Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Demontera hydrauliska lyftare
2099 besök totalt
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare

Vet inte riktigt hur jag skall göra. Har en topp som jag skall fixa till lite, men eftersom jag inte kan så mycket om toppar och ventilmekanism, ännu mindre kan jag om DOHC. Som tur var hade jag en till lika dan som inte alls är lika fin som jag gick lös på.
Då körde jag med först lite 5-56 för att jobba upp rörelsen i lyftaren och sen bankade jag med ett gummiklätt hammarskafft och yxa på den . Det rörde på sig så då gick jag över till polygrip, skruvade lite samtidigt som jag drog uppåt. Och det gick ganska bra, har fått bort 15/16 lyftare.
Men så till frågan: är det så här man måste göra? Lite tveksam mot hammare/yxa-momentet och vet inte om polygripvickandet är rätt sätt. Läste i en bok (Hayenes) hur man skulle göra och då körde dom med fingrarna, fet chans säger jag.

Hejs och tack på förhand!

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnet.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Eller liten sugkopp, blir det inte märken av polygripen? isf är lyftarna oanvändbara. OM toppen är fräsch skall lyftarna kunna röra sig med lätthet upp och ner i sina lopp, och då bör det även gå att plocka med fingrarna.

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Re:

24-Seven skrev:
Eller liten sugkopp, blir det inte märken av polygripen? isf är lyftarna oanvändbara. OM toppen är fräsch skall lyftarna kunna röra sig med lätthet upp och ner i sina lopp, och då bör det även gå att plocka med fingrarna.

Märken med polygripen: inte vad jag kan se eller känna. Har kanske haft tur.
Men det var det som kändes så konstigt att vålda med en polygrip/hammare/yxa, är ju finmekanik på sitt sätt. Som "tur" är är ju inte toppen helt fräsh, kolla min biltråd, så då kanske man måste göra så. Har inte kollat på den toppen som ser fin ut, där kanske det fungerar som det är tänkt med det du säger om att dom ska gå med lätthet upp och ner. Det var ju så jag trodde det skulle fungera när jag började demontera.

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Det är ju väldgit små spel mellan lyftarna och toppen så om lyftaren/tryckaren bara vickar det minsta så kommer det att nypa. Vad är det för topp du håller på med?
Det ska gå att lyfta ut dem med en magnet eller en stor plattång om man kommer åt att ta tag i dem på sidan.

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Det är en GTi 16v -87.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Demontera hydrauliska lyftare

Nogge skrev:
Vet inte riktigt hur jag skall göra. Har en topp som jag skall fixa till lite, men eftersom jag inte kan så mycket om toppar och ventilmekanism, ännu mindre kan jag om DOHC. Som tur var hade jag en till lika dan som inte alls är lika fin som jag gick lös på.
Då körde jag med först lite 5-56 för att jobba upp rörelsen i lyftaren och sen bankade jag med ett gummiklätt hammarskafft och yxa på den . Det rörde på sig så då gick jag över till polygrip, skruvade lite samtidigt som jag drog uppåt. Och det gick ganska bra, har fått bort 15/16 lyftare.
Men så till frågan: är det så här man måste göra? Lite tveksam mot hammare/yxa-momentet och vet inte om polygripvickandet är rätt sätt. Läste i en bok (Hayenes) hur man skulle göra och då körde dom med fingrarna, fet chans säger jag.

Hejs och tack på förhand!

Magnet eller bara ta ut dem med fingarna. Det har fungerat på alla motorer som jag provat utan att banka eller göra andra tveksamma åtgärder.
På en lyftare så fick jag problem mot slutet att jag tappade den så jag tog en tejpad polygriptång och kunde väldigt försiktigt lyfta upp det sista.

Skulle be någon motorrenoverare 'godkänna' din topp innan du börjar bekosta något arbete på den då den inte låter riktigt frisk...

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Ville bara säga för den som undrar att den andra toppen, den som jag skulle köra med från första början, är mycket bättre. Lite virrigt med massa toppar nu, men men .
Hur som hellst, den toppen jag tänkte använda går det att plocka upp lyftarna för hand utan verktyg, så den bådar gott inför framtiden. Den verkar också vara låte mer åt det gyllene hållet, nästan lite guldaktigt i förhållande till den första som bara var brunorange och kolsvart. thumbs up

Citera
Skruva banåkabil
2099 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande