Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
100% TÜV på NS?
2877 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046


Trådstartare
100% TÜV på NS?

Har fått info från en kompis i Holland att dom kommer kräva att alla modifierade bilar har TÜV-brev nästa år.
Det låter väldigt oroväckande om det stämmer, han hävdar at han t o m har brevväxlat med Nürburgring gmbh och fått som svar att dom kommer kräva det på alla bilar som skall köra turistkörning.

Är det skrämselpropaganda eller bara ett sätt att kunna plocka av dom som inte sköter sig med att hänvisa till att bilen inte är TÜVad?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Som svensk behöver man väl inte oroa sig? Åtminstone inte om bilen är regbesiktigad med modifieringarna. (?)

Eftersom det är "allmän" väg och andra trafikregler som måste följas så är det väl förövrigt riktigt.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Ibland står tuv vid utsläppet på ringen, de är stenhårda T e x får man inte köra med nr på bilarna så jag fick kryss tejpa mina nr på bilen annars fick jag ej köra mer. Som sagt det är vanlig väg så detta med nr gäller ju även här hemma samt på autobhan som jag förstått det. Inte heller får man ha bogseröglor fastskruvade i bilen. Slutligen står de där med alkomätare samt dicibel mätare oxå ibland, som vilken kontroll som helst på allmän väg.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Nummer på bilen får du ha i sverige det är bara bilsportförbundets krav (läs önskemål) om att inte åka omkring med nummer på bilen. Annars fick inga hyrbilar finnas på vägen mm. (se Statoils bilar tex.).
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20149



Re:

Björn skrev:
Nummer på bilen får du ha i sverige det är bara bilsportförbundets krav (läs önskemål) om att inte åka omkring med nummer på bilen. Annars fick inga hyrbilar finnas på vägen mm. (se Statoils bilar tex.).
Eller taxibilar med telefon nummer

Det blir ju lite surt för alla icketyska bilar om de kräver TÜV. Alla tillbehöver som inte är orginal krävs det ju TÜV på (inklusive avgaspip etc).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



SAköänt att iaf en av mina bilar som är planerade att köra med är 100% TÜV, dock jobbigt med Audin, den är långt ifrån en normal helbilsgodkänd bil... Kanske chansa nån gång bara för att se ändå nästa år...
mvh

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Niklas Falk skrev:
Björn skrev:
Nummer på bilen får du ha i sverige det är bara bilsportförbundets krav (läs önskemål) om att inte åka omkring med nummer på bilen. Annars fick inga hyrbilar finnas på vägen mm. (se Statoils bilar tex.).
Eller taxibilar med telefon nummer

Det blir ju lite surt för alla icketyska bilar om de kräver TÜV. Alla tillbehöver som inte är orginal krävs det ju TÜV på (inklusive avgaspip etc).


Det är skillnad på nr och nr givetvis. Mina nr skilljer sig från hyrbilar tex, tyska poliser ser inte med blida ögon på detta, tvärtom! Likaså tuv på ringen.
Även i Sverige kan man få problem med polisen osv med stora nr över sidorna osv. Alla cannonball runs genom Sverige(europa) har nog bidragit till detta skulle jag tro. Att nämna något om bilsportsförbundets önskemål, för tysk strikt(läs arg)autobhan polis är lönlöst.


De hade i helgen övning inför kommande storhelger då de kommer göra ingripanden mot de bilar som ser misstänkt icke orginal ut, där kollar man regpapper oavsett land, står det att bilen är reggodkänd för 18" får man ej åka på 19" osv.

Påsk är en storhelg och givetvis får man förvänta sig mer ingående kontroller då.

De har ju ej rersurser att kolla alla, men som jag förstått kommer man göra satsningar på storhelgerna framöver. Trycket är stort på ringen i dessa dagar, detta är ett sätt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20149



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Det är skillnad på nr och nr givetvis. Mina nr skilljer sig från hyrbilar tex, tyska poliser ser inte med blida ögon på detta, tvärtom! Likaså tuv på ringen.
Även i Sverige kan man få problem med polisen osv med stora nr över sidorna osv. Alla cannonball runs genom Sverige(europa) har nog bidragit till detta skulle jag tro. Att nämna något om bilsportsförbundets önskemål, för tysk strikt(läs arg)autobhan polis är lönlöst.
om krysstejpat räcker så är det ju en enkel åtgärd, man kan ju tom vara snäll och använda bred tejp.
Då finns det ju betydligt jobbigare saker som TÜV kan hänga upp sig på. Ändringar som SBP ignorerar men man inte kan få papper på ens om man vill.
Storlekar på Fälg/däck är ju det enkla (kan man på plats bevisa alla tillåtna dimensioner för sin bilmodell), det gäller bara att vara medveten om det.
Xenonljus kan ju vara en annan småsak, spoiler/kjolpaket ytterligare en annan. Bur har man ju oftast i regbevis (jag ska inte dit).
Öppnar de huven så öppnar de ju en maskburk med möjligheter.

om de inte tycker om en, blir man vägrad utsläpp, föreläggande om ombesiktning eller spanska flaggan?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 220



Tycker detta låter lite oroväckande!
Jobbigt om man har åkt ner och sen får man inte köra p.g.a att man bytt stol el, avgassystem eller liknande.
Är ju en väldans massa bilar där nere som är modifierade på olika sätt.

