Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför 318is???
1, 2, 3   >>
4518 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Varför 318is???

Nu måste ni förklara för mig vad det är som är speciellt med en 318is??

Måste ju finnas en anledning att man kör med en bil med så liten motor på bana.. vikt? varvillig?

Upplys mig!

Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Re: Varför 318is???

DanneT16 skrev:

Måste ju finnas en anledning att man kör med en bil med så liten motor på bana.. vikt? varvillig?

Upplys mig!

Samma Chassi som M3!!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
DanneT16 skrev:

Upplys mig!

Samma Chassi som M3!!

Nja, nog för att den har ett bra chassi, men någon M3 är det inte. Den har M-technic-chassi standardmonterat. Motorn är mycket trevlig, och den har bättre balans än 320/325i. Dessutom är den billigare i drift än de sexcylindriga varianterna. Jag saknar fortfarande min is-maskin...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
DanneT16 skrev:

Upplys mig!

Samma Chassi som M3!!

Nja, nog för att den har ett bra chassi, men någon M3 är det inte. Den har M-technic-chassi standardmonterat. Motorn är mycket trevlig, och den har bättre balans än 320/325i. Dessutom är den billigare i drift än de sexcylindriga varianterna. Jag saknar fortfarande min is-maskin...

Chassits bärdelar och upphänging ska vara samma enligt en källa jag talat med... sen om det är et snäpp värre fjädrar och dämpare till M3 är ju en annan sak!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
DanneT16 skrev:

Upplys mig!

Samma Chassi som M3!!

Chassits bärdelar och upphänging ska vara samma enligt en källa jag talat med... sen om det är et snäpp värre fjädrar och dämpare till M3 är ju en annan sak!

Visst, båda bygger ju på E30-karossen så... Men sen vet jag inte om det är så mycket som stämmer... Men jag är inte någon chassiexpert så någon kanske kan hjälpa oss?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag tror att förklaringen är som följer: BMW ville in i segmentet där Golf GTI, Opel GSI, Peugeot 205 GTI m.fl. fanns. 316 var för slö, 320 för dyr...Tadaaa! 318 iS. Så speciell var den inte vad jag minns.

Däremot var den säkert mer raffinerad jämfört med sina klasskamrater. Och enda bakhjulsdrivna alternativet (Alfa 75 & 90 spelade i en annan prisdivision).

Hjälsta
Här sen Nov 2002

318is-motorn är den enda i BMWs sortiment utanför M-modellerna som har en vridmomentskurva med lite spets. Bilarna har dessutom bra balans och är väldigt trevliga att köra aktivt.
Folk som inte begriper att väghållning är viktigare än effekt stirrar sig ofta blinda på effektsiffror.

De flesta vanliga BMW-maskiner är alldeles för symaskinslika i karaktären för att jag ska gilla dem. 318is fanns även i E36-karossen, men där började motorn kännas lite väl klen. Bilen hade dock samma bromsar som 325i och därför räckte de till bra tillsammans med effekten.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

En av delägarne i motornord sa iaf till mig att 318iS har samma Chassi detaljer osv som M3 E30 och att man kunde kasta in en M3 spis i den och inte behöva byta nått då det är samma skit.. Och de jobbar ju bara med BMW nästan!

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En 318iS har inte mer gemensamma chassikomponenter med M3 än vad någon annan E30 har... M-chassi men inte M3-chassi
Dock ska man inte ta äran av en E30 318iS för det. Mycket kul för lite pengar thumbs up

Kalix
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
DanneT16 skrev:

Upplys mig!

Samma Chassi som M3!!

Det är väl snarare så att den har samma chassie som 325M. Det som skiljer mot M3:orna sitter enbart på M3 (stötdämpare, fjädrar, bärarmar bak och bromsar)

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Jag saknar fortfarande min is-maskin...

Hade du Zamboni-kittet på din eller?

BMW 330i -05
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Som sagt förut här...

Jag hade M3E30 samtidigt som min bror hade 318is

De är inte i närheten av varandra.

Men det är faktiskt en otroligt körglad liten filur!
Men nån M3 är det absolut inte! Inte ens Light.

Låter gött när man varvar! thumbs up

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En annan fördel (?) med iS:en är att man får bli så där härligt fanatisk!
Tror att det är den BMW som är mest älskad och hyllad av sina ägare...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Låter trevligt det där thumbs up thumbs up

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
En annan fördel (?) med iS:en är att man får bli så där härligt fanatisk!

Det där tror jag stämmer till fullo. På bmwpower finns det en tråd om 318is som är på 65(!) sidor. http://www.bmwpower.nu/forum/topic.asp?id=34250
Det är den längsta tråden på forumet, tvåan är futtiga 28 sidor lång. (Den heter föv "Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?" )

Mvh / Micke

Habo
Här sen Mar 2003

Porsche-Daniel skrev:
Som sagt förut här...

Jag hade M3E30 samtidigt som min bror hade 318is

De är inte i närheten av varandra.

Men det är faktiskt en otroligt körglad liten filur!
Men nån M3 är det absolut inte! Inte ens Light.

Låter gött när man varvar! thumbs up

Din var ju inte orginal
Som det har sagt tidigare, mycket rolig bil för lite pengar.
Mycket rolig motorkäraktär, väldigt varvillig.

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

TheProphet skrev:

Nja, M3 E30 har alubärarmar och lite andra prylar som är specifikt för E30 M3, man kan inte säga E30 318is 16v = E30 M3.

Laholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
TheProphet skrev:

Nja, M3 E30 har alubärarmar och lite andra prylar som är specifikt för E30 M3, man kan inte säga E30 318is 16v = E30 M3.

Från '90 hade de alubärarmar, de tidigare har samma som alla E30. Det är ingen skillnad i geometrin, bara materialet som skiljer (och en annan bussning).

Sen är där en del grejor som skiljer som fjäderben, bromsar osv - men inga enorma skillnader.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

318is= en drog
Nejdå men som sagt så är det mkt bus/körglädje per investerad krona Billig i drift osv

Fast jag skulle dock byta in den mot en M3 vilken dag som helst, tro inget annat

Kristianstad
Här sen Nov 2002

M3 E30 är en ännu tyngre drog!!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Alla svensksålda ex av 318is 90-91 ska vara utrustade med M-chassit.
Vilket i princip innebär 51mm fjäderben istället för... öh... 42 eller vad det är på alla andra?
Sen får man juh sportratten och sportknoppen då (som alltså ingår i M-paketet), har man riktigt med tur så får man den stora Mtechnic vingen (som min bil är utrustad med ).
Så är väll det den enda 3seriare som fortfarande gick att få utan fuskstyrning så sent som 1990 (servo alltså).
Jag kan inte annat hålla med om att det är en väldigt bra bil om man vill bli lite lätt fanatisk, däremot så är den inte så värst billig i drift (iaf inte om man jämför med min gamla Swift R.I.P), men rolig är den garanterat.
Speciellt med ruggiga R-däck (regumeringar alltså).
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför 318is???
1, 2, 3   >>
4518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande