| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fiberoptiskt "öga" ?
|
2621 besök totalt |
|
Fiberoptiskt "öga" ?
Vet någon var man kan hitta en grej så man kan kika in i trånga ställen i ram o motor? Kom att tänka på nåt som liknar hollywoodsnutars smygögon i filmer. Finns det sånt som är möjligt att köpa för en dödlig? |
||||
|
Fiberskop?
Slumpvis googlesvar ger 3000:- http://www.isn.se/ovrigt.htm?source= _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
Eller endoskop, men även det ger många träffar .
Men jag tror det är svårt att hitta något som är så billigt att man kan tänka sig att handla för eget bruk. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
|
Det blir nog billigare med minimal kamera (de riktigt små blir ju iofs lite dyrare) på en böjbar arm och en 7"skärm än att betala för samma funktion gjord på optisk väg.
Men man kanske kan komma över utrangerad medicinsk utrustning till lämpligt pris. |
||||
|
Re:
Ja, det där liknar något. Frågan är ju hur den är att hantera... Men 3000 kr... tja... kanske |
||||
|
Re:
Ett beggat rektoskop passar väl ändamålet
|
||||
|
Re:
ooooh, en webkamera är ju inte så stor, bara att slänga ner tillsammans med en lampa. Men den klarar nog inte de allra minsta skrymslerna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
En variant för lödkolvsekvilibrister kan kanske vara att operera ur själva kameran (CCD-chip + objektiv) ur en webkamera och dra en stump kabel från den till resten av elektroniken. Själva kameran brukar inte vara mer än storleksordning 15 mm i kub - resten är bara ihålig plastlåda, så att man ska ha något att hålla i.
Problemet kan väl vara konstruktionen. Jag misstänker att de flesta webkameror är modellen "billigast tänkbara", och därmed har CCD-chippet ytmonterat på ett (förhållandevis) stort kretskort, och optiken ditklämd med snäppfästen eller t o m integrerad med höljet. Blir lite j-igare, men det går väl att lösa det med. Risk att man får synkproblem med för långa kablar (beroende på hur kameran snackar med resten av elektroniken), men några tiotal cm borde ju funka oavsett konstruktion... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Som jag misstänkte blir det sketadyrt!
Jag ville ju ha en fiber modell någon millimeter i änden med "kallt" ljus som man kan få in i kanaler i motor tex för att leta sprickor eller lösa delar. Så man slipper riva i onödan. |
||||
|
Re:
Är det frågan om en optisk "besiktning" för att kunna avgöra hur mycket "silvertejp" som är rimligt för att kunna köra ett tag till med skrotet (dvs hur länge man kan skjuta på totalrenovering/ny motor med tjockare olja etc)? För inte är det väl så att det rör sig om förebyggande kontroll (nåt borde ju ha talat om för dig att det är läge att kolla)?
|
||||
|
Re:
Jag ville mest ha den för att det var skoj!
och... eh, tja, mest det!
"kan va bra att ha" |
||||
|
Re:
jess det var precis den modellen, 2400kr på tools! http://www.ridgid.com/Tools/SeeSnake _________________ Daniel Sundström |
||||
|
jag har ett sånt här på jobbet http://www.nordtec.se/fiberskop_test
Två lysdioder och ett genomskinligt snöre och ett hölje i med ett batteri och sen är det klart. Ok det kanske är lite mer avancerat än så men inte så mycket. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Re:
Typ aningens mer avancerat. Några tusen separata optiska fibrer som ska ha samma position relativt varandra i båda ändarna samt någon form av lins i den ända man tittar med. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Jag har haft en sån här ( http://cgi.ebay.com/Ridgid-SeeSnake-
Nackdelen är väl att den är ca 1 mm för grov för att komma ner i ett tändstiftshål (som va orsaken till mitt inköp) men den kommer in på många andra trånga ställen å jag har haft mkt nytta av den. Köpte min i sverige på ahlsells för ca 2500 kr, men den finns betydligt billigare på e-bay. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
|
|
||||
|
Vi har en på jobbet...
Den kostar dock 80.000 spänn.
Man kan styra toppen på den med en joystick på handenheten. 7" lcd display och autofocus. 4 meter slang tror jag. Vi har haft den för att leta efter sprickor i maskinstativ och titta i hydraultankar när systemet är igång. Meget bra manick! _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
om någon är intresserad av ett äkta Endoskop, så har jag ett par till salu för 5000:-/st.
Ett är exakt samma som i denna länk: http://www.labx.com/v2/spiderdealer2 _________________ Patrik Wikner |
||||
|
Re:
Har du ljus källa och monitor med?? _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fiberoptiskt "öga" ?
|
2621 besök totalt |