Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fiberoptiskt "öga" ?
2621 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Fiberoptiskt "öga" ?

Vet någon var man kan hitta en grej så man kan kika in i trånga ställen i ram o motor? Kom att tänka på nåt som liknar hollywoodsnutars smygögon i filmer. Finns det sånt som är möjligt att köpa för en dödlig?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

Eric Josefsson skrev:
Fiberskop?

Eller endoskop, men även det ger många träffar .

Men jag tror det är svårt att hitta något som är så billigt att man kan tänka sig att handla för eget bruk.

Saab 9-3 -07
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det blir nog billigare med minimal kamera (de riktigt små blir ju iofs lite dyrare) på en böjbar arm och en 7"skärm än att betala för samma funktion gjord på optisk väg.
Men man kanske kan komma över utrangerad medicinsk utrustning till lämpligt pris.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:
Fiberskop?

Slumpvis googlesvar ger 3000:-
http://www.isn.se/ovrigt.htm?source=adwords&gclid=CojIyKG3vpICFSaI . . . .

Ja, det där liknar något. Frågan är ju hur den är att hantera...
Men 3000 kr... tja... kanske

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Fiberskop?

Slumpvis googlesvar ger 3000:-
http://www.isn.se/ovrigt.htm?source=adwords&gclid=CojIyKG3vpICFSaI . . . .

Ja, det där liknar något. Frågan är ju hur den är att hantera...
Men 3000 kr... tja... kanske
Du fixar inte den funktionen till lägre nypris på annat sätt iaf. Om utrymmet är tillräckligt stort så kostar iofs "tandläkarspegel" på arm mindre (dvs om du inte handlar den som tandläkarmaterial). Det kanske finns nån leksaksmodell (Hobbex, Teknikmagasinet, ToysRUS) som kanske funkar men då får du leta lite.

Ett beggat rektoskop passar väl ändamålet

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Det blir nog billigare med minimal kamera (de riktigt små blir ju iofs lite dyrare) på en böjbar arm och en 7"skärm än att betala för samma funktion gjord på optisk väg.
Men man kanske kan komma över utrangerad medicinsk utrustning till lämpligt pris.

ooooh, en webkamera är ju inte så stor, bara att slänga ner tillsammans med en lampa. thumbs up
Men den klarar nog inte de allra minsta skrymslerna.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

En variant för lödkolvsekvilibrister kan kanske vara att operera ur själva kameran (CCD-chip + objektiv) ur en webkamera och dra en stump kabel från den till resten av elektroniken. Själva kameran brukar inte vara mer än storleksordning 15 mm i kub - resten är bara ihålig plastlåda, så att man ska ha något att hålla i.

Problemet kan väl vara konstruktionen. Jag misstänker att de flesta webkameror är modellen "billigast tänkbara", och därmed har CCD-chippet ytmonterat på ett (förhållandevis) stort kretskort, och optiken ditklämd med snäppfästen eller t o m integrerad med höljet. Blir lite j-igare, men det går väl att lösa det med.

Risk att man får synkproblem med för långa kablar (beroende på hur kameran snackar med resten av elektroniken), men några tiotal cm borde ju funka oavsett konstruktion...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Som jag misstänkte blir det sketadyrt!
Jag ville ju ha en fiber modell någon millimeter i änden med "kallt" ljus som man kan få in i kanaler i motor tex för att leta sprickor eller lösa delar. Så man slipper riva i onödan.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Jag ville ju ha en fiber modell någon millimeter i änden med "kallt" ljus som man kan få in i kanaler i motor tex för att leta sprickor eller lösa delar. Så man slipper riva i onödan.
3papp är inte sketadyrt för grunkan, det är bara att du inte har nytta av det varje dag. Gör som man brukar med andra avancerade instrument man inte behöver varje dag, hyr/låna. Nu finns kanske inte fiberskop att hyra på de vanliga uthyrningsfirmorna (de har ju mest byggverktyg etc) men att hyra ett verktyg med nyvärde på 3 papp över en helg brukar ju vara rimligt.

Är det frågan om en optisk "besiktning" för att kunna avgöra hur mycket "silvertejp" som är rimligt för att kunna köra ett tag till med skrotet (dvs hur länge man kan skjuta på totalrenovering/ny motor med tjockare olja etc)?

För inte är det väl så att det rör sig om förebyggande kontroll (nåt borde ju ha talat om för dig att det är läge att kolla)?

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
3papp är inte sketadyrt för grunkan, det är bara att du inte har nytta av det varje dag. Gör som man brukar med andra avancerade instrument man inte behöver varje dag, hyr/låna. Nu finns kanske inte fiberskop att hyra på de vanliga uthyrningsfirmorna (de har ju mest byggverktyg etc) men att hyra ett verktyg med nyvärde på 3 papp över en helg brukar ju vara rimligt.

Är det frågan om en optisk "besiktning" för att kunna avgöra hur mycket "silvertejp" som är rimligt för att kunna köra ett tag till med skrotet (dvs hur länge man kan skjuta på totalrenovering/ny motor med tjockare olja etc)?

För inte är det väl så att det rör sig om förebyggande kontroll (nåt borde ju ha talat om för dig att det är läge att kolla)?

Jag ville mest ha den för att det var skoj!
och... eh, tja, mest det!
"kan va bra att ha"

MexBeetle -90 1600cc
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

när jag va inne på tools i arvika så låg det ett kameraöga med ljus i, kopplat till en färgmonitor med ca 1meter lång 8-10mm grov slang för 2400, kommer ej ihåg fabrikat tyvärr!

Borlänge
Här sen Okt 2005

Kan vara Ridgid SEE SNAKE MICRo 25643

Arvika
Här sen Feb 2007

Re:

Slaggen skrev:
Kan vara Ridgid SEE SNAKE MICRo 25643

jess det var precis den modellen, 2400kr på tools! http://www.ridgid.com/Tools/SeeSnake-micro

Stockholm
Här sen Jan 2004

jag har ett sånt här på jobbet http://www.nordtec.se/fiberskop_testo+318-1+S.html funkar okej att titta i. Kanske går att köpa billigare för ärligt talat det är ju inga avancerade grejer:
Två lysdioder och ett genomskinligt snöre och ett hölje i med ett batteri och sen är det klart. Ok det kanske är lite mer avancerat än så men inte så mycket.

/ P

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

PaZ skrev:

Två lysdioder och ett genomskinligt snöre och ett hölje i med ett batteri och sen är det klart. Ok det kanske är lite mer avancerat än så men inte så mycket.

Typ aningens mer avancerat. Några tusen separata optiska fibrer som ska ha samma position relativt varandra i båda ändarna samt någon form av lins i den ända man tittar med.

CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Jag har haft en sån här ( http://cgi.ebay.com/Ridgid-SeeSnake-Micro-25643-Inspection-Camera-198- . . . . ) i ca ett år & jag är mkt nöjd med den.
Nackdelen är väl att den är ca 1 mm för grov för att komma ner i ett tändstiftshål (som va orsaken till mitt inköp) men den kommer in på många andra trånga ställen å jag har haft mkt nytta av den.

Köpte min i sverige på ahlsells för ca 2500 kr, men den finns betydligt billigare på e-bay.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Den var bra prisad i USA minsann!! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Vi har en på jobbet...
Den kostar dock 80.000 spänn.

Man kan styra toppen på den med en joystick på handenheten.
7" lcd display och autofocus.

4 meter slang tror jag.

Vi har haft den för att leta efter sprickor i maskinstativ och titta i hydraultankar när systemet är igång.

Meget bra manick!

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
wikner
Helgum (Sollefteå)
Här sen Sep 2005

om någon är intresserad av ett äkta Endoskop, så har jag ett par till salu för 5000:-/st.
Ett är exakt samma som i denna länk:
http://www.labx.com/v2/spiderdealer2/vistaSearchDetails.cfm?LVid=33964 . . . .

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Re:

wikner skrev:
om någon är intresserad av ett äkta Endoskop, så har jag ett par till salu för 5000:-/st.
Ett är exakt samma som i denna länk:
http://www.labx.com/v2/spiderdealer2/vistaSearchDetails.cfm?LVid=33964 . . . .

Har du ljus källa och monitor med??

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Skruva banåkabil
Fiberoptiskt "öga" ?
2621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande