Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?
4361 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2995


Trådstartare
Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?

Jag vet t ex att man hade gummikjolar fram och på sidorna för att skapa vakum under formelbilarna för länge länge sen!

Jag är lite nyfiken på vad de finns fler för sånna gamla knep man tog till som man faktiskt med lite garagevana kan knåpa till på sin egna bil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



googla på Chap(p?)arall
Jim Hall hade mycket för sig!

Bla vinge,rörlig vinge, fläkt motor........

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten

När man började med vingar på bilar satte man dem direkt på den ofjädrade vikten (dvs hjulnaven) vilket ju är det naturliga, men vingar som inte var en del av karosseriet förbjöds efter bl a Graham Hill och Jochen Rindt kraschat i samma tävling (Barcelona -69) pga vingar som gick av. Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten
EDIT: Bild på Jochen Rindts bil från Barcelona -69

På tävlingen innan i sydafrika

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20187



Re: Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten

Johan Lekås skrev:
Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten
Porche 917 fanns ju i någon version med bakvingen ansluten till hjulupphängingen. Funktionen var ungefär aerodynamisk krängare kombinerat med luftbroms (det utfjädrade hjulet fick mer downforce). Det tog nog bara nån tävling för det att bli förbjudet.

Flexande vingar har ju varit på tapeten ganska nyligen också. Ferraris ostabila framvinge var ju hett förra året (bara för att de råkade få det mitt i en bulletcam).
Ferraris fjädrande golv var ju också ett knep (för att släcka drag vid hög fart och för att inte slita så mycket på plankan).

Annars är väl splitter, plant golv och diffusor i plyfa ett väldigt praktiskt arv från groundforceeran.
Det är lite patetiskt vad lite energi som läggs till undersidans aerodynamik när man fintrimmar vindrutetorkare och lister på ovansidan, detta även på nya bilar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten

Johan Lekås skrev:
När man började med vingar på bilar satte man dem direkt på den ofjädrade vikten (dvs hjulnaven) vilket ju är det naturliga, men vingar som inte var en del av karosseriet förbjöds efter bl a Graham Hill och Jochen Rindt kraschat i samma tävling (Barcelona -69) pga vingar som gick av. Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten


Det där är jäkligt intressant och jag har förundrats över att man aldrig sett några moderna försök till "ofjädrad downforce".

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re: Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?

Cassius skrev:
Jag vet t ex att man hade gummikjolar fram och på sidorna för att skapa vakum under formelbilarna för länge länge sen!

Jag är lite nyfiken på vad de finns fler för sånna gamla knep man tog till som man faktiskt med lite garagevana kan knåpa till på sin egna bil?


Kjolarna satt på sidorna för att stoppa luft från att läcka in under bilen i lågtryckszonen (venturin) från sidorna.

om detta är så lätt att fixa till på egen bil vet jag inte heller, de hade ju vindtunnlar för denna utveckling även på den tiden.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re: Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten

Johan Lekås skrev:
När man började med vingar på bilar satte man dem direkt på den ofjädrade vikten (dvs hjulnaven) vilket ju är det naturliga, men vingar som inte var en del av karosseriet förbjöds efter bl a Graham Hill och Jochen Rindt kraschat i samma tävling (Barcelona -69) pga vingar som gick av. Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten


Låter som åter ett ickegenomtänkt förbud som verkar drabba motorsportutövare helt blint i stimmet efter en olycka! thumbs down

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



F1 använder den varma luften från kylaren för att skicka under bilen i venturin för att få snabbare luftström under bilen och därmed mer downforce
De använde även ett tag avgaserna på samma sätt men de märkte att det var svårt få en bil som hade downforcen i kurvorna de inte gasade i

_________________
AIexander StenvaII
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re: Vingar monterade direkt på den ofjädrade vikten

Kraniel skrev:
Johan Lekås skrev:
När man började med vingar på bilar satte man dem direkt på den ofjädrade vikten (dvs hjulnaven) vilket ju är det naturliga, men vingar som inte var en del av karosseriet förbjöds efter bl a Graham Hill och Jochen Rindt kraschat i samma tävling (Barcelona -69) pga vingar som gick av. Logiken i det hela kan man ju ifrågasätta, men vad jag förstår så har vingar på tävlingsbilar sedan dess alltid suttit på den fjädrade vikten


Det där är jäkligt intressant och jag har förundrats över att man aldrig sett några moderna försök till "ofjädrad downforce".


Formula SAE/Student teamet från University of Texas Arlington har de senaste 4-5 åren kört med ofjädrad downforce i form av fram/bakvingar plus undertray. De tidiga varianterna satt undertray:t fast i nedre spindelled runt om. De senare versionerna har länksystem till rockers.

Riktigt snabba bilar, de tävlar dessutom med dem i SCCA Nationals där det årligen placerar sig högt.

Här är en bild från tävlingen i Michigan i år där man kan ana länksystemet från framvingen.

_________________
Henning Olsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Att leda in avgaser i diffusern har förekommit hos många tävlingsbilar. Har däremot inte sett några bilar som drar ned kyllyfte i diffusern. Kylluften brukar man snarare vilja leda bort så att den inte ska påverka vingar och liknande negativt.

Här diffusern i en Nissan grupp C bil med hål för avgasrören.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Apropå Nissan har jag ett bildminne från tiden-strax-efter-Chapparal av en Nissan racersportvagn med delar vinge kopplad till krängningen så att man fick mer anfallsvinkel på innervingen i kurvorna.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 261



Jag har en sådan bil med "Ground effect" som jag skall köra med i formel ny..

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Racetech
Gamla knep, vilka lustigheter hade man för sig förr?
4361 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande