Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3061 besök totalt |
Sveriges "MINSTA bilklubb" - :-)
Sveriges enda tre (3) st AE86:or på samma bild. Fotade vid Toyota center i Helsingborg ![]() ![]() Daniel's gula ![]() Kim's Röda ![]() Kristian's silver ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Häftigt
![]() Såg ett par när jag och Jani Hast här på forumet var uppe på Rudskogen idag och deras 'gatebil-treff', klart festliga maskiner. En av de två som var på plats hade nåt litet '2-d sedan stuk' eller vad man ska säga, ingen liftback eller vad det kallas på Toyotaspråk. Det måste ju varit en sån det med antar jag (eller såg alla likadana ut karossmässigt?), får se om Jani fick med den på kort den vite rackarn. Den verkade rätt så välbalanserad på banan tyckte jag enligt vad man såg, fast norrmännens körstil för ju minst sagt publikfriande och de förarna som inte körde på 'breisladd' buades ju närmast ut. Men när Toyotorna kom så mös jag faktiskt och det är inte ofta jag gör det för en Toyota ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||
Jag har en film från best motoring där 2 st Ae86 kör ifrån en R34GTR på bana..
http://turbo2.mine.nu/Ae86vsR34.mpeg obs, 90 MB, om någon kan hosta den någon annanstans vore det bra.. datorn är inte på hela tiden.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
om dutänker på att Initial D ät en tecknad serie :-) så är det "lite" svårt att få bilen att reagera som tv-serie bilen.
men dt finns T o N V I S med delar till just AE86:an i japa, USA & England. kolla in på.... ww.fensport.co.uk de säljer BARA Toyota delar & trim & motorer & annat kul. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
en mkt trevlig film det där :-) men ingen av Ae86:orna är orginal. den ena har 200 hk & den andra 165 - om man kö slowmotion så hinner man läsa listan på delarna som bilarna har monterade. det är inga dåliga grejjer direkt, det mesta TRD.... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Kan nån förklara historien bakom AE86 otroliga kultstatus, jamenar dom kör ju fortfarande dessa bilar seriöst i Japan o plöjer i mängder av stålar i dom
![]() Missuppfatta mig inte,jag tycker dessa kultbilar är ashäftiga men inget jag själv skulle köpa. Min top-fem lista av vill-ha-bilar består bara av japanskt ![]() ![]() ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||||
Därför att AE86'an var billigast ![]() Flera andra bilar med samma koncept? Hrm, njae inte riktigt... det första som flyger in i mina tankar är juh då Nissan's s13, men den var juh mer menad som en familjebil för dom med krav på lite prestanda (ska jag behöva nämna att det inte slog alls i den kundkretsen, det kan ha o göra med det faktum att baksätet är nästintill obrukbart om man jämför med vanliga familjebilar på den tiden). s13 fanns juh som vanliga sedanen Silvia och 180sx, som var lite lättare och lite sportigare, och hade trendiga 80'tals popuplyktor, sen fanns även SilEighty, men det ska vi inte gå in på nu ![]() S13 var i vilket fall dyrare både i drift och inköp, sen var den juh inte särskillt billig att reparera... AE86'an bygde juh på vanliga corollan, således blev produktionen billig, inköp blev då billigt, ägandet var billigt pga den "snåla" motorn, reservdelar var en baggis etc etc... Sen till skillnad från s13 så är AE86'an "något" spartanskt inredd ![]() |
||||||
min sida av det hela :-)
[quote="Andrew Petrykowski"]
Det är precis som Andrew skriver.. Att det var en billig nybörjar/första bil. Men här kommer lite text om vad jag har lärt mig under det senaste året om just AE86:an framfart världen över....... >>>>>>>> Egentligen är det faktiskt inget speciellt. bara det att det var DEN bilen alla ville ha på 80-talet i japan.. & det har därefter spridits över världen. (typ som Volvo 240 turbo - alla ville ha en) AE86:an finns med 4 (fyra) olika karosser. 1: Trueno Hatchback flipplampor - populäraste versionen 2: Levin Hatchback - vanliga lampor 3: Levin Coupe - vanliga lampor (liten baklucka) 4: Trueno Coupe - flipplampor den har 50/50 viktfördelning, 85% diff & väger endast 950 fulltankad. lättrimmad, finns TONVIS med delar till dessa bilarna. de var väldigt populära in om rally på 80-talets mitt/slut. detta gör bilen väldigt attraktiv i dagen läge till drifting & "bus". Samt att efter den tecknade TV-serien initialD haft premiär i japan så blev suget efter AE86:or mångdubblat över en "natt". priserna på en AE86:a i dagsläget i Japan ligger runt 35000 svkr.. för en trimmad/stylad/sänkt/gatracer & ner till 2-10000 svkr för en bruksbil. Eftersom det bara finns 2 st i sverige så är det svårt för mig att pusha fram bilens verkliga JAG inom "motorsverige's" folk. Inte många vet alls vad det är & många tror det är en tidig Celica. = gubb bil. En tjej trodde det var en De Lorean. Men allt eftersom att bilen karaktär & extremt roliga & perfekta väghållning kommer fram till folks vetande så fattar de flesta tycke för bilen (som är allt annat än vacker) AE86:ans väghållning brukar i folkmun (japan/USA) jämföras med CR-X V-tec & Porsche 944 Turbo. Motorn är framtagen på tidiga 80-talet & heter 4-age. Är en 1587cc twin cam på mellan 124 & 170 hk beroende på utförande. 4-age motorn finns även med 20V topp i japan & även sålts med kompresasor som orginal på vissa av de nyare framhjulsdrivna modellerna som har samma motor. Något senare kom en motor som var förfinad version av 4-age som hette 4-agze & hade kompresasor som orginal. denna såldes i ett fåtal exempla i Danmark. ex: Corolla GTi -88-91 har exakt samma motor (block & topp) som en AE86 från 1983-87. Tilläggas bör att efter en säsong med Tv-serien InitialD, så bestämde sig TOYOTA JAPAN att återuppta produktionen av AE86:an pga efterfrågan på bilen. & således nytillverkades AE86:an i en begränsad upplaga för den japanska marknaden under 1991 med samma chassie & kaross men med en 4-AGE 20v motor på 170 hk. Så tänk dig vilken efterfrågan det måste varit då en av världens STÖRSTA biltilverkare lyssnar på ungdomar som sett en tecknad tv-serie. PS: Den har även ett STORT baksäte. MVH/ ........Kristian Hesselmark _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
......då tidens Corrolla,Nissans S12,Mazda RX-modeller?? _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||||
Nog vet jag vilken bil det är. Först man kom i kontakt med var ju i Gran Turismo 1
![]() ![]() ok 50/50 viktförd. O 85% diff + lätt kaross säger ju en hel del,det visste jag faktiskt inte. 4-AGE i grund o botten har väl som hos så många andra biltillverkare(ford,BMW bl a.) hängt med otroligt länge? Finns det inte spår av 4-AGE i dagens toyota 4-burkare ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||||
I Finska rallyfilmer kryllar det ju av dom! o efter att ha sett dessa rallyfilmer så funderar man ju lite på väghållningen i dessa bilar... Eller kan det vara förarna som har överskattat sin förmåga
![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Jag har läst att motorn är VÄLDIGT lik en motor som Toyota tidigt tillverkade på licens från Lotus. Så på så sätt har den hängt med väldigt länge... ![]() _________________ Street Triple RS -18 |
||||||
S12 var juh relativt bra konkurens, men problemet där torde juh ligga i att man inte fick någon diff monterad ur fabriken, fast visst kunde nog V6'an vara rolig, sen fanns dom juh i japan med nissans herrejöses 1.8liters turbo (JE18ET eller något liknande...) Mazdas RX modeller kan man juh knappast kalla för "ekonomisk förstabil" direkt... |
||||||
Toyota har en hel massa olika serier av motorer(Kom i håg att dom är VÄLDIGT stora..) och motorerna brukar i regel ändras med tiden för att vara så moderna och effektiva som möjligt... Tror att just 4A-GE motorn kom i början av -80-talet (1982?) men var då mycket(!) mordern och effektiv med bla. Toyotas helt egna elektroniska motorstyrningssystem som kallas TCCS redan då ... och det finns inte spår av 4A-GE motorn i någon av de vanligare Toyotamodellerna nu vad jag kan komma på åtminstonde, är andra helt nykonstruerade generationer i nyare Avensis och Corolla tex... Mvh/Hanzzon(Som fö. skriver sitt första inlägg på detta forum nu... ![]() _________________ Ola Hansson |
||||||
Hej Hanzzon! Är du vänlig och blickar igenom forumreglerna angående namn och signatur! Sen ska du vara välkommen till forumet också! Mycket riktigt är 4A-GE en 80tals motor. Dock hängde den med så länge som till 96, och återfinns som senast i Corolla AE 111'a, då i 20v utförande. Däremot så vet jag inte riktigt med dagens motorer, dock så vet jag att Toyotas VVTI teknik utvecklades på 4A-GE'n, så det är inte helt omöjligt att dagens Corolla motorer (1.6'an och 1.8'an) har sina rötter i 4A-GE'n... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3061 besök totalt |