Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lösning på airbagsensor vid byte av stol?
9 besök senaste veckan (14589 totalt)
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare

I många bilar sitter idag en sensormatta i stolen för huvudairbag på passagerarsidan.
Hur har ni som bytt stolar i era bilar löst detta?

Jag ska beställa Recaro Sportster CS till min M3 och funderar hur jag ska lösa detta lilla problem för
passagerarstolen. Om det går att montera denna matta i stolen så gör jag det. (Art nr 65 77 6 921 952)
Vad mer finns för alternativ?

Jord?
Motstånd?

Tacksam för hjälp!

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

"Hasso" på Autopower gjorde väl nån form av simulering av mattan med hjälp av en krets motsvarande mattan har jag för mig.
Läs mer här http://www.autopower.se/galleri/frilansare/hasso/airbag/default.asp

Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tack för tipset Anton! thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag kan dessutom bekräfta att lösningen fungerar klockrent, monterade en sådan "sockerbit" i min E38
thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Är detta BMW-unikt, eller funkar det på fler bilar?
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Just denna "produkt" är troligtvis unik då den måste trimmas in för att stämma med dom parmetrar som BMW airbagsystem kräver. Läser du tråden Anton länkar till tror jag det framgår lite tydligare än jag kan förklara, dock gissar jag på att en likadan lösning går att implementera på andra bilar efter viss justering.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Några tankar från en som jobbat med airbags.

1. Man har inte "snålat" genom att sätta in en sensormatta i stolen, frontalbagen på passagerarplatsen är i de flesta bilar helt enorm och det är alltid en risk med att blåsa en 300l (eller nåt) airbag, kan man slippa det så är det ju såklart bra. Dessutom låter 4000:- för byte av passbag som ett skämt, hela instrumentbrädan måste ut och bytas och det lär ta mer än en timme...

2. River man ur sensormattan eller om den är trasig så bör systemet gå in i "failsafe" och blåsa alla bagarna oavsett om sensormattan är hel eller inte, det är ju trots allt bättre att blåsa i onödan än att inte blåsa om det behövs.

BMW 330i -05
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Har kollat lite snabbt med en BMW-verkstad angående ärendet. Att bara programmera bort mattan i DIS trodde de inte skulle fungera.
Samma sak om mattan tas bort, då skall airbag ej fungera.. Skall kolla vidare med BMW Solna, har skickat mail.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Joan skrev:
Har kollat lite snabbt med en BMW-verkstad angående ärendet. Att bara programmera bort mattan i DIS trodde de inte skulle fungera.
Samma sak om mattan tas bort, då skall airbag ej fungera.. Skall kolla vidare med BMW Solna, har skickat mail.
"

Låter som solklara fall av antaganden av folk som aldrig jobbat med system-FMEA mot lagkrav (Läs: dokument där man cementerar i text att man ignorerar folks säkerhet, dvs miljardbelopp i stämningar).

BMW 330i -05
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Joan skrev:
"

Låter som solklara fall av antaganden av folk som aldrig jobbat med system-FMEA mot lagkrav (Läs: dokument där man cementerar i text att man ignorerar folks säkerhet, dvs miljardbelopp i stämningar).

Fick det intrycket också!

Har 4 möjligheter:
1: Skaffa sensormatta för 75 Euro och montera i stol om möjligt.
2. Montera "sockerbit"
3. Programmera bort sensormatta i DIS
4. Köra utan matta om det funkar med airbag ändå.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Några tankar från en som jobbat med airbags.

1. Man har inte "snålat" genom att sätta in en sensormatta i stolen, frontalbagen på passagerarplatsen är i de flesta bilar helt enorm och det är alltid en risk med att blåsa en 300l (eller nåt) airbag, kan man slippa det så är det ju såklart bra. Dessutom låter 4000:- för byte av passbag som ett skämt, hela instrumentbrädan måste ut och bytas och det lär ta mer än en timme...

