Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylning fwd växellåda?
4423 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Oljekylning fwd växellåda?

Jag skall bygga in filter + kylare till min låda i superkojan, tanken är att ta ut 2st utgångar där oljan sugs ur i botten av diffhuset via ett filter och pump sedan genom en oljekylare och tillbaka med sprut på in på diffen.
Går det att använda vanlig oljekylare för motorn till detta dvs en vanlig typ 10radig setrab eller liknande.
När det gäller att pumpa runt oljan så är frågan om det går att använda servopumpen till detta eller är det för stort flöde/tryck genom den?

Ngn som har lite tips eller gjort ngt liknande som kan tipsa lite?
Hur funkar typ en bakaxel som har extern kylare

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5250



Re: oljekylning fwd växellåda?

Cooper Killen skrev:
Jag skall bygga in filter + kylare till min låda i superkojan, tanken är att ta ut 2st utgångar där oljan sugs ur i botten av diffhuset via ett filter och pump sedan genom en oljekylare och tillbaka med sprut på in på diffen.
Går det att använda vanlig oljekylare för motorn till detta dvs en vanlig typ 10radig setrab eller liknande.
När det gäller att pumpa runt oljan så är frågan om det går att använda servopumpen till detta eller är det för stort flöde/tryck genom den?

Ngn som har lite tips eller gjort ngt liknande som kan tipsa lite?
Hur funkar typ en bakaxel som har extern kylare

Mvh


Kanske ett munstycke och spraya de vanliga dreven också. En vanlig oljekylare går bra, beror på hur stort kylbehov du har. Ibland räcker det med en rörslinga. Kanske en rörslinga genom en kylarslang/rör och både värma och kyla lådan.

Det finns oljepumpar för sådant tänkt bruk 12 volts.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Re: oljekylning fwd växellåda?

Rolle Scirocco skrev:
Cooper Killen skrev:
Jag skall bygga in filter + kylare till min låda i superkojan, tanken är att ta ut 2st utgångar där oljan sugs ur i botten av diffhuset via ett filter och pump sedan genom en oljekylare och tillbaka med sprut på in på diffen.
Går det att använda vanlig oljekylare för motorn till detta dvs en vanlig typ 10radig setrab eller liknande.
När det gäller att pumpa runt oljan så är frågan om det går att använda servopumpen till detta eller är det för stort flöde/tryck genom den?

Ngn som har lite tips eller gjort ngt liknande som kan tipsa lite?
Hur funkar typ en bakaxel som har extern kylare

Mvh


Kanske ett munstycke och spraya de vanliga dreven också. En vanlig oljekylare går bra, beror på hur stort kylbehov du har. Ibland räcker det med en rörslinga. Kanske en rörslinga genom en kylarslang/rör och både värma och kyla lådan.

Det finns oljepumpar för sådant tänkt bruk 12 volts.


Ngt tips på tillverkare av pumpar?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Re:

Jimmya skrev:
Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.


Vilka årsmodeller hade dessa monterade?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Biltema Bilgepump i mässing, oljekylare från skrotad SAAB 9000 2.3t, borra och sätt en nippel nästan i botten av diffen, på sidan (inte helt i botten då pumpen gillar inte suga metallspån. Kör igenom pumpen och kör tillbaka i likadant borrat hål som återför oljan.

9000 låda har ingen pinjongdrev så det finns inga större vinster på att spruta på diffen.

En enkel lösning utan filter och med Biltema pump kommer att funka fint.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Biltema Bilgepump i mässing, oljekylare från skrotad SAAB 9000 2.3t, borra och sätt en nippel nästan i botten av diffen, på sidan (inte helt i botten då pumpen gillar inte suga metallspån. Kör igenom pumpen och kör tillbaka i likadant borrat hål som återför oljan.

9000 låda har ingen pinjongdrev så det finns inga större vinster på att spruta på diffen.

En enkel lösning utan filter och med Biltema pump kommer att funka fint.


Tack för tipset, men hittar ingen bilgepump på biltema? känner du till artikel-nr för pumpen?

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



det är ett båttillbehör men den låter mycket (som alla pumpar förviso) nissan pumpen är tystare.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Re:

Cooper Killen skrev:
Jimmya skrev:
Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.


Vilka årsmodeller hade dessa monterade?


Samtliga 89-94 såvitt jag vet.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re: oljekylning fwd växellåda?

Cooper Killen skrev:


Ngt tips på tillverkare av pumpar?


Jag har köpt pump från Mocal som är gjort just för att vara transmissionsoljepump.

http://www.thinkauto.com/diffpumpmcolor.htm

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Re:

jonka skrev:
Cooper Killen skrev:
Jimmya skrev:
Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.


Vilka årsmodeller hade dessa monterade?


Samtliga 89-94 såvitt jag vet.



För att väcka en sovande tråd till liv och kanske för att berätta hur jag tänkt göra


Lösningen blev att plocka pump och kylare från en Nissan 200, väldigt smidiga saker. Kommer riva lådan snart och se över den samt montera diffbroms och stålhylsa. Som sades tidigare så tar jag oljan ur sidan av diffhuset och sprutar drevsatsen, jag tvivlar på att diffbromsen behöver mer olja då den ändå plaskar duktigt i olja från början.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Re:

Cooper Killen skrev:
jonka skrev:
Cooper Killen skrev:
Jimmya skrev:
Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.


Vilka årsmodeller hade dessa monterade?


Samtliga 89-94 såvitt jag vet.



För att väcka en sovande tråd till liv och kanske för att berätta hur jag tänkt göra


Lösningen blev att plocka pump och kylare från en Nissan 200, väldigt smidiga saker. Kommer riva lådan snart och se över den samt montera diffbroms och stålhylsa. Som sades tidigare så tar jag oljan ur sidan av diffhuset och sprutar drevsatsen, jag tvivlar på att diffbromsen behöver mer olja då den ändå plaskar duktigt i olja från början.


Hej
Blev det nåra bilder på pumpbygget??
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Re:

Dunken skrev:
Cooper Killen skrev:
jonka skrev:
Cooper Killen skrev:
Jimmya skrev:
Nissan 200sx (s13) har oljekylning på bakaxeln original,kan ju ta pumpen från en sådan.


Vilka årsmodeller hade dessa monterade?


Samtliga 89-94 såvitt jag vet.



För att väcka en sovande tråd till liv och kanske för att berätta hur jag tänkt göra


Lösningen blev att plocka pump och kylare från en Nissan 200, väldigt smidiga saker. Kommer riva lådan snart och se över den samt montera diffbroms och stålhylsa. Som sades tidigare så tar jag oljan ur sidan av diffhuset och sprutar drevsatsen, jag tvivlar på att diffbromsen behöver mer olja då den ändå plaskar duktigt i olja från början.


Hej
Blev det nåra bilder på pumpbygget??
//Dunken

'


Jag har inga bilder att visa på detta ännu då det inte är klart. Jag skall börja med lådan nu men överväger att lämna bort den till ngn erfaren som får shimsa den korrekt samt montera diffbromsen. Ngr borrhål samt gängning skall ju göras för kylarens in och utlopp för oljan och det skall göras före jag skickar iväg lådan, jag uppdaterar så snart jag har lite bilder.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Lovade en bild på de ingående detaljerna som skall utgöra min växellådskylning.




Jag tänkte komplettera med ett oljefilter och troligen termostatstyrning, annars är detta bolt on från en Nissan 200 S14.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
Oljekylning fwd växellåda?
4423 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande