| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hitta progressiva 57mm fjädrar?
|
1443 besök totalt |
|
undrar för ett bygge vart man hittar progressiva 57mm fjädrar ? söker en speciell fjäder 180mm längd inspännd så måste den vara 80mm lång och är då belastad med 2500n och måste vid inspännt läge vara hårdare än 28nm/mm nån som vet ? _________________ Mikael olén |
||||||
|
Fjäder + hjälpfjäder? Då kan du ju få en progressiv effekt, i och för sig mest för att hålla fjädrarna i rätt läge vid utfjädring?
57mm är väl runt 2,25 tum? Nog borde det finnas coilover-fjädrar i den dimensionen? Varför vill du ha progressiva fjädrar? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Re:
enda igentliga anledningen är att det helt enkelt inte får plats dubbelfjädrar .. samt att jag har kört med en 75nm/mm fjäder vilket iofs är riktigt skön men då har man en offroadbil istället. problematiken är som sagt fjädern måste vara 180mm lång annars så ligger den löst samt att när den är inspännd så får den inte vara längre än 90mm då vid en belastning på ca 2500N och 28nm som jag kör idag är för mjukt _________________ Mikael olén |
||||||
|
Re:
Får inte ihop det riktigt. Det låter ju som att en kortare fjäder och hjälpfjäder är det du ska ha, eller? _________________ Gustav Hedelin |
||||||
|
Re:
jo har suttit å lurat på det en stund .. kanske du kan ta följdfrågan då . fungerar de även om fjädern blir lite böjd ? ligger inspännd mellan kaross och spindel och blir viss vinkelförändring på fjädern sen då mellanlägg antar jag att man måste ha .. men går det att tex loppa ihop fjädrarna för att dom inte skall röra sig mot varandra .. eller ska man helt enkelt "limma" ihop dom? tex pl600 eller likvärdigt ? adapter mellan blir annars troligtvis lite för "klumpigt" då de vid inspännt läge redan är tajt som det är här ser ni hur de är i utfjädrat läge http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/960mek/DSC00187.JPG och då är det ca 17cm mellan fjädersätena .. inspännt blir de 8cm får det plats med dubbelfjäder då ? _________________ Mikael olén |
||||||
|
Hmm, jag undrade lite över vad du menar med inspänt? Är det max komprimerad fjädring då?
8cm mellan fjäderskålarna, då kommer en coiloverfjäder att vara ganska komprimerad? Frågan är hur mycket du kan trycka ihop en sån innan du får coilbind, dvs fjädervarven slår ihop helt? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Ditt största problem; 'är att du har så liten inspänd längd.
Dubbelfjädrar och progressiva fjädrar; 'bygger mer än linjära fjädrar, så det är fel väg att gå. Jag ser bara två alternativ: 1. Begränsa utfjädringen. 2. Öka den inspända längden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1443 besök totalt |