Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
K-sport bromsar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14826 totalt)
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
K-sport bromsar

Nån som har nåra erfaringar med K-sport big brake kit? Är det nått att satsa på vid serios banåkning, eller är det bling bling?

Mvh

_________________
Raymond Andersen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Inte nån som har provat? Då är det vel bling bling..

_________________
Raymond Andersen
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re: K-sport bromsar

R Andersen skrev:
Nån som har nåra erfaringar med K-sport big brake kit? Är det nått att satsa på vid serios banåkning, eller är det bling bling?

Mvh


Prova att sök lite, det har diskuterats en gnutta. Fram för allt deras fjädringskit.

Men det brukar vara så att man får vad man betalar för

_________________
Roland Johansson
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Satsa på kända koncept så slipper du bli besviken...

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Hej Per!

Jag har inte tänkt att anvenda dom. Jag kör på bromsar som är köpt av dej.. Det är nåra som menar att det är bra saker, nått jag inte tror, så ville bara vita om nån hade provat dom och hur dom fungerade.

_________________
Raymond Andersen
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men vad är det som skulle vara dåligt med dom?
Alltså, hur är ett dåligt ok?

_________________
/David Johansson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

wipe skrev:
Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men vad är det som skulle vara dåligt med dom?
Alltså, hur är ett dåligt ok?


Flexar.
Formstabilitet vid hög värme.
Materialkvalitet på kolvar.
etcetc

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Re:

Dude skrev:
Flexar.
Formstabilitet vid hög värme.
Materialkvalitet på kolvar.
etcetc


okej, och hur märks detta när man kör, eller rättare sagt bromsar?

_________________
/David Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

wipe skrev:
Dude skrev:
Flexar.
Formstabilitet vid hög värme.
Materialkvalitet på kolvar.
etcetc


okej, och hur märks detta när man kör, eller rättare sagt bromsar?


Pedalläget där bromsarna börjar ta flyttas upp/ner mellan olika bromsningar.
Svampig känsla i pedalen.
Sämre bromsförmåga.
Snedslitna belägg som behöver bytas tidigare = dyrt i längden.
Snedslitna skivor i förlängningen.


Ett ganska intressant test att göra med bromssystem är att låta en kamrat bromsa (när bilen står still...) och titta hur oket flexar och jämföra med andra system. En del flexar mer...

_________________
Roland Johansson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ett bra tips är med att kolla runt vad som sitter på show bilar och sen race bilar

Hittar nog dåligt med race bilar som kör på k sport eller d2 pryla ri både väghållning samt broms men tittar du på elmia i bilstero hallen hittar du dom ofta..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Kul att höra att så många har åsikter om något dom inte testat.

Jag har på min förra R32GTR (1600kg raceready) provat flera uppsättningar frambromsar:

Nissan orginal 4-kolvs ok med 296x28skivor (hålborradeskivor orginal med orginalbelägg)
Dessa bromsar dog efter 25mil på kinnekulle (skivor sprack runt hålborrning + belägg slut)
orginalbromsarna var halvsvampiga och man visste aldrig från gång till gång om dom skulle svara eller ej (sjysst vätska och belägg innan träffar såklart).

Brembo 4-kolvs ok med Apexi 324x30skivor med alu bell (slitzat med röda pagid belägg)
Tveksam bromsprestanda + pulsationer efter 10-12 varv i högt tempo på Gelleråsen och Kinnekulle) så fort dom svalnat så fungerade dom bra igen

D2 8-kolvs ok med 330x30skivor med alu bell (slitzat med D2 race belägg)
D2-bromsarna gav odiskutabelt bäst pedalkänsla och bromsprestanda och aldrig tvekan eller tendens att mattas ens efter 15-20min långa pass på bana i högt tempo.

Dock skulle jag inte rekommendera D2/K-sport om man skall använda bilen året runt, kolvarna i oken har inga damskyddsdamasker (dubbla o-ringar istället).

Belägg och skivor höll extremt bra, ~60-70% belägg kvar efter 5heldagar på bana (i snitt ~15mil bana/dag).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Wärhner skrev:
Kul att höra att så många har åsikter om något dom inte testat.

Jag har på min förra R32GTR (1600kg raceready) provat flera uppsättningar frambromsar:

Nissan orginal 4-kolvs ok med 296x28skivor (hålborradeskivor orginal med orginalbelägg)
Dessa bromsar dog efter 25mil på kinnekulle (skivor sprack runt hålborrning + belägg slut)
orginalbromsarna var halvsvampiga och man visste aldrig från gång till gång om dom skulle svara eller ej (sjysst vätska och belägg innan träffar såklart).

Brembo 4-kolvs ok med Apexi 324x30skivor med alu bell (slitzat med röda pagid belägg)
Tveksam bromsprestanda + pulsationer efter 10-12 varv i högt tempo på Gelleråsen och Kinnekulle) så fort dom svalnat så fungerade dom bra igen

D2 8-kolvs ok med 330x30skivor med alu bell (slitzat med D2 race belägg)
D2-bromsarna gav odiskutabelt bäst pedalkänsla och bromsprestanda och aldrig tvekan eller tendens att mattas ens efter 15-20min långa pass på bana i högt tempo.

Dock skulle jag inte rekommendera D2/K-sport om man skall använda bilen året runt, kolvarna i oken har inga damskyddsdamasker (dubbla o-ringar istället).

Belägg och skivor höll extremt bra, ~60-70% belägg kvar efter 5heldagar på bana (i snitt ~15mil bana/dag).


Fast nu var du väl lite väl dömande
Ingen i tråden har väl sagt att det är skräp eller

Det enda är väl en "kommentar att man får det man betalar för" och det stämmer väl ganska ofta.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att prova, men det är för mkt pengar för att chansa, när en sats kostar 14000:- -> beroende på stl.

Svaren på Wipes fråga var generella thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M50Racer
Norge
Här sen Jun 2006
Inlägg: 28



Jeg har K sport bremser på min BMW 525i, 8 kolv med 330mm skiver og det var en kraftig forbedring mot forrige oppsettet jeg hadde med hullborrede skiver i original 302mm og Ferodo DS2500, men de egner seg ikke for helårsbruk så jeg bytter bremser når jeg setter vinterdekk på bilen.
Men det er nok ikke samme kvaliteten som AP, Alcon og Brembo.

_________________
Geir Rogogjerd
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Wärhner skrev:


Brembo 4-kolvs ok med Apexi 324x30skivor med alu bell (slitzat med röda pagid belägg)
Tveksam bromsprestanda + pulsationer efter 10-12 varv i högt tempo på Gelleråsen och Kinnekulle) så fort dom svalnat så fungerade dom bra igen



Det där är intressant. Har samma fenomen med mina bromsar på M3:an.
Vad är det som händer när det börjar pulsera och slå i ratten? Känns som om skivorna blivit vrålkrokiga men de blir också bra efter att ha fått svalna ett tag.

Någon mer som har testat dessa bromsar under sommarens banträffar?

_________________
Jonas Edling
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

M3Jonas skrev:
Wärhner skrev:


Brembo 4-kolvs ok med Apexi 324x30skivor med alu bell (slitzat med röda pagid belägg)
Tveksam bromsprestanda + pulsationer efter 10-12 varv i högt tempo på Gelleråsen och Kinnekulle) så fort dom svalnat så fungerade dom bra igen



Det där är intressant. Har samma fenomen med mina bromsar på M3:an.
Vad är det som händer när det börjar pulsera och slå i ratten? Känns som om skivorna blivit vrålkrokiga men de blir också bra efter att ha fått svalna ett tag.

Någon mer som har testat dessa bromsar under sommarens banträffar?


