Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4423 besök totalt |
Oljekylning fwd växellåda?
Jag skall bygga in filter + kylare till min låda i superkojan, tanken är att ta ut 2st utgångar där oljan sugs ur i botten av diffhuset via ett filter och pump sedan genom en oljekylare och tillbaka med sprut på in på diffen. Går det att använda vanlig oljekylare för motorn till detta dvs en vanlig typ 10radig setrab eller liknande. När det gäller att pumpa runt oljan så är frågan om det går att använda servopumpen till detta eller är det för stort flöde/tryck genom den? Ngn som har lite tips eller gjort ngt liknande som kan tipsa lite? Hur funkar typ en bakaxel som har extern kylare ![]() Mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Re: oljekylning fwd växellåda?
Kanske ett munstycke och spraya de vanliga dreven också. En vanlig oljekylare går bra, beror på hur stort kylbehov du har. Ibland räcker det med en rörslinga. Kanske en rörslinga genom en kylarslang/rör och både värma och kyla lådan. Det finns oljepumpar för sådant tänkt bruk 12 volts. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Ngt tips på tillverkare av pumpar? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Re:
Vilka årsmodeller hade dessa monterade? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Biltema Bilgepump i mässing, oljekylare från skrotad SAAB 9000 2.3t, borra och sätt en nippel nästan i botten av diffen, på sidan (inte helt i botten då pumpen gillar inte suga metallspån. Kör igenom pumpen och kör tillbaka i likadant borrat hål som återför oljan.
9000 låda har ingen pinjongdrev så det finns inga större vinster på att spruta på diffen. En enkel lösning utan filter och med Biltema pump kommer att funka fint. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Re:
Tack för tipset, men hittar ingen bilgepump på biltema? känner du till artikel-nr för pumpen? Mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Re:
Samtliga 89-94 såvitt jag vet. |
||||||||||
Jag har köpt pump från Mocal som är gjort just för att vara transmissionsoljepump. http://www.thinkauto.com/diffpumpmco _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||||
Re:
För att väcka en sovande tråd till liv och kanske för att berätta hur jag tänkt göra ![]() Lösningen blev att plocka pump och kylare från en Nissan 200, väldigt smidiga saker. Kommer riva lådan snart och se över den samt montera diffbroms och stålhylsa. Som sades tidigare så tar jag oljan ur sidan av diffhuset och sprutar drevsatsen, jag tvivlar på att diffbromsen behöver mer olja då den ändå plaskar duktigt i olja från början. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Re:
Hej Blev det nåra bilder på pumpbygget?? //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||||||
Re:
' Jag har inga bilder att visa på detta ännu då det inte är klart. Jag skall börja med lådan nu men överväger att lämna bort den till ngn erfaren som får shimsa den korrekt samt montera diffbromsen. Ngr borrhål samt gängning skall ju göras för kylarens in och utlopp för oljan och det skall göras före jag skickar iväg lådan, jag uppdaterar så snart jag har lite bilder. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Lovade en bild på de ingående detaljerna som skall utgöra min växellådskylning.
![]() Jag tänkte komplettera med ett oljefilter och troligen termostatstyrning, annars är detta bolt on från en Nissan 200 S14. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4423 besök totalt |