| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellådeadapterplatta medför problem ??
|
1711 besök totalt |
|
Tjo ! Skall montera ihop min nya motor (Opel/GM Ecotec/L850/Z22SE) med min befintliga i bilen Getrag 240 hade jag tänkt. Då jag har 2 st sådana växellådor redan, den ena sitter redan på plats i bilen (orginal) Hoppas att denna skall hålla någorlunda, och delvis på grund av att getrag 265 inte växer på träd.. Tyvärr har inte dessa lådor lös sprängkåpa, så jag skall bygag en adapterplatta. Men jag funderar då... Ingående axel i Växelådan kommer förmodligen inte nu att nå in i nållagret i vevaxeln. Är detta något jag bör bry mig om ?? Kommer detta att orsaka t.ex. vibrationer i kopplingen eller andra bekymmer ? Finns det något knep för att "förlänga" axeln i sådant fall ?? Helt enkelt, vad skall jag tänka på & hur brukar man gå till väga ? Skall iväg till garaget nu & rita mallar ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
|
om inte ingående axeln når fram till nållagret i veven så kommer axeln att få mycket stryk. Kopplingen lär inte överleva länge heller. Om man känner på axeln så brukar det vara ett kännbart radiellt spel, om axeln inte har stöd i veven så blir det nog inte så bra.
Det borde gå att svarva till nån liten adapterhylsa som flyttar ut lagret så mycket som behövs, alternativt förlänga växellådans axel. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Har satt ihop en Fårrrd Duratec V6 med en låda från Honda S2000. Adapterplattan (aluminium) blev 18 mm tjock (har jag för mig), eftersom det skulle vara både gängade och genomgående hål i den. Därmed var det tvunget att svarva en "spacer" på 8 mm - och i denna svarvade vi även in läge för stödlager i form av nållager. Gjorde sugpassning både mot vevaxelns "krage" och i svänghjulets hål för att få bra centrering. Tror knappast det blir några problem med en sådan här lösning, bara det styr upp bra så att inget kastar.
S2000-lådan har iofs enormt stöddig och väl upplagrad axel (inget mätbart glapp när vi riktade in lådan efter den; den bara fjädrade några hundradelar enligt klockan Längre svänghjulsbult krävdes naturligtvis i och med "spacern", men det hade varit tvunget ändå, eftersom de som satt där var för "plåten" till en momentomvandlare. (och antagligen var det sträckbult också, i vanlig ordning på nyare Fårrrd-motorer... ) Beställde en hel låda (100 st, tror jag) med rullgängade M10x1 i 10:9-kvalitet (fans inte på lager någonstans i europa), så jag har ett par kvar om någon behöver. 35 mm långa tror jag de var...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Jag har lite erfarenhet på området iochmed min seven med volvofemma och BMW betrag med fast svep...
Först tillverkade jag en adapterplatta i 12mm stål med dubbla bultmönster (för lådan och motorn). Efter några hundra mils körning så slutade bilen att driva... Jag delade motor/låda och såg att alla fästöron till lamellen hade gått av. Alltså hade jag inte lyckats centrera adapterplattan tillräckligt bra vilket utmattat öronen...
Den lösning som jag har nu är att jag skar av getraglådans svep och ersatte med ett svep från en Volvo 850 (fick skära av svepet här också). För att centrera allt under svetsningen så tog jag ett tomt 850 block och svarvade till en cyllinder som jag klämde i vevaxellagret (i andra änden av cylindern borrade jag ett hål som hylsan där urtrampningslagret glider på passar i). Det avskurna 850 svepet bultade jag i blocket. Med blocket på högkant så trädde jag hela lådan (också på högkant) på hylsan (hylsan till urtrampningslagret passade som sagt i den svarvade cylindern). Sen svetsade jag bara ihop allt.... Kanske inte helt lätt att förstå men inte så enkelt att beskriva heller.... Jag har änsålänge inte haft några problem med den nya varianten. Getraglådans ingående axel nådde inte fram till vevaxelns stödlager så här tillverkade jag en förlängningshylsa som hag krympte på växellådans axel. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
|
Svetsa om lådor anser jag ganska surt om man kör haveri på lådan så har man problemet att det ställer till det .....
Jag är av tanken att man bör absolut ha stödlagring där för livslängd på grejorna...... Kan du inte istället försöka jobba på att få ut svänghjulet då det ju måste stämma med splines och grejor ändån ju till lamellen glöm inte var tden ska hamna..... Kan ju flytta ut svänghjulet på lite olika vis och sen däri ha styrningen till veven...... Sen är det ju givetvis inte att lägga någon jäkla bricka emellan utan detta är ganska känsliga grejor som kräver hyffsad finish så man inte får massa konstig oballans...... Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
|
att svetsa i lådan ser jag inte som ett bra alternativ, precis som föregående skriver så blir de bara ännu mer bekymmer den dagen (å den kommer) när man skall byta låda igen....
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
|
Tycker också det verkar lite sådär att svetsa och hålla på. Adapterplatta är liksom den väl beprövade standardlösningen.
...fast det är ju lätt för mig att säga, som har en massa maskiner och en gammal erfaren verktygsmakare i källaren.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1711 besök totalt |