Det var en m3e36 på mantorp idag som hade xyz bromsar han hade bytt från pf skivor & belägg
och detta var ett lyft tyckte han kommer ej ihåg namnet han kanske finns här på rejsa

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Har ju fått ut bilen lite på grundmappen nu.

Kör oxå XYZ bromsar.
Kan bara jämföra dels med original s2 ok o skivor vilket var skit rent ut sagt. De dog efter en inbromsning typ. Dels med porsche ok och s8 skivor.

Har kört porsche bromsarna utan servo och utan abs samt XYZ utan ABS och utan servo. Tycker att XYZ bromsarna har en mycket stummare pedal samt är betydligt bättre känsla rent allmänt. Har inte testat dem på bana ännu så kan inte svara på det men är än så länge grymmt nöjd. thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 110



Re:

M3Jonas skrev:

Någon mer som har testat dessa bromsar under sommarens banträffar?


Här finner du lite läsning/bilder/information från utlandet:

Ksports 12-kolvsok kommer numera även med Pagidbelägg som standard.

För Ksport:
http://www.k-sportracing.com/gallery.html
http://www.ksport.co.uk/motorsport.asp
http://www.ksportusa.com/asp/motorsports.asp

För D2:
http://www.d2racingsport.com/racing-team.htm

Så grejjerna används...

Mvh
Andreas Hedström
WWW.RAIDOPOWER.SE

_________________
Andreas Hedström
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Man blir bra sugen på nya bromsar när man ser vinter/gruppköps priserna som de lämnar nu. http://www.raidopower.com/gruppk/

Lutar starkt åt att jag kommer att beställa ett 356mm kit. Med tanke på vad Währner skriver så verkar prylarna funka prima!
Visst, kanske inte lika bra som värsta Brembo eller AP prylarna men om man inte vill betala över 30000:- för en uppsättning frambromsar så verkar det helt klart vara ett gott alternativ!

_________________
Jonas Edling
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Enligt en kille på jobbet som varit och rest en del på stora mässor i Kina/Taiwan är K-sport, XYZ och D2 tydligen samma prylar. Utvecklade i Japan och tillverkade i Taiwan de har visst något typ av sammarbete med AP efter vad jag hört. Finns väl igentligen ingen anledning att tro att det är skit bara för att de inte kostar 30k? Folk skulle bara veta vilka marginaler storföretag som Brembo/AP har sen är säkerligen allt utom deras race grejer också gjorda i Taiwan/Kina. Såhär står det i FAQ på XYZ'as hemsida:

"The specification of XYZ 6 pot caliper is same as that of AP 4 pot caliper. But its width is slimmer than width of AP 4 pot caliper, the edge of our caliper does not touch the rim as far as possible."

XYZ verkar ju tävla friskt på rätt hög nivå med sina prylar: http://www.xyz-racing.com/gallery_b.php

Vill man köpa europeiskt och ändå fina priser har Compbrake riktigt vassa grejer.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Dignell skrev:
Enligt en kille på jobbet som varit och rest en del på stora mässor i Kina/Taiwan är K-sport, XYZ och D2 tydligen samma prylar. Utvecklade i Japan och tillverkade i Taiwan de har visst något typ av sammarbete med AP efter vad jag hört.


Du menar att AP ritar dom och K-sport ritar av? Skämt åsido så verkar dom otroligt prisvärda, skulle inte säga nej till att ha ett par på min bil thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Micke Eriksson skrev:
Du menar att AP ritar dom och K-sport ritar av? Skämt åsido så verkar dom otroligt prisvärda, skulle inte säga nej till att ha ett par på min bil thumbs up


Även om det är så, vem bryr sig? varför betala 20k extra för att det ska stå AP på oken? Jag bryr mig mest om att det ska betta som tusan. Kolla länken till XYZ'as bildarkiv i inlägget ovan, ser nästan ut som att de är med i WTCC med sina prylar?!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Allmänt banåkaforum
K-sport bromsar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14826 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande