Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14826 totalt) |
Re: K-sport bromsar
Prova att sök lite, det har diskuterats en gnutta. Fram för allt deras fjädringskit. Men det brukar vara så att man får vad man betalar för _________________ Roland Johansson |
||||
Hej Per!
Jag har inte tänkt att anvenda dom. Jag kör på bromsar som är köpt av dej.. ![]() _________________ Raymond Andersen |
||||
Re:
Flexar. Formstabilitet vid hög värme. Materialkvalitet på kolvar. etcetc _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Pedalläget där bromsarna börjar ta flyttas upp/ner mellan olika bromsningar. Svampig känsla i pedalen. Sämre bromsförmåga. Snedslitna belägg som behöver bytas tidigare = dyrt i längden. Snedslitna skivor i förlängningen. Ett ganska intressant test att göra med bromssystem är att låta en kamrat bromsa (när bilen står still...) och titta hur oket flexar ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Ett bra tips är med att kolla runt vad som sitter på show bilar och sen race bilar
Hittar nog dåligt med race bilar som kör på k sport eller d2 pryla ri både väghållning samt broms men tittar du på elmia i bilstero hallen hittar du dom ofta.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Kul att höra att så många har åsikter om något dom inte testat.
Jag har på min förra R32GTR (1600kg raceready) provat flera uppsättningar frambromsar: Nissan orginal 4-kolvs ok med 296x28skivor (hålborradeskivor orginal med orginalbelägg) Dessa bromsar dog efter 25mil på kinnekulle (skivor sprack runt hålborrning + belägg slut) orginalbromsarna var halvsvampiga och man visste aldrig från gång till gång om dom skulle svara eller ej (sjysst vätska och belägg innan träffar såklart). Brembo 4-kolvs ok med Apexi 324x30skivor med alu bell (slitzat med röda pagid belägg) Tveksam bromsprestanda + pulsationer efter 10-12 varv i högt tempo på Gelleråsen och Kinnekulle) så fort dom svalnat så fungerade dom bra igen D2 8-kolvs ok med 330x30skivor med alu bell (slitzat med D2 race belägg) D2-bromsarna gav odiskutabelt bäst pedalkänsla och bromsprestanda och aldrig tvekan eller tendens att mattas ens efter 15-20min långa pass på bana i högt tempo. Dock skulle jag inte rekommendera D2/K-sport om man skall använda bilen året runt, kolvarna i oken har inga damskyddsdamasker (dubbla o-ringar istället). Belägg och skivor höll extremt bra, ~60-70% belägg kvar efter 5heldagar på bana (i snitt ~15mil bana/dag). _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
Fast nu var du väl lite väl dömande ![]() Ingen i tråden har väl sagt att det är skräp eller ![]() Det enda är väl en "kommentar att man får det man betalar för" och det stämmer väl ganska ofta. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att prova, men det är för mkt pengar för att chansa, när en sats kostar 14000:- -> beroende på stl. Svaren på Wipes fråga var generella ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jeg har K sport bremser på min BMW 525i, 8 kolv med 330mm skiver og det var en kraftig forbedring mot forrige oppsettet jeg hadde med hullborrede skiver i original 302mm og Ferodo DS2500, men de egner seg ikke for helårsbruk så jeg bytter bremser når jeg setter vinterdekk på bilen.
Men det er nok ikke samme kvaliteten som AP, Alcon og Brembo. _________________ Geir Rogogjerd |
||||
Re:
Det där är intressant. Har samma fenomen med mina bromsar på M3:an. Vad är det som händer när det börjar pulsera och slå i ratten? Känns som om skivorna blivit vrålkrokiga men de blir också bra efter att ha fått svalna ett tag. Någon mer som har testat dessa bromsar under sommarens banträffar? _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
Det var en m3e36 på mantorp idag som hade xyz bromsar han hade bytt från pf skivor & belägg och detta var ett lyft tyckte han kommer ej ihåg namnet han kanske finns här på rejsa _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Har ju fått ut bilen lite på grundmappen nu.
Kör oxå XYZ bromsar. Kan bara jämföra dels med original s2 ok o skivor vilket var skit rent ut sagt. De dog efter en inbromsning typ. Dels med porsche ok och s8 skivor. Har kört porsche bromsarna utan servo och utan abs samt XYZ utan ABS och utan servo. Tycker att XYZ bromsarna har en mycket stummare pedal samt är betydligt bättre känsla rent allmänt. Har inte testat dem på bana ännu så kan inte svara på det men är än så länge grymmt nöjd. ![]() ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Re:
Här finner du lite läsning/bilder/information från utlandet: Ksports 12-kolvsok kommer numera även med Pagidbelägg som standard. För Ksport: http://www.k-sportracing.com/gallery http://www.ksport.co.uk/motorsport.a http://www.ksportusa.com/asp/motorsp För D2: http://www.d2racingsport.com/racing- Så grejjerna används... ![]() Mvh Andreas Hedström WWW.RAIDOPOWER.SE _________________ Andreas Hedström |
||||
Man blir bra sugen på nya bromsar när man ser vinter/gruppköps priserna som de lämnar nu. http://www.raidopower.com/gruppk/
Lutar starkt åt att jag kommer att beställa ett 356mm kit. Med tanke på vad Währner skriver så verkar prylarna funka prima! Visst, kanske inte lika bra som värsta Brembo eller AP prylarna men om man inte vill betala över 30000:- för en uppsättning frambromsar så verkar det helt klart vara ett gott alternativ! _________________ Jonas Edling |
||||
Enligt en kille på jobbet som varit och rest en del på stora mässor i Kina/Taiwan är K-sport, XYZ och D2 tydligen samma prylar. Utvecklade i Japan och tillverkade i Taiwan de har visst något typ av sammarbete med AP efter vad jag hört. Finns väl igentligen ingen anledning att tro att det är skit bara för att de inte kostar 30k? Folk skulle bara veta vilka marginaler storföretag som Brembo/AP har sen är säkerligen allt utom deras race grejer också gjorda i Taiwan/Kina. Såhär står det i FAQ på XYZ'as hemsida:
"The specification of XYZ 6 pot caliper is same as that of AP 4 pot caliper. But its width is slimmer than width of AP 4 pot caliper, the edge of our caliper does not touch the rim as far as possible." XYZ verkar ju tävla friskt på rätt hög nivå med sina prylar: http://www.xyz-racing.com/gallery_b. Vill man köpa europeiskt och ändå fina priser har Compbrake riktigt vassa grejer. |
||||
Re:
Du menar att AP ritar dom och K-sport ritar av? ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Re:
Även om det är så, vem bryr sig? varför betala 20k extra för att det ska stå AP på oken? Jag bryr mig mest om att det ska betta som tusan. Kolla länken till XYZ'as bildarkiv i inlägget ovan, ser nästan ut som att de är med i WTCC med sina prylar?! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (14826 totalt) |