Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhet (-sutrustning): dumsnåla eller ???
<<   1, 2
4571 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
johann skrev:
964c2 skrev:
johann skrev:
Jag är helt enig med dig, undrar vaför jag väntade så länge med bur.
Man kan ju åtminstone installera en båge som man lätt monterar i och ur på en timme.

Tänkte till och med kosta på mig en eldsläckningsanläggning i bilen under vintern, dvs ingen lös brandsläckare utan en riktig anläggning.

Eldsläckningsanläggning verkar ju vara en mycket vettig ide, har du någon aning vad en sådan kan kosta

Mvh,Björn

Kostar mellan 400 och 600 euro plus montering ifrån ISA Racing.

Har hittat för ca 3500kr i Sverige. 2,25liter mekaniska system (Ej FIA godk.)

Kan kolla vad de utan FIA-godk. kostar i Tyskland.

EDIT: Hos Sandtler kostar FIA-godk. system från 318 euro (mek.) till 518 euro (elektr,) för system till som kan användas i sport-, touring-, rally- och formel-bilar, skall det användas till formelbilar finns det ännu billigare system. De verkade inte ha några utan FIA.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Claes Haglund skrev:
Men hur fungerar då det? Borrar hål i karossen så man kan skruva fast den?

Finns bågar som kan fästas i bältenas infästningspunkter men även bågar som fästs i golvet bakom framstolarna.

Du vet inte också vilka som har det så? Alltså vilka märken ska man titta efter om man vill ha en båge som skruvas i bältesinfästningen så man inte behöver borra hål i karossen?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

johann skrev:

Tänkte till och med kosta på mig en eldsläckningsanläggning i bilen under vintern, dvs ingen lös brandsläckare utan en riktig anläggning.

Perfekt, då kan du ju med minskad risk fortsätta att köra i kortärmat!

Lite mer alllvarligt, så måste det ju vara mycket bättre ur skyddssynpunkt att köra med eldsläckningsanläggning i stället för en lös släckare. Det senare är väl mer för att rädda bilen, för inte tusan sitter man väl och pillar lös släckaren när det brinner i kupen?

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

cat7even skrev:
[
Aha Så bur är bara för dem som inte har självbevarelsedrift?

Nja, eller för de som kör med större marginal. Nu gällde det här resonemanget bara mig som är lite fegare och tycker att det känns trevligare att köra på gränsen när man är väl skyddad. Är man skickligare förare än mig så kanske det inte heller är några problem, men jag har en tendens att inte precis vara helt ofelbar... - och osäker

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
johann skrev:

Perfekt, då kan du ju med minskad risk fortsätta att köra i kortärmat!

Lite mer alllvarligt, så måste det ju vara mycket bättre ur skyddssynpunkt att köra med eldsläckningsanläggning i stället för en lös släckare. Det senare är väl mer för att rädda bilen, för inte tusan sitter man väl och pillar lös släckaren när det brinner i kupen?

LOL!

Eller till och med för att släcka andra bilar, om min bil skulle börja brinna skulle jag i valet att rota fram en brandsläckare eller springa därifrån kuta så fort jag kunde under förutsättning att ingen sitter kvar i min bil.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:

Finns bågar som kan fästas i bältenas infästningspunkter men även bågar som fästs i golvet bakom framstolarna.

Du vet inte också vilka som har det så? Alltså vilka märken ska man titta efter om man vill ha en båge som skruvas i bältesinfästningen så man inte behöver borra hål i karossen?

Bara för E46 M3.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:

Bara för E46 M3.

Vilka har till E46 M3 då? Sannolikheten att de borde ha till E30 är väl ganska hög tycker jag.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:

Bara för E46 M3.

Vilka har till E46 M3 då? Sannolikheten att de borde ha till E30 är väl ganska hög tycker jag.

Wiechers och ACS har jag för mig.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:

Bara för E46 M3.

Wiechers och ACS har jag för mig.

Tack för det! Har mailat Wiechers! thumbs up

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Claes Haglund skrev:
johann skrev:
Claes Haglund skrev:

Kolla www.heigo.de

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
okej, om jag behåller Bamse (har inte bestämt mig än), så blir det en demonteringsbar halvbur med lite extra kanske (beror på hur mycket som går att göra utan att karva för mycket i inredningen). Troligen parat med ett par Sparco Evo stolar (de smala alltså, och med lite andra kuddar än standardversionen) - bälten har jag redan (även om de kanske borde uppgraderas när man ändå är i farten)....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det här med "lös" båge var ju kanonintressant! Det hade jag ingen aning om.

och det går alltså att montera in helt utan åverkan på klädsel osv... kanon!

Undrar vad det ligger på i pris... Den du har johann är väl en "riktigt" monterad (dvs plattor i bilen osv)? Eller har du en som är bultad i befintliga fästen typ bältes- eller stolsinfästningar?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Undrar vad det ligger på i pris... Den du har johann är väl en "riktigt" monterad (dvs plattor i bilen osv)? Eller har du en som är bultad i befintliga fästen typ bältes- eller stolsinfästningar?

Min är skruvad i karossen med plattor här och där.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:

det finns även priser på www.heigo.de om man köper direkt från dem. det kräver lite klurande i deras tabeller för att fatta vilka som är bolt-on och vilka som kräver svetsning.

Bara huvudbåge+2 bakåtsrävor kostar ca 300 Euro. Skall man ha tunnelsträvor och tvärsträva ca det dubbla.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Den bästa säkerhetsutrustningen i en bil är backspegeln, med en polis i sig.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Eftersom jag själv byggde klart min räcer i år så vet jag att det springer på rejält i pengar, därav att folk kanske drar sig för utläggen kanske?

* Bur plus svetsjobb (inkl trasigt golv) 10.000:-
* Corbeu kevlar stol + Luke 6p bälte 7.000:-
* Komplett förarutrustning 9600:-
* Säkerhetsbrytare + kabel + wire osv. 800:-
* Huv lås 4 st 2pack @ 160 640:-
* Vaddering bur 200:-
* Brandvägg i bil + skum ca 500:-

Summa = drygt 30.000:- !!!

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

På förekommen anledning förelår jag att man märker alla rattar med fölande varningstext:
"CAUTION! This machine has no brain - use your own."

Mvh/Micke

Säkerhet (-sutrustning): dumsnåla eller ???
<<   1, 2
4571 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande