Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Har nån erfarenhet av Kuhmo Ecsta MX ?
2401 besök totalt
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617


Trådstartare
Har nån erfarenhet av Kuhmo Ecsta MX ?

Som rubriken säger någon som prövat dessa däck och isf hur är de , på bana gata torrt vått slitage ja ni fattar

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2541



Du hittar lite info i denna tråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3718&start=0

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Nu har jag beställt ett par Kumho MX av den lokale handlaren. Konstigt, framdäcken höll bara 1000 mil på Civicen

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868



JohanR skrev:
Konstigt, framdäcken höll bara 1000 mil på Civicen

JohanR
om jag läste rätt i instruktionsboken så stod det att däcken kunde hålla uppemot 1600 mil om man kör varsamt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jo, som jag har kört så är jag faktiskt rätt impad att de klarade 1000 mil...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jag har kört ca. 100 mil blandat gata/bana/slalom med mina.
Jag upplever (så här långt) slitstyrkan god, jämfört med mina gatdäck tycker jag däremot att de "rör sig" mer än dessa på gata. Gatdäcken är f.ö Yokohama AVS sport.

På bana upplevs dock greppet en del bättre, däremot kräver de lite värme för att funka. I slalom är de likvärdiga gatdäcken eller lite sämre.
Dock har jag inte hittat rätt lufttryck och kör just nu med 2,6 varma på gata och 2,4 varma på bana. Detta har funkat bäst hittills.

I slalom rekommenderas man att ha mindre lufttryck bak på 944/968, detta har jag inte testat, kommer att testas på lördag.

Fördelen som jag ser det är att de är billiga, men nackdelen är att renodlade r-däck är bättre...

_________________
/Mathias
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617


Trådstartare
någon som har några mer rön angånde däckstrycket till dessa , varierar ju givetsvis från bil till bil , en grov generalisering sådär.

mina gamla däck åkte jag på 3kg i varmtryck, är nere på 2,4-2,5 med mx och då slits de fortfarande betydligt mer i mitten

antar att det är väl bara att sänka ännu mer

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



kumho

har tyvärr ej testat dessa du nämner.. men jag kör på Ecsta v700 i
195/45-15

mkt bra torrgrepp & ett superbt våtgrepp.

mina är nu ca: 50% slitna efter ca 700 mil i HÅRT tempo.

Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1232



Fredrik L skrev:
någon som har några mer rön angånde däckstrycket till dessa , varierar ju givetsvis från bil till bil , en grov generalisering sådär.

mina gamla däck åkte jag på 3kg i varmtryck, är nere på 2,4-2,5 med mx och då slits de fortfarande betydligt mer i mitten antar att det är väl bara att sänka ännu mer


Min erfarenhet hitintills är att på bana verkar de trivas med 2.5-2.6 kg varmtryck. Då nöter jag hela mönstret men inte ner på texten på däcksidan.
På gata har jag kört med 2.8 kg (kalltryck).

Jag har kört ca 700 mil (varav 40 på bana) med däcken. De är stort sett helt jämnt slitna och mönsterdjupet ligger på ca 4 mm (av ursprungliga 7 mm). (Hjulvinklarna ger lite extra slitage på innerkanten.)

Jag nöjd med däcken, jag upplever liksom Mathias Johansson att de behöver lite värme. Landsvägskörning och regn har de klarat riktigt bra.
Några R-däck är de som sagt inte men för att vara gatdäck tycker jag de fungerar mycket bra på bana.

Dimensionen är 215/40/17 på 8" bred fälg och bilen väger ca 1300 kg.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Någon som vet mer om MX jämfört med AVS Sport?
Grepp, styvhet och respons t.ex.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jag kör ju som sagt AVS endast på gata och MX på bana, men även slalom och en del gata.

Mina dimensioner är:
AVS
225/50ZR16 fram, 245/45ZR16 bak

MX
225/45ZR17 fram, 255/40ZR17 bak

Avs:en är jag helnöjd med, de är så bra sportgatdäck kan bli på gata.
Funkar även hyfsat bra i slalom, har inte kört så mycket bana med dom men de funkar helt ok där oxo, för att vara gatdäck.
Dessa däck kan jag varmt rekommendera. thumbs up

Jag tyckte mina MX var lite sega i respons (jämfört med AVS) när jag började åka på dem, men tydligen behöver de bli lite inkörda och halvslitna för nu funkar de bra, och jag åker fortare med MX.
Dessa kräver mer laboration med däckstryck och jag har nog inte hittat rätt än...


Jag bedömer styvheten i stommen ungefär lika, möjligen är AVS lite kraftigare i sidan.

_________________
/Mathias
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Tack Mathias.

Jag har AVS idag, exakt samma dimension som du har, men vill ha något bättre. Därmed inte sagt att jag är missnöjd men man vill ju alltid gå vidare och då funderade jag på om MX är bättre till hård körning. Lateralt fäste och respons är det som jag är ute efter i första hand.

Har du någon aning om P zero Rosso, M Pilot av något slag, S 03 är bättre?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tjena corsa!

har du lust att uppdatera din signatur med lite mer namn.

mvh forum-

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Däck för banåka
Har nån erfarenhet av Kuhmo Ecsta MX ?
2401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande