Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32GTR-90 "Yxan"(Ny motor RIPS RB30)
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27   >>
12 besök senaste veckan (114108 totalt)
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



nice, hel bil igen nästan =)

Funkar det bra att göra rutramen på det sättet? Blir det tillräckligt styvt för hålla någorlunda tätt mot dörrramen?

Har funderat på hur man ska lösa det och det blev riktigt snyggt med den ramen du gjorde thumbs up

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Jupp, det skall fungera ypperligt.

Jag får testa och se om jag behöver komplettera med ett stag på mitten eller ej (rutan buktar ut av trycket i kupén?)

Dom flesta dragracingbilar typ Doorslammers kör ju med denna typ av rutram och dom går ju bra mycket fortare i slutet på dragstrippen äv vad än själv kommer åka.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

Wärhner skrev:
Dom flesta dragracingbilar typ Doorslammers kör ju med denna typ av rutram och dom går ju bra mycket fortare i slutet på dragstrippen äv vad än själv kommer åka.
Men de kör inte i regn så tätheten mot rutlisten ligger nog inte ens på priolistan (men därmed inte sagt att de vill att det ska glipa hur mycket som helst).
Du kanske får justera bakdelen lite så den ligger mera i spänn alt kurva till överkanten så att mitten spänner hårdare mot listen.
Men innan du testat i regn så vet du ju inte (högtryckstvätt kan ge lite indicium).
Övertrycket i kupén kan ju botas med luftutsläpp i lämplig lågtryckszon, då får du samtidigt bättre självdrag och spar nån watt på kupéfläkten
Men med fokuserad användning så kanske man inte behöver bry sig så mycket (men resten är ju så vackert så varför inte )

Övertrycket som en kupéfläkt (alt fartvind) kan skapa är rätt tydligt när man kör cab. Med sidorutan lite nere så fladdrar bakrutan, med den stängd så spänns cabben ut med farten. Kupefläkten klarar av detsamma redan stillastående.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spelar ingen roll om rutorna är speciellt täta mot listen
I Speedstern har jag inga rutor alls och det går utmärkt att köra i regn thumbs up

Dock ska jag sätta i dom pga det sjukt höga luftmotståndet.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Spelar ingen roll om rutorna är speciellt täta mot listen
I Speedstern har jag inga rutor alls och det går utmärkt att köra i regn thumbs up

Dock ska jag sätta i dom pga det sjukt höga luftmotståndet.


Jupp, jag har åkt camarocupbil i regn utan sidorutor, inte speciellt blött men div däckrester och grus stänkte sporadiskt in.

Niklas Falk: det finns inte en chans att rutan kan flexa ut i varken fram eller bakkant där är den mkt styv utan det är mittemellan som den kan flexa lite.
Ända sättet att lösa detta är att addera ytterligare ett stag nedåt då på mitten.

Men jag har hört att det skall bli strålande sol maj-sept i år så rutorna är helt överflödiga iaf

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Wärhner skrev:
Dude skrev:
Spelar ingen roll om rutorna är speciellt täta mot listen
I Speedstern har jag inga rutor alls och det går utmärkt att köra i regn thumbs up

Dock ska jag sätta i dom pga det sjukt höga luftmotståndet.


Jupp, jag har åkt camarocupbil i regn utan sidorutor, inte speciellt blött men div däckrester och grus stänkte sporadiskt in.

Niklas Falk: det finns inte en chans att rutan kan flexa ut i varken fram eller bakkant där är den mkt styv utan det är mittemellan som den kan flexa lite.
Ända sättet att lösa detta är att addera ytterligare ett stag nedåt då på mitten.

Men jag har hört att det skall bli strålande sol maj-sept i år så rutorna är helt överflödiga iaf


Vissa bilar är ju helt utan rutor överhuvudtaget. Det funkar ju bra, oavsett väder

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Ikväll stod det oljetrågsmodifiering på schemat.

Började med att slipa bort punktsvetsarna på skvalpplåten:



Bort med den sålänge:



Tomt:



Kapa och passa in lite plåt, sedan fick man ta fram sina oldschool svetstalanger med gassvetsen (svårt att få det tätt med migsvets):







Resultatet, uppskattningsvis 1.5-2Liter ökad oljevolym:





Nu skall tråget kontrolleras för täthet och kompletteras med en baffel innan skvalpplåten kan återmonteras och tråget lackeras.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
me_jimmy
Köping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Re:

Wärhner skrev:
Ikväll stod det oljetrågsmodifiering på schemat.

Började med att slipa bort punktsvetsarna på skvalpplåten:

[

Bort med den sålänge:



Tomt:



Kapa och passa in lite plåt, sedan fick man ta fram sina oldschool svetstalanger med gassvetsen (svårt att få det tätt med migsvets):



Resultatet, uppskattningsvis 1.5-2Liter ökad oljevolym:



Nu skall tråget kontrolleras för täthet och kompletteras med en baffel innan skvalpplåten kan återmonteras och tråget lackeras.


får man vara så dumm o undra varför denna volymökning?

_________________
Jimmy Woodruff
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Re:

me_jimmy skrev:


får man vara så dumm o undra varför denna volymökning?


Ökad oljevolym + omdesign av oljetråg minskar risken för oilsurge isamband med hård kurvtagning.

Som jag skrev sist i senaste posten så kommer även tråget att kompletteras med baffel (4kantig behållare med luckor runt oljepickuppen där oljan kan strömma in men inte ut.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
I fredags när jag besökte Elmia så passade jag på att köpa dessa Work Equip 17x9 med Bridgestone RE540 R-däck på Av T-H:





Igår svängde jag förbi Peter på PE-tech och hämtade upp en massa beställda grejor.

N1 Vattenpump
ACL Vev & Ramlager
Spänn + löprulle (Nissan original)
Termostat (Nissan original)
Nismo kylarlock
Cometic ståltopplockspackning
ARP Pinbult & mutter grenrör
ARP Vevstaksbult och mutter till RB26DETT
Packningssats RB25DET (Nissan original)
Kolvringssats (Nissan original)



Hämtade även min smaskiga Koyorad 50mm alukyl:





Nu sticker jag upp till garaget och fortsätter...

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Byggde klart tråget med bafflar idag:





Lackade och svetsade tillbaka orginal plåten jag tagit bort (gammal bild):





Honade cylinderloppen, tvättade blocket och målade det:



Väntar nu bara på ramlagrena (leverantören hade skickat fel till PE-tech) för att kunna skruva ihop bottendelen.

Som jag skrev tidigare idag så köpte jag T-Hs Work equip hjul så jag var tvungen att provmontera

Yeah baby! nu börjar det likna något!







Provade sedan lite placering av sponsordekaler:













Imorgon skall topplocket rivas och slipa in ventiler och byta ventiltätningar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ser bäst ut med loggan på sidan på sne!

Mycket grym bil iaf som sagt, önskar jag kunde få lite mer inspiration så min bummse kan bli klar nån gång thumbs up

_________________
Viktor Starkman
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885



Kul, börjar ju se ut som en racebil nu. (jag tyckte att den raka med dekalen lite längre bak var snyggast)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Synd att du måste kladda ner den på det viset, men men... Rakt ska det vara i alla fall.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Ser riktigt bra ut, du ska lacka bakluckan eller hur?
Det ser inte så bra ut nu när den är grå...

_________________
Oscar Zettervall
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Black rims thumbs up !

Ett rent nöje att följa tråden. Sjukt bra handverk.

_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Re:

ZVR skrev:
Ser riktigt bra ut, du ska lacka bakluckan eller hur?
Det ser inte så bra ut nu när den är grå...


Jupp, bagage och huv är endast slipgrund på nu.

Bagaget blir vitt medans ena huven blir rallymattsvart och den andra vit.

Det lutar åt att jag blir tvungen att sätta whitelinedekalerna snett för att få plats med ruta för tävlingsnummer på dörren?

Idag fick jag sällskap av Henke alias Hall0n som hjälpte till med diverse, bland annat så var han snäll och klipte ut och popnitade dit "bakre sidoklädslar", tack gubben :



Sedan hjälptes vi åt att plocka ned fram och bakvagn:











Sedan har jag rengjort kolvarna, monterat ARP-bult i GTR-stakarna samt monterat N1-vattenpump, ny termostat och spänn och löprulle på motorn:







I morgon lämnas toppen in för planing och inslipning av ventiler, hade tänkt göra det själv men lämnar iväg det istället.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Dagens update....

Dagens arbete bestod i att plocka isär och rengöra bakvagnen, därefter la jag upp whiteline delarna som skall ersätta originalen.
Subframe lock kit, Hicas removal bar, båda övre länkarmar, styvare ställbar kränghämmare med länkkit alltihopa från Whiteline:





Sedan gick jag över alla ytor på subframen som hade ytrost med roterande stålborste innan den fick en vända med halvblank svart (ej torr på bilderna, därav glansen):



Slaktade ur dom gamla bussningarna i främre övre länkarmarna som skall få Whitelines bussningskit med möljlighet till camberjustering:



Imorgon skall jag komma ihåg att ta med press-stativet hem från jobbet så jag kan pressa ur kolvbultarna så jag kan para ihop RB26DETT stakarna med kolvarna.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



massa godsaker ju.. föressten. vet du om gts-t modellen har hicka? (hicas)

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
massa godsaker ju.. föressten. vet du om gts-t modellen har hicka? (hicas)


Jupp, den enda skylinen utan Hicas jag sett är en R34GT (utan turbo).

Igår blästrade jag och lackade lite fram och bakvagnsdetaljer.



Bakre undre länkarm:



orginalbitarna fick bli svarta och delarna som krönts med bussningar från whiteline silver:



Bussningskit till främre övre länkarm:



Ihopmonterat med fettnippel och allt:



I eftermiddag skall jag hämta instrumentbrädan från flockning 8)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Bilpornografi

Jag känner hur den svenska avundsjukan riktigt suger tag i mig....


Man blir ju helt rörd av hur fint ALLTING blir på detta bygge!

DU är min (iaf en av mina) gud!

Hoppas på att få se denna live i sommar på rudskogen.

Cheers mate

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32GTR-90 "Yxan"(Ny motor RIPS RB30)
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27   >>
12 besök senaste veckan (114108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande