Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4361 besök totalt |
Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?
Jag vet t ex att man hade gummikjolar fram och på sidorna för att skapa vakum under formelbilarna för länge länge sen! Jag är lite nyfiken på vad de finns fler för sånna gamla knep man tog till som man faktiskt med lite garagevana kan knåpa till på sin egna bil? ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten
När man började med vingar på bilar satte man dem direkt på den ofjädrade vikten (dvs hjulnaven) vilket ju är det naturliga, men vingar som inte var en del av karosseriet förbjöds efter bl a Graham Hill och Jochen Rindt kraschat i samma tävling (Barcelona -69) pga vingar som gick av. Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten EDIT: Bild på Jochen Rindts bil från Barcelona -69 ![]() På tävlingen innan i sydafrika ![]() _________________ Johan Lekås |
||||
Re: Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten
Flexande vingar har ju varit på tapeten ganska nyligen också. Ferraris ostabila framvinge var ju hett förra året (bara för att de råkade få det mitt i en bulletcam). Ferraris fjädrande golv var ju också ett knep (för att släcka drag vid hög fart och för att inte slita så mycket på plankan). Annars är väl splitter, plant golv och diffusor i plyfa ett väldigt praktiskt arv från groundforceeran. Det är lite patetiskt vad lite energi som läggs till undersidans aerodynamik när man fintrimmar vindrutetorkare och lister på ovansidan, detta även på nya bilar. |
||||
Det där är jäkligt intressant och jag har förundrats över att man aldrig sett några moderna försök till "ofjädrad downforce". |
||||
Re: Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?
Kjolarna satt på sidorna för att stoppa luft från att läcka in under bilen i lågtryckszonen (venturin) från sidorna. om detta är så lätt att fixa till på egen bil vet jag inte heller, de hade ju vindtunnlar för denna utveckling även på den tiden. |
||||
Låter som åter ett ickegenomtänkt förbud som verkar drabba motorsportutövare helt blint i stimmet efter en olycka! ![]() |
||||
F1 använder den varma luften från kylaren för att skicka under bilen i venturin för att få snabbare luftström under bilen och därmed mer downforce
De använde även ett tag avgaserna på samma sätt men de märkte att det var svårt få en bil som hade downforcen i kurvorna de inte gasade i _________________ AIexander StenvaII |
||||
Formula SAE/Student teamet från University of Texas Arlington har de senaste 4-5 åren kört med ofjädrad downforce i form av fram/bakvingar plus undertray. De tidiga varianterna satt undertray:t fast i nedre spindelled runt om. De senare versionerna har länksystem till rockers. Riktigt snabba bilar, de tävlar dessutom med dem i SCCA Nationals där det årligen placerar sig högt. Här är en bild från tävlingen i Michigan i år där man kan ana länksystemet från framvingen. _________________ Henning Olsson |
||||
Att leda in avgaser i diffusern har förekommit hos många tävlingsbilar. Har däremot inte sett några bilar som drar ned kyllyfte i diffusern. Kylluften brukar man snarare vilja leda bort så att den inte ska påverka vingar och liknande negativt.
Här diffusern i en Nissan grupp C bil med hål för avgasrören. ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
4361 besök totalt |