Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27 >> 12 besök senaste veckan (114108 totalt) |
nice, hel bil igen nästan =)
Funkar det bra att göra rutramen på det sättet? Blir det tillräckligt styvt för hålla någorlunda tätt mot dörrramen? Har funderat på hur man ska lösa det och det blev riktigt snyggt med den ramen du gjorde ![]() |
||||
Jupp, det skall fungera ypperligt.
Jag får testa och se om jag behöver komplettera med ett stag på mitten eller ej (rutan buktar ut av trycket i kupén?) Dom flesta dragracingbilar typ Doorslammers kör ju med denna typ av rutram och dom går ju bra mycket fortare i slutet på dragstrippen äv vad än själv kommer åka. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
Du kanske får justera bakdelen lite så den ligger mera i spänn alt kurva till överkanten så att mitten spänner hårdare mot listen. Men innan du testat i regn så vet du ju inte (högtryckstvätt kan ge lite indicium). Övertrycket i kupén kan ju botas med luftutsläpp i lämplig lågtryckszon, då får du samtidigt bättre självdrag och spar nån watt på kupéfläkten ![]() Men med fokuserad användning så kanske man inte behöver bry sig så mycket (men resten är ju så vackert så varför inte ![]() Övertrycket som en kupéfläkt (alt fartvind) kan skapa är rätt tydligt när man kör cab. Med sidorutan lite nere så fladdrar bakrutan, med den stängd så spänns cabben ut med farten. Kupefläkten klarar av detsamma redan stillastående. |
||||
Spelar ingen roll om rutorna är speciellt täta mot listen
I Speedstern har jag inga rutor alls och det går utmärkt att köra i regn ![]() Dock ska jag sätta i dom pga det sjukt höga luftmotståndet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Jupp, jag har åkt camarocupbil i regn utan sidorutor, inte speciellt blött men div däckrester och grus stänkte sporadiskt in. Niklas Falk: det finns inte en chans att rutan kan flexa ut i varken fram eller bakkant där är den mkt styv utan det är mittemellan som den kan flexa lite. Ända sättet att lösa detta är att addera ytterligare ett stag nedåt då på mitten. Men jag har hört att det skall bli strålande sol maj-sept i år så rutorna är helt överflödiga iaf ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
Vissa bilar är ju helt utan rutor överhuvudtaget. Det funkar ju bra, oavsett väder ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ikväll stod det oljetrågsmodifiering på schemat.
Började med att slipa bort punktsvetsarna på skvalpplåten: ![]() Bort med den sålänge: ![]() Tomt: ![]() Kapa och passa in lite plåt, sedan fick man ta fram sina oldschool svetstalanger med gassvetsen (svårt att få det tätt med migsvets): ![]() ![]() ![]() Resultatet, uppskattningsvis 1.5-2Liter ökad oljevolym: ![]() ![]() Nu skall tråget kontrolleras för täthet och kompletteras med en baffel innan skvalpplåten kan återmonteras och tråget lackeras. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
får man vara så dumm o undra varför denna volymökning? _________________ Jimmy Woodruff |
||||
Re:
Ökad oljevolym + omdesign av oljetråg minskar risken för oilsurge isamband med hård kurvtagning. Som jag skrev sist i senaste posten så kommer även tråget att kompletteras med baffel (4kantig behållare med luckor runt oljepickuppen där oljan kan strömma in men inte ut. ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
I fredags när jag besökte Elmia så passade jag på att köpa dessa Work Equip 17x9 med Bridgestone RE540 R-däck på Av T-H:
![]() Igår svängde jag förbi Peter på PE-tech och hämtade upp en massa beställda grejor. N1 Vattenpump ACL Vev & Ramlager Spänn + löprulle (Nissan original) Termostat (Nissan original) Nismo kylarlock Cometic ståltopplockspackning ARP Pinbult & mutter grenrör ARP Vevstaksbult och mutter till RB26DETT Packningssats RB25DET (Nissan original) Kolvringssats (Nissan original) ![]() Hämtade även min smaskiga Koyorad 50mm alukyl: ![]() ![]() Nu sticker jag upp till garaget och fortsätter... _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Byggde klart tråget med bafflar idag:
![]() ![]() Lackade och svetsade tillbaka orginal plåten jag tagit bort (gammal bild): ![]() ![]() Honade cylinderloppen, tvättade blocket och målade det: ![]() Väntar nu bara på ramlagrena (leverantören hade skickat fel till PE-tech) för att kunna skruva ihop bottendelen. Som jag skrev tidigare idag så köpte jag T-Hs Work equip hjul så jag var tvungen att provmontera Yeah baby! nu börjar det likna något! ![]() ![]() ![]() Provade sedan lite placering av sponsordekaler: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imorgon skall topplocket rivas och slipa in ventiler och byta ventiltätningar. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kul, börjar ju se ut som en racebil nu. (jag tyckte att den raka med dekalen lite längre bak var snyggast)
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Jupp, bagage och huv är endast slipgrund på nu. Bagaget blir vitt medans ena huven blir rallymattsvart och den andra vit. Det lutar åt att jag blir tvungen att sätta whitelinedekalerna snett för att få plats med ruta för tävlingsnummer på dörren? Idag fick jag sällskap av Henke alias Hall0n som hjälpte till med diverse, bland annat så var han snäll och klipte ut och popnitade dit "bakre sidoklädslar", tack gubben ![]() ![]() Sedan hjälptes vi åt att plocka ned fram och bakvagn: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sedan har jag rengjort kolvarna, monterat ARP-bult i GTR-stakarna samt monterat N1-vattenpump, ny termostat och spänn och löprulle på motorn: ![]() ![]() ![]() I morgon lämnas toppen in för planing och inslipning av ventiler, hade tänkt göra det själv men lämnar iväg det istället. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Dagens update....
Dagens arbete bestod i att plocka isär och rengöra bakvagnen, därefter la jag upp whiteline delarna som skall ersätta originalen. Subframe lock kit, Hicas removal bar, båda övre länkarmar, styvare ställbar kränghämmare med länkkit alltihopa från Whiteline: ![]() ![]() Sedan gick jag över alla ytor på subframen som hade ytrost med roterande stålborste innan den fick en vända med halvblank svart (ej torr på bilderna, därav glansen): ![]() Slaktade ur dom gamla bussningarna i främre övre länkarmarna som skall få Whitelines bussningskit med möljlighet till camberjustering: ![]() Imorgon skall jag komma ihåg att ta med press-stativet hem från jobbet så jag kan pressa ur kolvbultarna så jag kan para ihop RB26DETT stakarna med kolvarna. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
Re:
Jupp, den enda skylinen utan Hicas jag sett är en R34GT (utan turbo). Igår blästrade jag och lackade lite fram och bakvagnsdetaljer. ![]() Bakre undre länkarm: ![]() orginalbitarna fick bli svarta och delarna som krönts med bussningar från whiteline silver: ![]() Bussningskit till främre övre länkarm: ![]() Ihopmonterat med fettnippel och allt: ![]() I eftermiddag skall jag hämta instrumentbrädan från flockning 8) _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Bilpornografi
Jag känner hur den svenska avundsjukan riktigt suger tag i mig.... Man blir ju helt rörd av hur fint ALLTING blir på detta bygge! DU är min (iaf en av mina) gud! ![]() Hoppas på att få se denna live i sommar på rudskogen. ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27 >> 12 besök senaste veckan (114108 totalt) |