Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1984 besök totalt |
Vad tror/tycker ni om dessa brembo ok??
http://www.blocket.se/vi/9913358.htm Är dom något att sattsa på? Borde väll vara bättre än orginal M3 E30 ok, eller vad tror ni?? Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag har sånna på min M3E30 både fram och bak.
![]() Köper du dom så har jag nog till och med färdiga adaptrar liggandes om jag inte minns fel. Däremot kostar dom inte 7500:- nya. Inte när jag köpte iallafall. |
||
Re:
Är du nöjd med dom?? Vad kör du med skivor. Jag har tänkt att försöka få in dessa ok samt passande skiva i org dim under 15" fälgar. Tror du detta är genomförbart?? Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
Jag har fått sånna med 325mm skiva på 16" fälg. Men det va en rymlig fälg. Ska du ha 15" så är det max 295mm skiva som gäller och en rymlig fälg. Det som är problemet är att få till en adapter då öronen på spindeln sitter ivägen om man inte går upp i skivstorlek. Jag har 315mm skivor och jag fick ändå fräsa ner oken något för att få tillräckligt med gängor i adaptern.
Jag är nöjd med oken. Något liten belägg area för mina skivor dock. |
||
Re:
Ahh okay, men det borde ju gå att flytta upp oket lite så man blir oberoende av "öronen". Vad kör du med för belägg? Vad anger man för bilmodell när man beställer beläggen?? Själv ska jag köra med OZ magnesium fälgar, dom borde ju vara så rymliga som det går. Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
Ring till Per Stacke på Peansweden och säg att du har samma ok som jag från seat så ordnar han bra belägg. Jag kör med Carbotech XP10. Han har även PFC01 som är ännu värre. Beror lite på användningsområde. Fast det får han faktiskt svara på själv.
![]() |
||
Uppar denna tråd lite.
Hur är dessa ok i storlek? Ja, de är ju betydligt mindre än GT3 ok - men priset är ju minst sagt tilltalande. Jag har redan en uppsättning som jag tänkte ha bak men jag har börjat lura på att köra med likadana ok fram också. Bilen är en Audi 90 med V8, motorn är flyttad 50-70mm bakåt (beror på hur man mäter lite) och totalvikten ligger på 1100kg ungefär. Kollar man på original bilen som dessa ok kommer från så är ju min 500kg lättare (rufft och optimistiskt räknat) så så till vida kännsd et ju rimligt. Jag hade tänkt använda antingen 314mm eller 323mm skivor fram och 256mm eller 280m bak. Har räknat lite med excel-hacket som cirkulerar på Rejsa och det känns som att det borde funka... Men vad säger vi? Bu eller bä? Jag hade dessa ok fram på min S2:a i ungefär 30s och testade med 314 x 30mm skiva och det passade kalas. De kändes inte direkt små men inte gigantiska heller. Det kanske funkar med "rätt" belägg? Eller? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Re:
Tja! istället för att handla enskilda ok för 4500:- kan man också använda G60 ok från S4a och S6:a. Det är altså ok med fyra belägg per ok och dessa kommer orginal med 314 x 30 Audiskivor. Jag köpte kompletta ok med fjäderben (sportfjädrar och dämpare) och skivor för samma pris som dessa ok. Detta är bolt-on (åtminstone så länge S2 ben är lika S4 ben) och oken i sig är vältilltagna. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det där är väl inte G60 va? G60 sitter ju original på S2 som jag fattat det. Polarn som har en S4 V8 har just de där oken och han var mer än impad av hur bra de funkade på ringen förra året. Tyvärr tycker jag att de är för tunga för min smak. Det blir i realiteten inte billigare än SEAT oken för 4500:- (notera: 4500/par för SEAT oken!!) - beläggen åker man mest troligt påa tt köpa nya och jag har för mig att de inte var direkt snorbilliga till de där S4 oken. Vi har pratat i garaget om de där oken, men då var tanken att ha dem på vintern eftersom de inte bygger så mycket. Då kan man köra med rallydäck och "sommar-skivor".
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Re:
Hmm...jag kanske förväxlade artikelnamn på dessa två. Det är i alla fall dom största Audioken som satt på V8:an C4, S4 C4 och S6. Jag har för mig att liknande även finns monterade på S8:an. Angående vikten kan jag inte säga så mycket. Jag har för mig att denna variant av ok förekommer i både gjutjärn och aluminium och att aluminium skulle finnas på S6:or. Men i och med att det är tvåkolvare borde dom inte vara så värst mycket tyngre än fyrkolvsok? orginalbeläggen kostar 2400:- på VAG men kan får för så lågt som 700:- på internet. Jag fick betala 4500:- för kompletta fjäderben inklusive ok, skivor och belägg. I och med att dessa belägg slits ganska långsamt (antagligen pga. stora ytan) beslutade jag att återanvända "skrotbelägg". Skivorna svarvade jag bara av. Angående bromsverkan, jag håller också med att dessa ok fungerar oerhört bra. Dom har aldrig fejdat för mig. Tyvärr är orginalfastsättning av yttre belägg med dubbelhäftande tejp under all kritik. Jag använde till slut superlim på mina för att dom inte skulle hoppa ut. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Senast jag kollade med VAG kostade oken 3200:- st. Detta var för kanske 2 månader sen men det senaste ryktet säger att dom numera kostar en bra bit mer ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Mmm, gäller att kolla rätt ok! De från Leon har samma belägg men kostar dubbelt. Men ja, priserna har gått upp - jag betalade bara 1600:- stycket när jag köpe dem... Hittade kvittot nu! NAJS!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1984 besök totalt |