Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gissa bilen sjuttitretton!
1675 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

I går parkerade jag på ett ställe där jag förväntade mig att se mestadels nyare bilar i övre merca- och bmwklass, Kevinge golfbanas parkeringshus. Men det var en bil som stack ut rejält i mängden, en riktigt udda fågel. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men jag hittade bilder på samma modell men ej indentisk exteriör. Den i garaget var mycket fräschare och hade beige lack med bruna träpaneler på sidorna! thumbs up

Jag har aldrig sett en sån här bil innan och tyckte den var otroligt amerikanskt fulhäftig!

Vet ni vad det är för något?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Enligt filnamnet är det en Gissabil Mk1.....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Min gissning är att det är nån skum AMC modell...antagligen fyrhjulsdriven med tanke på markfrigången.

Uppsala
Här sen Jan 2003

ser ut som en tidigt suv honda civic

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Äckligt ful Mustang?

A)(L

rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

En AMC Eagle SX/4

så här snygg kan den vara (slant med en Camaro oxå...):

Stockholm
Här sen Dec 2002

Eller vänta nu här...är det en Camaro?? Vad för något är bilen uppe till vänster??

Finspång
Här sen Apr 2003

Rylander skrev:
Eller vänta nu här...är det en Camaro?? Vad för något är bilen uppe till vänster??

En AMC Javelin!

A)(L

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Bilen som tråden startade med är en AMC Eagle SX/4 som är baserad på AMC Spirit som är baserad på AMC Hornet som även finns i en vackrare variant med namnet Gremlin. Gremlin fanns utvecklad till Kammback med fyrhjulsdrift.
Javelinen ser ut att vara en 70:a och avsedd för amerikanska Trans Am-serien. 1971 kom de med en variant med helt annat utseende där Mark Donohue i samarbete med Roger Penske hade justerat vägbilen efter vad de behövde för att vinna Trans Am det året.
Det stod en Spirit vid Winners Circle för några veckor sen. Om inte jag missminner mig så är det Uffe på Willrace som äger den.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hahaha! Visste att Lennart skulle sitta med djupa kunskaper i detta ämne.

En fråga bara:

På bilen jag såg i parkeringsgaraget fanns inget AMC mäkre. Däremot ståtade ett Jeep märke där bak. Har förstått att AMC och Jeep är tighta, men är det för att Jeep hade agentur i sverige och inte AMC, som den bara är omdöpt till Jeep? Ungefär som Volvo 66. Eller är det en annan bilmodell jag såg?

PS. Är även ganska säker på att bilen i garaget inte hade den lilla vingen. DS.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Ser ut som den absolut perfekta vinterbilen om man bortser från att det troligtvis inte finns särskilt mycket delar och grejer till den här i Sverige...

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Hahaha! Visste att Lennart skulle sitta med djupa kunskaper i detta ämne.

En fråga bara:

På bilen jag såg i parkeringsgaraget fanns inget AMC mäkre. Däremot ståtade ett Jeep märke där bak. Har förstått att AMC och Jeep är tighta, men är det för att Jeep hade agentur i sverige och inte AMC, som den bara är omdöpt till Jeep? Ungefär som Volvo 66. Eller är det en annan bilmodell jag såg?
Det vore väl skam om jag inte kunde nåt om AMC efter några år i styrelsen för Svenska AMC och Rambler Sällskapet (SARS ). Min uppgift där var bland annat att svara på tekniska frågor och fylla klubbtidningen med tekniska skriverier.

AMC köpte Jeep nån gång runt 1970 och hade det kvar tills de köptes av Chrysler 1987 (eller var det 88?). Chrysler la ner de flesta modellerna utom Jeep Cherokee och någon mer. De använde väl Eagle-namnet på nån modell.
Drömbilen från "Americas last independent" är en AMC AMX 68-70. Ser ut som en Javelin, men är befriad från de decimetrarna som huserar baksätet i Javelinen.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Cool kärra !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Så du var en stark SARS förespråkare med andra ord Lennart?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Så du var en stark SARS förespråkare med andra ord Lennart?
Gissa om klubben hade många besökare på hemsidan tidigare i år?

Vingen på en AMC brukar indikera graden av utrustning. En vanlig Spirit ser ut som på denna länk:
http://www.roadrebel.dk/uk/members/boysen-spirit.html

De här tycker jag är charmiga:

Skulle nån få för sig att hoppa runt på www.javelinamx.com så kanske ni lyckas hitta min gamla bil.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Skulle nån få för sig att hoppa runt på www.javelinamx.com så kanske ni lyckas hitta min gamla bil.

Eftersom jag inte inte har något bättre för mig...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Eftersom jag inte inte har något bättre för mig...
Tack Anders!
om någon undrar så är bilden med stora röda och vita fält efter att vi bytte färg på den.

1675 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande