| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spindelled M3 e30
|
3512 besök totalt |
|
Spindelled m3 e30
Hej! Jag ska byta yttre spindelled på min m3a av 90 års model. Bärarmarna är av aluminium,och på Bmw säger dom att man måste byta hela bärarmen med både yttre och innre spindelled. Stämmer det?? Man borde ju kunna pressa ur och i som vanligt. Någon som har erfarenhet. MVH Robban _________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||||
|
om du har aluminiumbärarmarna så stämmer det, du måste byta hela bärarmen. Troligtvis är det för att aluminiumet nöts när man pressar i/ur leden.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
okej de va de jag mistänkte bara köpa ny bärarm då
Tack för snabbt svar MVH Robban _________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||||
|
Kasta inte din gamla bärarm, jag tar gärna över den för att expimentera om det går att byta med värme/kyla.
Jag gillar att försöka göra saker "som inte går" _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Har bytt div spindelleder (både inre o yttre) på flera aluminium-bärarmar till E30, jag har då alltid lyckats, så visst går det....
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
|
Re:
Har du några tips att dela med dig av,då jag heldre lägger 500:- på en spindel än över 3000:- för en bär arm. _________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||||
|
Nu är jag en riktig lekman på ämnet, men jag har fattat det som såhär. På E36 där det går att byta spindelleden så är det en ytterhylsa sedan ca5mm gummi och sen innerhylsan där själva leden sitter i.
(exakt så ser det ut på min E36 325-93, ser riktigt vingligt ut när SBP "ruckar" på grejerna) Däremot på E30 så sitter leden med hylsa direkt pressad i länkarmen och då utan gummi? På så sätt blir kulan större (håller längre/bättre)och allt blir stummare, och mer race. Men E30ins har jag inte tagitisär så jag är inte hundra. Någon som kan bekräfta/dementera? _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
|
Re:
E30ins spindelleder är helt stumma och brukar hålla 15000 mil. E36ans är precis som du säger gummidämpade och jag har bytt så tätt som 3000 mil på vissa kundbilar. Numera är de flesta till e36 förstärkta med en extra plastring, men de första var inte det och höll då sämre. |
||||||
|
Re:
Hur brukar du göra Tobbe,byter du bara spindelleden på e30 eller byter du hela bärarmen??? _________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||||
|
Re:
Så länge det är stållänkarmen kan man utan problem byta både inre och yttre lederna i en hydraulpress, men jag har aldrig provat på en alubärarm. |
||||||
|
Re:
Det är alltås samma mått på stål- och alubärarmarna? I teorin skulle man kunna tacka ner en M3E30 med stålbärarmar alltså?
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Hmm, eftersom jag har bråkat med gräsklipparen idag så är jag inte riktigt vaken, vad menar du nu?
om du undrar om stålbärarmen passar på en m3 e30 så är svaret ja. om du undrar om spindellederna från en stålbärarm passar i en alubärarm så är svaret: vet inte, har aldrig testat. Troligen funkar det inte, för de som sitter i alubärarmarna ser mindre ut, men någon i denna tråden hade väl testat att byta leder med gott resultat?
|
||||||
|
Re:
och det sitter alu armar på vissa E30 touring. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Spindelled M3 e30
|
3512 besök totalt |