Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckslitage R 888
1, 2   >>
9733 besök totalt
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Däckslitage R 888



Vad tror ni om slitaget på vänster fram ?
Mer eller mindre camber ?
Eller är det nått annat jag ska ändra på ?

/Toffe

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ser skumt ut skaplig camber och alldeles för mycket toe -in? Vad står den i dag?
Min 75a kör jag på så mycket caster det går utan att bisteindämparen tar i övre bärarmen och ca:2-2,5 grader camber och 1-2mm toe-out.
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Camber ca 5 grader, ca 1 mm toe out, castern har jag ingen koll på

/ Toffe

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fel caster och för mycke camber 5grader låter för mycket, har inte hört någon med just över 4grader. men ytterkanten ser konstig ut understyr den mycket så du styr för mycket och nöter ytterkanten? Vad har do för fjädring och dämpare?
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Har verkligen castern så mycket med däcksslitaget att göra? Toe brukar ju ofta pekas ut som boven i dramat vid stora däckslitage

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det årets första "konstigt slitage på min Toyo 888-däck" vi ser? I så fall är du i gott sällskap, en tråd som denna brukar dyka upp någon dag efter i stort sett varje banträff...
Prova att söka lite efter gamla trådar i ämnet så får vi se om det dyker upp några svar. Lars Falk brukar ha bra svar på vad det är som hänt med just 888 *tips*

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Dämparna är GAZ coilovers och öhlinsfjädrar 170N/mm fram och 80 N/mm bak
Bilen är en ren tävlingsbil

/ Toffe

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1937



Jag brukar också få skumma slitage på just r888

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



tjenna, är det årets slitage , vilken bana ?, kullen är ju annars speciellt...

kan ju knappast vara camberm, toe out på en casterstagsmoddad alfa 116 är ju ingen poäng, satsa på så nära 0 som möjlig. Vi kör på en halvgrad toe-in för att ha lite glapptolerans.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Vid -5° camber skulle jag gissa att "rullningsneutral" toe out ligger på en 5-10* mm. Har av misstag kört på 10 mm toe out med -2.5° camber och tänkt efteråt att det var rätt ok.

Såpass extrem negativ camber borde åtföljas av rätt extrem toe out om inte slitagebilden ska bli konstig. R888 kräver tydligen extra mkt statisk camber, kanske det är därför det så ofta dyker upp synpunkter på sltagebilden? Att vi inte förstår hur mkt toe out det behövs för att få dem rullningsneutrala?

*Skillnad i totalmått mellan för- och aktersidorna av 15" framfälgar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför behöver mycket camber toe-out för att bli "rullningsneutral"? Vad betyder rullningsneutral? Ett hjul är väl ett hjul?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Westfield skrev:
Varför behöver mycket camber toe-out för att bli "rullningsneutral"? Vad betyder rullningsneutral? Ett hjul är väl ett hjul?
om du lutar ett rullande hjul i "camber-frihetsgraden" vill det styra åt samma håll som du lutar det. Bilen vill rakt fram på en raka oavsett däckens camber och för att motverka hjulets styrningstendens behövs en kompensation åt motsatt håll. "Rullningsneutral" är ett eget hittepå-ord i brist på annat, men jag menar en uppsättning camber och toe som ger noll moment runt "tyngdpunkten" av kontaktytan. Nollsumma av slip-krafter över kontaktytan vid körning rakt fram är en annan presentation.

Testa med en skottkärra. Klart att det går allra lättast om man inte lutar den alls (noll camber), men om du ger den camber måste du flytta din angreppspunkt åt samma håll som camber-lutningen för att det ska fortsätta gå rakt fram. Du har nu ändrat 'toe' i förhållande till kraftens angreppspunkt. Det går tyngre än med ett lodrätt däck, men det går fortfarande rakt fram utan större ansträngning. Du kanske kan hålla den i ett handtag t o m med lite balanssinne?

Men jämför med hur du skulle behöva kämpa med den lutande skottkärran om du envisades med att bara hålla i båda handtagen och bara gå rakt fram? Skjuta på i handtaget i camberriktningen och dra i det andra. Däcket kasar över underlaget och du slösar energi.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Pär Hansson skrev:
Förklarar väl


Det borde bli ett enormt däcksslitage av att göra så här, samt resulterande värmeuppbyggnad. Känns långt från optimalt

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Mina r888 såg också ut så på vocen. Mycket mer slitna på insidan.

1.5-2. graders camber, lite toe out inte så mycket. nu e det en rally bil kränger väll endel mer på en RS än på en bana

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Re:

Pär Hansson skrev:
rullningsneutral

Går väl att gämföra med en cykel också? Lutar man cykeln åt ett håll så kommer den svänga åt det hållet även fast styret är helt rakt.

Westfield skrev:
Det borde bli ett enormt däcksslitage av att göra så här, samt resulterande värmeuppbyggnad. Känns långt från optimalt

om nu däcket vill åt ett håll men bilen åker rakt fram så borde ju DET göra så att det blir konstigt slitage?
Lutar däcken inåt så borde dom ju då vilja "styra" in mot bilen (toe-in) och har man då toe out så borde den ju blir neutral och då slita mindre?

_________________
/David Johansson
Citera
corben_dallas
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Shit, har du snott mina puckar

Mina såg exakt likadana ut efter Sviestad i måndags...

_________________
Christian Svensson
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Fortsätter med en ny fråga i denna tråd.

Min BMW 325 E30 formligen tuggade sönder fram däcken tidigare, mest på den näst yttre delen om man delar in slitytan i 4 delar.
"Mer camber" sa nån, och jag justerade så mycket det går innan fjädrarna tar i tornet, och justerade toe in till 1-2 mm totalt.

Nu går bilen mycket bättre på bana (mindre understyrd), tuggar inte alls på däcken, går mycket stabilt i hög fart (tidigare var den vinglig)
Men den sliter markant på innerkanten, typ som en sänkt BMW gör på bakdäcken.

Är det nått jag helt enkelt får räkna med ??

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Isåkare skrev:
Fortsätter med en ny fråga i denna tråd.

Min BMW 325 E30 formligen tuggade sönder fram däcken tidigare, mest på den näst yttre delen om man delar in slitytan i 4 delar.
"Mer camber" sa nån, och jag justerade så mycket det går innan fjädrarna tar i tornet, och justerade toe in till 1-2 mm totalt.

Nu går bilen mycket bättre på bana (mindre understyrd), tuggar inte alls på däcken, går mycket stabilt i hög fart (tidigare var den vinglig)
Men den sliter markant på innerkanten, typ som en sänkt BMW gör på bakdäcken.

Är det nått jag helt enkelt får räkna med ??
Testa att ställa en 2-3 mm toe out i stället, så får du en mycket trevligare banbil om du har en del negativ camber, förutsätter runt ett par grader. Jag skulle gissa att dina framdäck suddar mer än nödvändigt rakt fram med kombinationen negativ camber - toe in vilket skulle kunna förklara slitagebilden.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Jon80 skrev:
Har verkligen castern så mycket med däcksslitaget att göra? Toe brukar ju ofta pekas ut som boven i dramat vid stora däckslitage


Med mer caster kan man ju minska cambern och få bättre slitagebild samt större däcksyta vid bromsning, även bättre traction på en FWD.
En ungefärlig tumregel på McPherson ben är att om man ökar castern 3 grader kan man minska cambern med ca 1 grad.
Har för mig att 1 grad på ca en halvmeter är ca 8 mm, men det går ju lätt att räkna ut...

Förstår inte varför caster så sällan nämns i dessa diskussioner...?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

TPR skrev:
...Förstår inte varför caster så sällan nämns i dessa diskussioner...?

För att den enbart är till glädje i hårnålarna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

ice skrev:
TPR skrev:
...Förstår inte varför caster så sällan nämns i dessa diskussioner...?

För att den enbart är till glädje i hårnålarna.


Visst, det krävs en del rattutslag.
Men på vår långloppsbil (S40) märks det rejäl skillnad på framför allt Knutstorp och Sturup, men även Kinnekulle.
Betydligt bättre grepp fram och däckslitaget minskade med ca 30% och slits jämnare.

om man behöver 5 grader camber med R-däck så hade åtminstone jag kollat vad som går att göra med castern...
Men först hade jag nog kollat över fjädrar, krängare och bärarmsvinkel, det låter som bilen kränger en hel del, alternativt har ogynnsam geometri?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Däck för banåka
Däckslitage R 888
1, 2   >>
9733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande