| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bygge: Alfa Romeo Tubolare med V6
|
4914 besök totalt |
|
Länk till hela klabbet (franskt forum) En till länk Eftersom det finns folk här på Rejsa som gillar snygga byggen, gamla bilar och Alfor så tänkte jag detta kunde vara intressant...
Framvagnen ser ju kanske inte ut som de hade gjort om jag ritat den men hela bygget ser ju riktigt trevligt ut.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
INTE VISA SÅNA FINA SAKER! Man blir ju så avundsjuk
Ruggigt läckert Man undrar varför folk håller på och bygger sevens när man ser sådant Bara huven för ju en att gå igång... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Vacker kaross i vilket fall som helst och all heder till att ha gjort nåt i inspiration av inte som halvbra kopia. |
||||
|
Re:
Det där är ju praktiskt taget en Seven - fast med en riktigt trevlig kaross på. (En Seven har ju bara skärmar och lite dammskydd runt motorn. )
Men iaf; varför? Kanske för att det finns massor av tillverkare på hela bilar och delar till "Se7en", att det är ett väl beprövat koncept, och en välkänd modell? (Det sista verkar ju ha enormt stor betydelse, att döma av responsen på gatbilsbaserade byggen och rörramar med "gatbilskaross" i plast. Personligen begriper jag mig inte riktigt på det där...) Många gillar även det gammaldags formelbilsstuket, och rent praktiskt så är det ingen "stor" kaross som kostar skjortan och/eller är svår att få finish på, det är rimligt lätt att få bra viktfördelning eftersom gubbe + motor sitter väldigt långt bak, och säkert en massa annat jag inte kommer på nu. Se7en som mer eller mindre komplett byggsats är nog ett av få rimliga alternativ till att köpa färdigt för många. Det kräver väldigt mycket mer tid och resurser att bygga från scratch, även om man har både kunnande och verkstad. oavsett vilket så håller jag med om att detta är ett väldigt trevligt bygge! om man ska klaga lite så tycker jag dock att länkarmarna är lite "lustigt" konstruerade... Stagen mellan de inre lederna fyller ingen funktion (eller jo, här gör de iofs det, p g a ledernas vinklar), och riskerar bara att sätta lederna i spänn mot varandra. I stort sett alla uniballs har brytbelastningar som de sitter, och den yttre leden i övre länkarmen bak lär nog slitas ut ganska snabbt. Jag hade inte gjort så - men jag har å andra sidan inte konstruerat någon "riktig" bil än.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Jag tycker det är lite lustigt att "Seven" numera är nåt slags likare som används så fort det dyker upp ett lätt bygge: "Det där är ju praktiskt taget en Seven - fast med en riktigt trevlig kaross på." Eh, va? Nej det är det inte.
Det vore trevligt om vi för en gångs skull kunde ha en tråd här på rejsa om lättviktsbyggen eller rambyggen som inte handlar om att alla Sevenåkare argumenterar fram att det naturlitvis är en Sevenkopia man skall ha med en Honda/Suzuki/Cosworth motor för det är ju det allra allra fränaste.
Så snälla, inga referenser till "seven" om det inte råkar jämföras hur en regbesiktning går till eller liknande.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Syftade bara på ram, geometri, motorplacering osv ur ett rent tekniskt perspektiv. Praktiskt taget alla frontmotorbilar med rörram ser ju ut på detta sättet under skalet. Tanken med detta påpekande var väl snarast just ett instämmande "Varför, när skillnaden i konstruktion är så liten?" - och resten var tänkt som ett svar på den frågeställningen. Det har inget med åsikter att göra över huvud taget. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Det är lugnt! Ville bara förtydliga att jag inte hade för avsikt att starta någon argumentation av det slaget. (Personligen ser jag mest Se7en som en kul grej och en bra början om man inte har tid, råd och/eller plats att hålla på med rena formelbilar, prototypbilar och liknande. Hellre en formelbil av 30-talstyp än ingen alls. )
Anledningen till kommentaren var väl snarast att detta bygget väckte liv i gamla funderingar på att designa en egen kaross till mitt Westfieldchassi. (Märkliga proportioner när man sitter mellan bakhjulen, men man kan ju alltid skissa lite...) Fast nu får jag väl påhopp från de renläriga Seven-åkarna för det istället. Så får man ju inte göra...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Helgrym bil! Trodde först att du (Mats) börjat bygga på en sådan när jag såg att MAZ hade postat Alfa Romeo Tubolare med V6
Sen insåg jag att jag inte befann mig i "Våra race och banåkar bilar" delen var forumet längre...
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
wow, kom ju väldigt lägligt. Jag har spanat runt lite bland olika kit car tillverkare men ingen har riktigt det jag söker(Typ cehvron b8 hade varit finfint). Men ungefär det här var det. Snygg 60 talskaross + ohightec standardmotor. Grymt bra koncept. Ska läsa igenom den franska tråden sedan och se vad det kan ge. Det är konstigt få kitcars som har snygg täkt kaross...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Ska du köpa nytt, eller är det kanske en släkting? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Re:
Jag är bara ute i god tid ![]() ![]()
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Lite andra proportioner + fästen för karossen... Fortfarande röram, dubbla triangellänkar runt om, samma layout på drivlinan osv. Det finns Se7en som skiljer sig ungefär lika mycket från "bokramen" som denna gör, rent konstruktionsmässigt. Jämför t ex med vilken blysläde som helst.
||||
|
Re:
Så div. rörramsbyggen i projektdelen på rejsa är alltså en variant på sevenbilar? En sevenbil är, som jag tolkar det, open wheelmodell, ursjaskig aerodynamik men lätt vilket gör den förhållandevis snabb...
Att ens referera till en täckt bil som en seven bara för att den har rörram är ju ganska långsökt...
Är koenigseggen en typ av Formel1-bil bara för att den har kolfibermonocoque och motorn bak?
|
||||
|
Re:
Det beror väl på exakt hur många likheter som krävs för att kalla det "variant" - och vad man anser vara "orginalet" eller "det mest kända exemplet". De flesta av dem har ju iaf fyra hjul, om man vill hårddra det åt det hållet...
Nu hoppar jag iaf av denna helt poänglösa diskussionen om godtyckliga definitioner som jag olyckligtvis råkat starta. Ungefär lika meningsfullt som att "diskutera" musik... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
ok, sluta nu. orginalet dvs den röda bilen ovan är ett rörramsbygge (därav Tubolare).
Var snäll och sluta jämföra den med ett engelskt garage projekt som inte ens har en kaross (ok, den har nån badkarsliknande sak vid bakhjulen men det är knappast en kaross). Vill ni fortfarande skriva nåt om sevenbilar så finns det ungefär 300 andra trådar där ni kan husera, men skriv inget här. Den här tråden handlar om bygget i första inlägget, inget annat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Bilder o videos
|
4914 besök totalt |