/Henrik (ska ner i mitten på maj)

_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Niklas Falk skrev:

om de inte tycker om en, blir man vägrad utsläpp, föreläggande om ombesiktning eller spanska flaggan?


Det "enda" du riskerar är att inte bli utsläppt. Som "Turgubben/Lyckosten/Mr 8 meter" ( ) ovan beskriver har attityden från så väl TüV som Nürburgring-personalen hårdnat på sistone. Personligen tror jag anledningen till det är att antalet besökare ökat kontinuerligt de senaste åren och med de byggnationer och investeringar i regionen som realiseras inom en snar framtid räknar de nog med att utvecklingen fortsätter i denna riktning. För att det inte ska urarta i ett okontrollerbart kaos och troligen också för att säkra turistkörningen som sådan är det önskvärt att olycksstatistiken hålls inom rimliga gränser och de verkar tro att detta delvis kan uppnås bl.a. genom kontroller. Även om de egentligen inte har juridisk rätt att neka t.ex. en av SBP godkänd bil att framföras på detta stycke enkelriktad betalväg så spelar ju detta faktum mindre roll när du står där nere, vet att du har rätten på din sida men trots detta inte blir utsläppt av den envise surgubben vid bommen!

Utan att måla upp ett skräckscenario för alla långväga entusiastbesökare som vet med sig att deras bilar inte är 100% så tror jag att så länge modifieringarna inte sticker alltför mycket i ögonen, avgassystemet inte lämnar alltför högljudda toner och man sköter sig enligt gängse regler och normer så är "risken" relativt liten. Att dessutom undvika storhelger som t.ex. påsk kan vara ytterligare en åtgärd som minimerar risken. Vill man vara på den absolut 100% säkra sidan finns dock nog inget annat alternativ än att köra 100% original.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Hmm... Vad är 100% orginal på en olofson/Westfield...?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20149



Re:

olofson skrev:
Hmm... Vad är 100% orginal på en olofson/Westfield...?
Det roliga är väl att det tolkar TÜVrepresentaterna, inte du eller SBP...
Svenska amatör/ombyggen och engelska småseriebyggen (eller SVA) är nog roliga mellanvarianter.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
BosseH
Segeltorp
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7



Var nere för nåra år sen på Ringen och stod vid insläppet som åskådare, då jag fick se en Mustang GT med sidepipes komma mullrande fram till insläppet. Kanske litet väl glassigt och högljudt.

Dröjde inte inte länge förrän Decibelgubben kom ut med sin dbmätare. och, aj aj inte bra!
Mustang killen fick backa ur inför alla åskådare. Mycket schämmigt!

Så passa er grabbar!

/ BosseH

_________________
Bo Hagström
Trans Am WS6-R
Daimler Six 4,0
Citera
Aspirant
London
Här sen Dec 2007
Inlägg: 7



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ibland står tuv vid utsläppet på ringen, de är stenhårda T e x får man inte köra med nr på bilarna så jag fick kryss tejpa mina nr på bilen annars fick jag ej köra mer. Som sagt det är vanlig väg så detta med nr gäller ju även här hemma samt på autobhan som jag förstått det. Inte heller får man ha bogseröglor fastskruvade i bilen. Slutligen står de där med alkomätare samt dicibel mätare oxå ibland, som vilken kontroll som helst på allmän väg.


CSL ar en kanon bil!

_________________
Oistein Mathiesen

BTG: 11:04
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Aspirant skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ibland står tuv vid utsläppet på ringen, de är stenhårda T e x får man inte köra med nr på bilarna så jag fick kryss tejpa mina nr på bilen annars fick jag ej köra mer. Som sagt det är vanlig väg så detta med nr gäller ju även här hemma samt på autobhan som jag förstått det. Inte heller får man ha bogseröglor fastskruvade i bilen. Slutligen står de där med alkomätare samt dicibel mätare oxå ibland, som vilken kontroll som helst på allmän väg.


CSL ar en kanon bil!


Hej Öistein

Vi är på ringen 12-14 april, hoppas du oxå kommer thumbs up
Förutom min bil så kommer köra ett gäng hyrgurkor från rent a race car, tråkigt nog har vi ej hyrt din favorit hyrbil M3 E92an

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
100% TÜV på NS?
2877 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande