålla emot trycket från gasdämparen. _________________ bmw bmwsson |
||||||
|
Re:
I mitt fall ska den ju hålla hela bakaxeln i i wiren i kurvorna. |
||||||
|
Egentligen är det en rätt så akademisk fråga det där med att kapa med vinkelslip/bågfil.
Är man rädd för att ändra eventuell värmebehandling så lindar man en blöt trasa eller duschar samtidigt med en blomspruta osså är det bara att köra med slipen. På så vis påverkar bara eventuell värme ett områda av uppskattningsvis max en halv cm. varför göra en höna av en fjäder _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Sedan sprider sig värmen längre ändå, och hur kul är det när fjädern går av en centimeter och en spricka in i några centimeter längre? Bara för ren dumhet! och hur kul är det att använda en vinkelkap och spraya vatten och ha det stänka åt alla håll? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
För att värmen skall kunna påverka fjädern krävs det en kristallstrukturförändring... vi pratar alltså om mer än 250-300 grader. För att den skall härdas talar vi om varmare än så.
Det krävs det ingen större mängd vatten om man duschar medans man gör snittet som kanske tar 7-10 sekunder. Sen så kan man va lite listig o ställa sig så att man inte får det på sig. Själv har jag aldrig brytt mig. På med en så smal skiva som möjligt i vinkelslipen. ...ett snabbt snitt. Om det nu skulle bli en spricka en cm in..vilket jag aldrig råkat ut för....låt det då bli det.. (En 1/16-dels varv eller vad det kan bli) _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Har inte haft något problem heller,man kapade rätt friskt när man var ung och skulle ha en låg bil
Böjjde även änden på ett flertal fjädrar för att dom skulle ligga bra mot fjädersätet,värmde då med gasbrännaren så där borde härdningen blivit lite fel,men funka gjorde det iaf. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Sen lite tumme pekfinger så är i prinsip 0,75-1 varv i varje ända av fjädern som inte jobbar.
Mao det spelar cyckelpump om härdingen skickad över Styx. Sen försöka förklara hur en fjäder funkar. Kommer hinner inte nu. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Med ett vettigt blad på en bågfil en eller högst 2 minuter! Tar det längre tid släng det bladet då det är slut. Hur svårt är det? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Word! Måste komma ihåg att köpa nya blad till min tigersåg...
|
||||||
|
Jag fattar inte varför i hel... man inte skulle kunna köra med vinkelkapen
om nu härdningen skull gå åt hel... en lite bit presis vid snittet spelar det cyckelpump pga att fjädern jobbar inte i ändarna. ca ca 0,75 varv i varje ända på fjäder är overksamma. En skruv/spiralfjäder är igerntligen en toritionsfjäder. Antal lindingsvarv är allså lika med längden på torritionsstven. k=fjäderkonstant dt=tråd-diameter nt=totalt antal lindingsvarv på fjädern nv=verksamma varv på fjädern, allså de varv som jobbar dm=medeldimatern Allså den diameter som ligger mitt i mellan ytter och innerdimatern. Fjäderkonstanten ökar/minskar lika ned antal lindingsvarv man tar bort eller lägger till. anta en fjäder med 100N/mm och 10 verksamma lindings varv Vi tar bort ett var--10-1 -->9 10/9 -->1,11 ger 100*1,11 -->111N/mm tråddimatern ökar/minskar med upphöjt till 4 tex vi går från 10 till 11mm tråddiamer 11^4/10^4 --> 1,46ggr eller 11*11*11*11/(10*10*10*10)=1,46 Så har vi en fjäder på 100N/mm så ökar den till ca 146N/mm Ökar vi därimot dm, medeldimatern. dm=diametrn mitt i mellan ytter och innerdiametern. Ökar vi nu dm kommer fjäder bli mjukare anta dm=100 vi ökar med 10mm -->110mm 100^3/110^3 -->0,75ggr Vi antar i gen 100N/mm Ger 100*0,75--> 75N/mm Så nu så sväller man att så är fallet eller så får man grotta mer sig i mattetematiken, hållfasthetsläran och mekaniken. Så k=dt^4/dm^3/nv*konstant Konstenten är materialberoende och i prinsip lika för alla stålfjäder. sen får ni ursäkta, jag har ett hum om matte, mekanik, hålla men är kass på på att skiva. Även om man nu inte riktigt fattar mina taskiga förklaringer kan man prova sig fram. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tanka hem "fjäderkonstanter" Sen är det bara mata in dimensionerna på en fjäder och sen ändra dimensionerna och se vad som händer. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Det finns bra mycket enklare och snyggare sätt att göra drop stops:
https://rejsa.nu/im/_garage/7127-new _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Håller med! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |