Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2877 besök totalt |
100% TÜV på NS?
Har fått info från en kompis i Holland att dom kommer kräva att alla modifierade bilar har TÜV-brev nästa år. Det låter väldigt oroväckande om det stämmer, han hävdar at han t o m har brevväxlat med Nürburgring gmbh och fått som svar att dom kommer kräva det på alla bilar som skall köra turistkörning. Är det skrämselpropaganda eller bara ett sätt att kunna plocka av dom som inte sköter sig med att hänvisa till att bilen inte är TÜVad? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Som svensk behöver man väl inte oroa sig? Åtminstone inte om bilen är regbesiktigad med modifieringarna. (?)
Eftersom det är "allmän" väg och andra trafikregler som måste följas så är det väl förövrigt riktigt. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Ibland står tuv vid utsläppet på ringen, de är stenhårda
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Nummer på bilen får du ha i sverige det är bara bilsportförbundets krav (läs önskemål) om att inte åka omkring med nummer på bilen. Annars fick inga hyrbilar finnas på vägen mm. (se Statoils bilar tex.).
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
![]() Det blir ju lite surt för alla icketyska bilar om de kräver TÜV. Alla tillbehöver som inte är orginal krävs det ju TÜV på (inklusive avgaspip etc). |
||||
SAköänt att iaf en av mina bilar som är planerade att köra med är 100% TÜV, dock jobbigt med Audin, den är långt ifrån en normal helbilsgodkänd bil... Kanske chansa nån gång bara för att se ändå nästa år...
mvh _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Re:
Det är skillnad på nr och nr givetvis. Mina nr skilljer sig från hyrbilar tex, tyska poliser ser inte med blida ögon på detta, tvärtom! Likaså tuv på ringen. Även i Sverige kan man få problem med polisen osv med stora nr över sidorna osv. Alla cannonball runs genom Sverige(europa) har nog bidragit till detta skulle jag tro. Att nämna något om bilsportsförbundets önskemål, för tysk strikt(läs arg)autobhan polis är lönlöst. De hade i helgen övning inför kommande storhelger då de kommer göra ingripanden mot de bilar som ser misstänkt icke orginal ut, där kollar man regpapper oavsett land, står det att bilen är reggodkänd för 18" får man ej åka på 19" osv. Påsk är en storhelg och givetvis får man förvänta sig mer ingående kontroller då. De har ju ej rersurser att kolla alla, men som jag förstått kommer man göra satsningar på storhelgerna framöver. Trycket är stort på ringen i dessa dagar, detta är ett sätt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Då finns det ju betydligt jobbigare saker som TÜV kan hänga upp sig på. Ändringar som SBP ignorerar men man inte kan få papper på ens om man vill. Storlekar på Fälg/däck är ju det enkla (kan man på plats bevisa alla tillåtna dimensioner för sin bilmodell), det gäller bara att vara medveten om det. Xenonljus kan ju vara en annan småsak, spoiler/kjolpaket ytterligare en annan. Bur har man ju oftast i regbevis (jag ska inte dit). Öppnar de huven så öppnar de ju en maskburk med möjligheter. om de inte tycker om en, blir man vägrad utsläpp, föreläggande om ombesiktning eller spanska flaggan? |
||||
Tycker detta låter lite oroväckande!
Jobbigt om man har åkt ner och sen får man inte köra p.g.a att man bytt stol el, avgassystem eller liknande. Är ju en väldans massa bilar där nere som är modifierade på olika sätt. /Henrik (ska ner i mitten på maj) _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||||
Re:
Det "enda" du riskerar är att inte bli utsläppt. Som "Turgubben/Lyckosten/Mr 8 meter" ( ![]() Utan att måla upp ett skräckscenario för alla långväga entusiastbesökare som vet med sig att deras bilar inte är 100% så tror jag att så länge modifieringarna inte sticker alltför mycket i ögonen, avgassystemet inte lämnar alltför högljudda toner och man sköter sig enligt gängse regler och normer så är "risken" relativt liten. Att dessutom undvika storhelger som t.ex. påsk kan vara ytterligare en åtgärd som minimerar risken. Vill man vara på den absolut 100% säkra sidan finns dock nog inget annat alternativ än att köra 100% original. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Re:
Svenska amatör/ombyggen och engelska småseriebyggen (eller SVA) är nog roliga mellanvarianter. |
||||
Var nere för nåra år sen på Ringen och stod vid insläppet som åskådare, då jag fick se en Mustang GT med sidepipes komma mullrande fram till insläppet. Kanske litet väl glassigt och högljudt.
Dröjde inte inte länge förrän Decibelgubben kom ut med sin dbmätare. och, aj aj inte bra! Mustang killen fick backa ur inför alla åskådare. Mycket schämmigt! Så passa er grabbar! / BosseH _________________ Bo Hagström Trans Am WS6-R Daimler Six 4,0 |
||||
Re:
CSL ar en kanon bil! ![]() _________________ Oistein Mathiesen BTG: 11:04 |
||||
Re:
Hej Öistein ![]() Vi är på ringen 12-14 april, hoppas du oxå kommer ![]() Förutom min bil så kommer köra ett gäng hyrgurkor från rent a race car, tråkigt nog har vi ej hyrt din favorit hyrbil M3 E92an ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2877 besök totalt |