Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1675 besök totalt |
Gissa bilen sjuttitretton!
I går parkerade jag på ett ställe där jag förväntade mig att se mestadels nyare bilar i övre merca- och bmwklass, Kevinge golfbanas parkeringshus. Men det var en bil som stack ut rejält i mängden, en riktigt udda fågel. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men jag hittade bilder på samma modell men ej indentisk exteriör. Den i garaget var mycket fräschare och hade beige lack med bruna träpaneler på sidorna! ![]() Jag har aldrig sett en sån här bil innan och tyckte den var otroligt amerikanskt fulhäftig! Vet ni vad det är för något? ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Bilen som tråden startade med är en AMC Eagle SX/4 som är baserad på AMC Spirit som är baserad på AMC Hornet som även finns i en vackrare variant med namnet Gremlin. Gremlin fanns utvecklad till Kammback med fyrhjulsdrift.
Javelinen ser ut att vara en 70:a och avsedd för amerikanska Trans Am-serien. 1971 kom de med en variant med helt annat utseende där Mark Donohue i samarbete med Roger Penske hade justerat vägbilen efter vad de behövde för att vinna Trans Am det året. Det stod en Spirit vid Winners Circle för några veckor sen. Om inte jag missminner mig så är det Uffe på Willrace som äger den. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hahaha! Visste att Lennart skulle sitta med djupa kunskaper i detta ämne.
En fråga bara: På bilen jag såg i parkeringsgaraget fanns inget AMC mäkre. Däremot ståtade ett Jeep märke där bak. Har förstått att AMC och Jeep är tighta, men är det för att Jeep hade agentur i sverige och inte AMC, som den bara är omdöpt till Jeep? Ungefär som Volvo 66. Eller är det en annan bilmodell jag såg? PS. Är även ganska säker på att bilen i garaget inte hade den lilla vingen. DS. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ser ut som den absolut perfekta vinterbilen om man bortser från att det troligtvis inte finns särskilt mycket delar och grejer till den här i Sverige...
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() AMC köpte Jeep nån gång runt 1970 och hade det kvar tills de köptes av Chrysler 1987 (eller var det 88?). Chrysler la ner de flesta modellerna utom Jeep Cherokee och någon mer. De använde väl Eagle-namnet på nån modell. Drömbilen från "Americas last independent" är en AMC AMX 68-70. Ser ut som en Javelin, men är befriad från de decimetrarna som huserar baksätet i Javelinen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vingen på en AMC brukar indikera graden av utrustning. En vanlig Spirit ser ut som på denna länk: http://www.roadrebel.dk/uk/members/b De här tycker jag är charmiga: ![]() ![]() Skulle nån få för sig att hoppa runt på www.javelinamx.com så kanske ni lyckas hitta min gamla bil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Eftersom jag inte inte har något bättre för mig... ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
om någon undrar så är bilden med stora röda och vita fält efter att vi bytte färg på den. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1675 besök totalt |