| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
FASTSÄTTNING AV PLASTRUTOR?
|
5130 besök totalt |
|
Ni som har satt på plastrutor (macrolon) på era banracingbilar. Hur har ni satt fast dom? Popnit eller skruv? Vid svar skruv är det då själborrande eller någon annan typ. Jag tänkte lägga butylgummi mellan plåt och plast. _________________ Claes-Olof Strand |
||
|
Skruvat och limmat har jag nog sett, men popnit vet jag inte... Borde väl funka? (Plexi går garanterat i småbitar om man försöker med det, men polykarbonat är ju "lite" segare.)
Butylgummi, förresten; vad tycker det om UV-strålning, väder och vind och sådant? Cykelslang (brukar vara butyl) blir inte långlivat i sådana miljöer iaf, vad jag erfarit... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Det visar sig väl med tiden om butylgummit funkar. Men jag blev tipsad av bilglasmästaren när ja sa vad jag skulle göra. Polyuretanfogmassa fäster inte på macrolonet.
Jag ska sikta på skruv då alltså? _________________ Claes-Olof Strand |
||
|
Jag har satt M6 med bricka och mutter på insidan. Detta för att enkelt kunna ta bort dem om det behövs. Lade ...eeh, vi kallar det för nåt obcent jag inte kan skriva här. Det är som karrosserie kitt, fast på rulle. (vet inte vad det heter) Man brukar väl lägga det vid skärmar och sådant.
Funkar kalasbra. Jag har c:a 15cm mellan bultarna, och det räcker, inga vibrationer och det håller tät.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Negertoy?
Det är ju bara oskyldigt skoj. Nä skämt åsido... Jag har sett folk som har skruvat fast plastrutan med plåtskruv. I dörrarna satte man bitar av gummislang för att bli av med skramlet.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Bakrutan i teamets långlopps-Ascona är popnitad på plats, och tätad med byggsilikon. Men det är ju en race-lösning, kanske inte nåt som är godtagbart på gat/banträffsbil? Sidorutorna är skruvade på plats för att kunna demonteras vid varmt väder. Ingen AC, bara KD... (Japp, fönsternät finns på förarsidan så klart.)
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Tar mig friheten att kapa tråden lite med ytterligare en fråga:
Går det att limma fast rutorn med ISR 70-04 ( http://www.simson.nl/products-detail _________________ Daniel Sundström |
||
|
självgängade plåtskruv och vulktejp för "finnish" vulktejp finns på classe. tror vi behöll skydsplasten på den sidan som är mot plastrutan
har hållt fint i 2 års racing + isbana. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Jag valde bort självgängande för att slippa vassa spetsar inne i bilen när man stressar under förarbyten och snabbmek.
M3 skruv och mutter körde jag med förut, men nu blir det m3 mutternit för att slippa hålla mot med en nyckel på insidan. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Lim som man använder för att limma fast ex.vis. framrutor på dagens bilar funkar.
Ni kan dock glömma att få bort det limmet... ever.
Det är dessutom svindyrt, strax över 300 spänn exkl. moms. För att kunna spritsa det smidigt krävs en elektrisk tubpress och att den har värmts upp... annars
>
||
|
Re:
Alldeles utmärkt. Vi satte i rutor i 2 bilar förra veckan med bra resultat. Först butylgummi för att fixera rutorna och få rätt "bock" på dem tex på bakrutan och sen rutlim runt om. Blev snyggt och så slipper man skruvar. Skall se om jag kan leta upp en bild _________________ Patrik Skoog |
||
|
Antar att man blir bortskämd då det finns sånt på jobbet.
Men limmet går väl att få bort som vanligt då man byter ruta? Vad är det som skiljer en Räjsbil från en vanlig personbil i det hänseendet? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
||
|
Jag avsåg kanske inte rutan när jag skrev att det är svårt att få bort det.
Det sitter ju som berget på plåtkanten på bilen. Men jag säger inte att det inte är bra att använda. Go for it!
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5130 besök totalt |