| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
O-ringar till splitfälgar.
|
2056 besök totalt |
|
Var köper jag o-ringar till mina compomotive splitfälgar? Håller på att snygga till dem och passar på att byta bultar och o-ringar. Sedan kommer en annan fråga. Vilket moment skall man dra bultarna med? Mvh M |
||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
om du inte hittar rätt moment eller har utrustning för att dra upp bultarna till ett specifikt moment, kan jag rekommendera dig att göra det för hand.
om du gör det för hand skall du använda dig av någon form av gängsäkring. Vi brukar använda oss av Loctites gängtätning, det är en låsningsgrad som inte låser bulten så hårt att du aldrig mer kan lossa på den utan att förstöra något. Det är inte heller en låsning som gör att muttern tappar sin position på bulten. När du drar dessa för hand, gör det med känsla... aluminiumfälgar är ju trots allt lite känsligare saker. Tänk på att alla muttrar och bultar skall vara helt rena i gängorna, då gör Loctiten bäst jobb.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
Det blir bra pilligt att göra det när det är så små dimensioner. Iaf om man är utrustad med såna fingrar som jag har.
Sen rör det väl sig om "hur många ringar som helst"? Maskinsvarvade ringar hade varit mitt val alla gånger. Det är ju bara att mäta lite grovt vilken diameter och trådtjocklek som behövs. Det finns garanterat något som passar på närmaste industrigrossist. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
Är det inte en ring per fälg? Så stora händer borde du inte ha så att det skulle vara något bekymmer att limma dem isf...
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Re:
Det trodde jag oxo, med diameter typ 40 cm... Skulle man avse oringar runt skruvarna så köper man ju lämpligen färdiga oringar...
_________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2056 besök totalt |