2. River man ur sensormattan eller om den är trasig så bör systemet gå in i "failsafe" och blåsa alla bagarna oavsett om sensormattan är hel eller inte, det är ju trots allt bättre att blåsa i onödan än att inte blåsa om det behövs.
Håller helt med. Ingen bilfrabrikant sätter in en viktsensor i stolen med det enda syftet att en eventuell krockreparation ska bli billigare. Vad tror ni det kostar att sätta in sensorn? I bilindustrin sparar man ören om man har möjlighet!
Har bilen en- eller tvåstegs passbag? Känner sensorn av passagerarens vikt eller bara om någon sitter där? Uppenbarligen består viktsensorn av trådtöjningsgivare och ger olika resistans vid olika belastning men frågan är ju om centralsensorn tar hänsyn till det och varierar triggtiden. Seriösa biltillverkare varierar nämligen passbagens tryck och uppblåsningstid genom att fyra av ett eller två steg (eller flera) i bagen vid olika tider beroende på passagerarens vikt och stolens läge.
Finns bältesförsträckare? Även den bör påverkas av om det finns passagerare.

Det är tyvärr inte ofarligt att manipulera en modern bils säkerhetssystem genom att byta rattar, bälten, stolar och dylikt!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Wankelsport skrev:
Det är tyvärr inte ofarligt att manipulera en modern bils säkerhetssystem genom att byta rattar, bälten, stolar och dylikt!
Det kan ju vara mest förutsägbart att deaktivera/montera bort airbagen om man ska köra med faststol och 6punkt (som exempel på modifiering). Faststol och 3punkt blir ju också nåt helt annat än grunddesignen. Ska man med fast stol och endast fullvuxna passagerare simulera maxbelastning eller fjäderlätt belastning?

Frågan är om "mattan" får samma funktion om den monteras i en annan stol (som tex inte töjer sig lika mycket). Vill man slippa ha lampan lysande eller vill man uppnå orginalfunktion?

Ett annat alternativ är att lämna passagerarsidan helorginal.

Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Detta svar fick jag från BMW Sverige:

BMW skrev:
om bilen är utrustad med sensormatta så måste den sitta där för att annars kommer inte airbagen utlösa vid krock på passagerarsidan.

Med vänlig hälsning
Gunnar

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Wankelsport skrev:
Det kan ju vara mest förutsägbart att deaktivera/montera bort airbagen om man ska köra med faststol och 6punkt (som exempel på modifiering). Faststol och 3punkt blir ju också nåt helt annat än grunddesignen. Ska man med fast stol och endast fullvuxna passagerare simulera maxbelastning eller fjäderlätt belastning?

Frågan är om "mattan" får samma funktion om den monteras i en annan stol (som tex inte töjer sig lika mycket). Vill man slippa ha lampan lysande eller vill man uppnå orginalfunktion?

Ett annat alternativ är att lämna passagerarsidan helorginal.

But wait, there's more...

Sätter man i en skalstol i en bil med sidobag i stolen och krockgardin i taket så kommer garanterat stolen störa t ex krockgardinen i och med att stolens axelstöd kommer såpass långt utåt mot rutan som det gör. Troligtvis inte ett stort problem om man har en bil från en tillverkare som faktiskt bryr sig om att det funkar och inte bara letar NCap poäng men det kan bli väldigt dåligt i en bil med en äldre gardindesign eller där dom skiter i att den skall funka bra.
Dessutom så tar man ju bort en sidobag som oftast sitter i stolen så det blir ännu sämre skydd (plus då att det saknas en del i kretsen så systemet inte funkar optimalt).

Man skall dessutom vara väl medveten om att det sitter olika bagar för olika marknader på vissa bilar pga att lagkraven ser annorlunda ut så det som kanske funkar finemang på en amerikansk bil kanske inte funkar alls på en svensk. Just i detta fallet var det ju en svensk how-to så det var ju bra. Värt att komma ihåg dock.

BMW 330i -05
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Så här ser sensormattan ut:

EDIT: Värt att nämnas, sidoairbag sitter i dörren på min bil. Finns att beställa denna stol även med sidoairbag.

9 besök senaste veckan (14589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande