| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla batterier, hur göra?
|
5 besök senaste veckan (5390 totalt) |
|
Hej, Denna fråga kan nog verka lite korkad
Jag kör idag med ett litet batteri (6,1 kg) och skulle vilja kunna komplettera det med mer kraft för "vardagskörning". Ett stort batteri funkar inte eftersom det inte får plats. Så jag vill istället komplettera med ytterligare ett litet (7,1 kilo) som kan plockas ur om man vill ha ut max fart ur bilen. Frågan är nu hur funkar det med två batterier? Är det bara att koppla in dem plus mot plus så att säga eller blir det massa problem med laddning mm? Kommer båda ta slut exakt samtidigt. Kommer ett bli uppladdat av generatorn först och sedan "överladdat" medans batteri nummer två laddas. mm mm? Jag har faktiskt aldrig funderat över hur batterier och laddning fungerar
Tacksam för hjälp i denna ytterst komplicerade fråga
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Koppla paralellt, och ha en generator på runt 60 ampere så borde det funka bra.
Jag har ju ingen aning om vad dina batterier ger i amperetimmar, men det borde hamna däromkring med lite mindre batterier. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Se bara till att det är samma kapacitet på båda batterierna annars kommer dom att försöka utjämna varandra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re: Dubbla batterier, hur göra?
Plus mot plus och minus mot chassi (om du inte har engelskt elsystem) om racebatteriet är urladdat och inte startmotorn orkar och du kopplar in extrabatteriet kommer du ladda upp raceb på bekostnad av xbat och motorn lär starta. Båda batterierna kommer sedan laddas upp, är det ena märkbart större än det andra kommer det ta mycket längre tid för det att laddas upp. Men båda batterierna kommer istort sett få lika mycket laddning hela tiden och generatorns kapaciet delas mellan batterier. Har du fungerande generator och laddregulator (normalt inbyggd i generatorn) kommer ingen överladdning etc att ska oavsett om något av batterierna eller båda är inkopplad. Tips skaffa en rejäl kontakt för att koppla in batteriet. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Härligt då borde det ju funka
Tänkte mig denna typ av kontakt. Också smidigt om man vill koppla startkablar till bilen, då har man bara ett par kablar med sådan kontakt i ena änden. Snabbt och enkelt. http://www.elfa.se/images/highres/h2 _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Då du kör med bilen så gör inte extra batteriet nåt extra mer än att generatorn får jobba mer så satsa på en större generator till ditt nuvarande batteri.
Det är ju generatorn som ger strömmen när du kör och inte batteriet. Då man har nytta av extra batteri är om man står med motorn avstängd och poppar stereo. _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||||
|
Alby bilel säljer en separator som tar styrström från D+ på generatorn. Den fungerar exakt likadant som de som monteras i båtar, enda skillnaden är priset som är runt en fjärdedel. Fördelen med att använda skiljerelä är att startbatteriet aldrig kommer att belastas av diverse (onödiga) apparater och så länge förbrukningsbatteriet sitter i bilen fungerar allt som vanligt.
Dessutom, bara som en notis, bara för att du har en kraftig generator behöver inte laddningen vara effektivare. Skyllermark har mycket info om laddning på sin hemsida. Speciellt: http://www.skyllermarks.se/bil-och-b...artikel307.pdf http://www.skyllermarks.se/bil-och-b...artikel306.pdf --S _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||||
|
Re:
och på en 'räjsbil' som har ett batteri på kanske 15Ah så kan det vid vanlig körning med lyse på etc och kylarfläkten går igång efter stopp bli så urladdat att bilen inte startar. Inga problem i depån då några knuffar igång eller hjälpbatteri finns i bandepån men utanför konsum finns inte dessa hjälpmedel. Att då montera ett extrabatteri för sådana tillfällen löser problemet och håller nere vikten vid räjs. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Denna finns: http://www.clasohlson.se/Product/Pro 75 kr/st = 150 för inkoppling av ett batteri och 225 med inkoppling till startkablar. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
En 50 A-koppling, är inte det lite knapert? När startmotorn i princip kortsluter kretsen så räcker inte 50 A, det finns stor risk att det blir mer än bara ljummet i den handsken. Då skulle jag hellre skruva loss batteriet och låta kablarna vara kvar.
_________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||||
|
Lite OT, men vill man ha lätta batterier så verkar ju denna tråd ha kommit upp med roliga grejjor!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Exakt beskrivning på problemet. På banan är det irriterande om bilen inte startar men hjälp finns alltid inom några meters avstånd i depån om det behövs lite knuffning. Att sitta i köer och vara livrädd för ett "kärringstopp" (ja det händer med en etta som gör över 100km/h och en treskivig sinterkoppling) eller inte vilja stänga av motorn för det är tveksamt om den startar igen när man skall upp eller ner från släpkärra eller in/ut ur garaget mm. Ett skiljerelä för 395 kronor på Alby bilel verkar vara en fantastiskt bra investering. Stort tack för det tipset. Måste dock fundera på hur det kopplas/fungerar tillsammans med FIA Huvudströmbrytare... Kommer komplettera med ett Biltema Gel av största modell (7 kilo) så får vi se hur det fungerar. Väldigt billiga är de iaf jämfört med det jag har idag. (550 kronor jämfört med 2000 för ett FX16) _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Re:
2 st tvåpoliga borde ge 100 A. Eller missade jag något?
Ang startström har min 120 A snabba automatsäkring löst ut en gång då jag vridit på starten.[/quote] _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
|
Re:
Så sant! Men som jag tolkar Clas ollons säljtext är det en kontakt för 75 baloobas, så för 150:- får man en koppling. I sånt fall behöver du fyra handskar för 100 A, dvs 300:- om jag har tolkat det rätt. Men jag har ju haft fel förut, så varför inte den här gången?
Edit: Ah! Nu fattar jag hur du tänkte!
Men då är ju frågan om max 50 A är per kontakt, i sån fall blir det ju kalas. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||||
|
Re:
Jo, jag vet kanske hur du tänker med och det kan ju mycket väl också vara rätt. Jag tänkte lite på anslutningen för max 15mm2 kabel med, en sådan klarar 50A vid 12V om den inte är jättelång. Jaja, någon vet säkert. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
|
Re:
Vad är det som säger att ett 15Ah batteri till löser problemet ? Borde inte den också va urladdat enligt din beskrivning ? om batteriet blir urladdat under körning med diverse strömslukande grejjer så är det väll fel på generatorn alternativt för liten generator då det fortfarande är generatorn som ger strömmet till bilen när du har bilen igång eller ? eller tror du det är batteriet som ger strömmen när du kör ? _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||||
|
Re:
När motorn är avstängd och exempelvis kylfläkten går en stund är det batteriets kapacitet som avgör hur länge fläkten kan gå, alternativt att det finns energi kvar i batteriet för att sedan starta bilen. Nu pratar vi ett betydligt mindre batteri (för viktens skulle) än en vanlig bil har, men fortfarande likadana förbrukare. och med ett ultralitet batteri så kommer kanske det inte räcka alltid, men ett litet batteri till kommer vara den reserv Kenson behöver. En större generator gör inte ett p**s då motorn är avstängd och kylfläkten går 3 minuter till... 30-45Ah är någonting helt annat än 15Ah i det fallet. En lagom stöddig kylfläkt kan dra ur ett litet batteri på kort tid. Prova att ge råd istället för att leta små skrivfel. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (5390 totalt) |