| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bältesögla med ogängad del?
|
1058 besök totalt |
|
Tänkte använda det yttre originalbältesfästet till både originalbältet och midjebältet. Problemet är att originalskruven har en tjockare ogängad del närmast skallen.
Nån som sett bältesöglor som har detta eller kan man likaväl göra en lös hylsa? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Det där är för att bältet skall kunna ändra vinkel så allt drag kommer "rakt" i infästningen, själva omlänkaren eller låset sitter "löst" på den tjocka delen.
Jag är inte hundra på vad du frågar så ett litet förtydligande vore fint. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Tanken är att utnyttja yttre nedre originalbältesfästet både till originalbältet och 6-p bältet. Den ogängande delen är precis som su säger till för att originalfästet ska kunna rotera fritt (det sitter två koniska brickor på denna del och klämmer originalfästet för att få en viss tröghet) och jag antar att det är för att undvika slack vid krock.
om jag byter ut denna skruv mot en bältesögla kommer ju origialfästet att lämmas fast i en position och det vill jag undvika och bhöver därför en bältesögleskruv med motsvarande ogängad del alternativt, om det duger, får jag göra en hylsa till bältesögleskruven. Hittar ingen bra bild just nu men det kommer på tisdag. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Det är ju bara att göra en liten hylsa (bara en bit rör eller en bricka av lämplig diameter) och trä på den gängade delan av öglan. Klart! Eller???
Så är det i original på många bilar. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1058 besök totalt |