Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 9733 besök totalt |
Däckslitage R 888
![]() Vad tror ni om slitaget på vänster fram ? Mer eller mindre camber ? Eller är det nått annat jag ska ändra på ? /Toffe _________________ Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87 |
||||
Ser skumt ut skaplig camber och alldeles för mycket toe -in? Vad står den i dag?
Min 75a kör jag på så mycket caster det går utan att bisteindämparen tar i övre bärarmen och ca:2-2,5 grader camber och 1-2mm toe-out. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Fel caster och för mycke camber 5grader låter för mycket, har inte hört någon med just över 4grader. men ytterkanten ser konstig ut understyr den mycket så du styr för mycket och nöter ytterkanten? Vad har do för fjädring och dämpare?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Har verkligen castern så mycket med däcksslitaget att göra? Toe brukar ju ofta pekas ut som boven i dramat vid stora däckslitage
|
||||
Är det årets första "konstigt slitage på min Toyo 888-däck" vi ser? I så fall är du i gott sällskap, en tråd som denna brukar dyka upp någon dag efter i stort sett varje banträff...
Prova att söka lite efter gamla trådar i ämnet så får vi se om det dyker upp några svar. Lars Falk brukar ha bra svar på vad det är som hänt med just 888 *tips* _________________ /Kristian Elisson |
||||
tjenna, är det årets slitage , vilken bana ?, kullen är ju annars speciellt...
kan ju knappast vara camberm, toe out på en casterstagsmoddad alfa 116 är ju ingen poäng, satsa på så nära 0 som möjlig. Vi kör på en halvgrad toe-in för att ha lite glapptolerans. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Vid -5° camber skulle jag gissa att "rullningsneutral" toe out ligger på en 5-10* mm. Har av misstag kört på 10 mm toe out med -2.5° camber och tänkt efteråt att det var rätt ok.
Såpass extrem negativ camber borde åtföljas av rätt extrem toe out om inte slitagebilden ska bli konstig. R888 kräver tydligen extra mkt statisk camber, kanske det är därför det så ofta dyker upp synpunkter på sltagebilden? Att vi inte förstår hur mkt toe out det behövs för att få dem rullningsneutrala? *Skillnad i totalmått mellan för- och aktersidorna av 15" framfälgar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Testa med en skottkärra. Klart att det går allra lättast om man inte lutar den alls (noll camber), men om du ger den camber måste du flytta din angreppspunkt åt samma håll som camber-lutningen för att det ska fortsätta gå rakt fram. Du har nu ändrat 'toe' i förhållande till kraftens angreppspunkt. Det går tyngre än med ett lodrätt däck, men det går fortfarande rakt fram utan större ansträngning. Du kanske kan hålla den i ett handtag t o m med lite balanssinne? Men jämför med hur du skulle behöva kämpa med den lutande skottkärran om du envisades med att bara hålla i båda handtagen och bara gå rakt fram? Skjuta på i handtaget i camberriktningen och dra i det andra. Däcket kasar över underlaget och du slösar energi. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Mina r888 såg också ut så på vocen. Mycket mer slitna på insidan.
1.5-2. graders camber, lite toe out inte så mycket. nu e det en rally bil kränger väll endel mer på en RS än på en bana _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Går väl att gämföra med en cykel också? Lutar man cykeln åt ett håll så kommer den svänga åt det hållet även fast styret är helt rakt.
om nu däcket vill åt ett håll men bilen åker rakt fram så borde ju DET göra så att det blir konstigt slitage? Lutar däcken inåt så borde dom ju då vilja "styra" in mot bilen (toe-in) och har man då toe out så borde den ju blir neutral och då slita mindre? _________________ /David Johansson |
||||
Fortsätter med en ny fråga i denna tråd.
Min BMW 325 E30 formligen tuggade sönder fram däcken tidigare, mest på den näst yttre delen om man delar in slitytan i 4 delar. "Mer camber" sa nån, och jag justerade så mycket det går innan fjädrarna tar i tornet, och justerade toe in till 1-2 mm totalt. Nu går bilen mycket bättre på bana (mindre understyrd), tuggar inte alls på däcken, går mycket stabilt i hög fart (tidigare var den vinglig) Men den sliter markant på innerkanten, typ som en sänkt BMW gör på bakdäcken. Är det nått jag helt enkelt får räkna med ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Med mer caster kan man ju minska cambern och få bättre slitagebild samt större däcksyta vid bromsning, även bättre traction på en FWD. En ungefärlig tumregel på McPherson ben är att om man ökar castern 3 grader kan man minska cambern med ca 1 grad. Har för mig att 1 grad på ca en halvmeter är ca 8 mm, men det går ju lätt att räkna ut... ![]() Förstår inte varför caster så sällan nämns i dessa diskussioner...? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
För att den enbart är till glädje i hårnålarna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Visst, det krävs en del rattutslag. Men på vår långloppsbil (S40) märks det rejäl skillnad på framför allt Knutstorp och Sturup, men även Kinnekulle. Betydligt bättre grepp fram och däckslitaget minskade med ca 30% och slits jämnare. om man behöver 5 grader camber med R-däck så hade åtminstone jag kollat vad som går att göra med castern... ![]() Men först hade jag nog kollat över fjädrar, krängare och bärarmsvinkel, det låter som bilen kränger en hel del, alternativt har ogynnsam geometri? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 9733 besök totalt |