Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance | 1, 2 >> 7520 besök totalt |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||
|
||||
|
||||
nä du jävlar är det sista i min värld jag någonsin kommer att åka med. är ingen amrikanare jag har. Skämt å sido idag finns det så pass mycket förstärkningar mm så lådproblemet är ärligt talat borta nu även hos saab. finns lådor idag som klarar över 500hk och 800nm räcker gått om man nu håller sin bil borta från rattlåsraceing |
||||
|
||||
Ja då har man jobbat på lite i garaget
undrar om någon har något bra tips på vart man kan köpa lexanrutor? |
||||
aeroeskistuna på stcs forum förstärker lådor, men just lång lådor brukar inte hålla för så mkt orginal håller automataren för mer.. vad är målet med bilen i nm för de är de som dödar lådorna.. har kört med lite olika trim på mina saabar, just med långlåda så håller de rikgt dåligt förde med 350 nm med orginallåda men har bytt låda många gånger. ett tips : behåll automaten å lätta mer än på trimma http://rpglasfiber.com/ här finns glasfiber delar till 9000 om du inte gjuter själv.. lycka till med bilen. mvh // Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||||
jag har själv kört saab i ca 10 år nu så.
långlådan hamnar på tippen så är det bara. har haft saabr själv med 400hk och mer i så och det går att få det att hålla. racestuff säljer blandannat lådor som tål stryk. visst det kostar men är värt det i slutändan. visst kommer det att lättas massor men blir allt gött med mos i maskin med. går det sönder får man ju göra om och göra rätt igen. och om ni pratar om mig så går automatlådan fetbort. pågrund av körglädjen. men tackar för alla synpunkter och tips |
||||
I min super koja blir det en B202 som idag har en "långlåda" Vet du hur mycket det skiljer om man skulle vilja modifiera för en kortlåda? jag har hört att bultmönstret inte är lika men hur mycket skiljer det?
Mvh Kristofer _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Långmotor och kortmotor har helt olika bultmönster. Kortmotor och kortlåda har vanlig "GM-mönster" så man kan blanda fritt mellan t.ex. Opel och SAAB-grejer. Långmotor har specifik SAAB bultmönster så inkoppling av kortlåda på långmotor är antagligen spektakulärt dyr och bökig projekt. I överlag är kortmotor att föredra. Den är kortare, lättare, mer trimmvänlig och lättare att para ihop med diverse växellådor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
dyrt behöver det ej bli vi har med lycjade försök skurit av från gm låda och svetsat på långlådans bultmönster. Men som du säger kortmotorn är ju att föredra för trimning. Och då pratar vi om 2,0 i motorn som sitter i ng 900. den är orginal utan balansaxlar och därför mycket lättare. det är det blocket pa använde sig av i sin ng900 den grå som sedan blev gul. val av märke på drivaxlar ej bestämt ännu. nä iväg till garaget mer info kommer ikväll |
||||
Jo, B206 som satt i första ng900 2.0i är enda blocket utan balansaxlar. Tyvärr har den inga hår för kolvkylningsmunstycken så man måste borra dessa. Jagar man varenda kilo är denna block att föredra men personligen anser jag att vilket kortblock som helst funkar bra. Det är bara att haka av kedjedriften från balansaxlar alternativt plocka ut axlar och plugga lagerbanor (överkurs). Vissa menar t.o.m. att balansaxeltunnlar hjälper staga upp blocket men jag ha aldrig sett ett block som har spruckit pga. dålig styrka så det är nog teoretiska resonemang Personligen anser jag att motorn är minsta problemet i ett sånt här projekt. Dom största problem är karossen och upphängningen. 9000 har enligt mig vek kaross som måste stagas upp för att inte flexa för mycket. För att inte tala om hedenhös (stel bakaxel) och felhjulsdrift. Men billigt är det åtminstone! Lycka till! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
finns hårdare att fåtai i från usa annars är det väll knivar som gäller 9000cc annars var det rätt haha blir hemma gjorda alubussningar och polybussningar |
||||
jo hedenhös bakaxel håller jag verkligen med om men tycker allt att det driver i rätt ände he he sant som du säger att karossen måste stärkas en hel del för att inte flexa. även när det gäller block är det nog mer smak sak vad man vill ha. själv blir det att plocka komplett drivpaker från 9000 2,3T år 94-98 mäst för att det gör det enkelt. kul att du gillar bygget |
||||
|
||||
oops mitt fel . Var inte vaken när jag kollade. har hört att cd karossen ska vara lite styvare, Skulle vara intressant att veta om det stämmer. Är det något som du vet om?
Stämmer det att det är airflow som sitter på bilen. Helt klart att det är snyggt. SKa bli kul och se hur du löser det med fjädring och krängningshämmare på din bil, då jag vet fler som lider av att 9000 är vek och sladdrig. _________________ carl-magnus björk |
||||
nä är talladega paket fick ändra en hel del i fronten. stämmer inte så bra mot den nyare lysena. är ju en trubbnos front. ja fjädringen och det ska jag ta tag i när buren kommit hem. så då blir det att sätta sig ner och fundera så man får den att bli med som hjälp att styva upp karossen |
||||
ja tillbaka till kaross en då. jo stämmer att cd karossen är lite styvare men är inte någon jätte skilnad.
Ända som skiljer karosserna i mellan är att det sitter lite mer plåt mellan baksäte och bagage utrymme. men har nu gjort val av bur så hoppas den skall kunna hjälpa mig att få ordning på en del av flexandet. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance | 1, 2 >> 7520 besök totalt |