Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa chassiekit (newbie)
2624 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Köpa chassiekit (newbie)

Jag behöver lite av er allas kunkap inför kommande köp av chassiekit till min 323ti Compact

Har hittat ett kit som verkar intressant (tror jag) Vill gärna få lite input på produkten.

Jag är absolut nybörjare som kommer att köra på en bunke banträffar varje år och dra ner en runda till ringen MAX 1gång per år, därimellan blir det landsväg.

Jag har inga krav på komfort
Jag kan inte skruva själv så enkelt handhavande vid ev. justering premieras
Priset är inte det viktigaste i valet och kvalet mellan dom alternativ jag hittat.
Jag vill ha en kvalitativ och hållbar produkt
Jag är nybörjare och är osäker på om jag har glädje av FULLA justeringsmöjligheter men jag vill ej heller köpa fel kit när jag ändå är igång så att säga.

Bilen är i dagsläget utrustad med original Mpaket som sänker 20mm och styvar upp en del, HR Kränghämmare sitter på plats och KW topplagringar ligger och väntar på montering. Bussningar byts ut efter hand mot styvaste möjliga originalbussningar (M roadster/E36 M3 3.0/3.2)

Bilen kommer att köras på bana med 15" originalfälgar med R-däck och 17" originalfälgar på landsväg

Bilen bromsas ner med hjälp av fräscha bromsar med nya skivor och XP8 belägg
Ny bromsvätska RBF 600 tror jag den hette.

Kitet jag spånar på hittar ni här:
http://cgi.ebay.de/KW-Gewindefahrwerk-Variante-2-BMW-3er-E36-Comp-15220013_W0QQitemZ180068751111QQihZ008QQcategoryZ70148QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262

jag har även funderat på detta: [url] http://cgi.ebay.de/KW-Gewindefahrwerk-Variante-1-BMW-3er-E36-Comp-1022 . . . .

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re: Köpa chassiekit (newbie)

johan sjöström skrev:
Jag vill ha en kvalitativ och hållbar produkt
Jag är nybörjare och är osäker på om jag har glädje av FULLA justeringsmöjligheter men jag vill ej heller köpa fel kit när jag ändå är igång så att säga.

Vi har byggt ett par bilar, visserligen rena racebilar så det jag säger kanske blir lite för "race betonat" men som vanligt så får du vad du betalar för. Jag har köpt raggar kitt som jag försökt använda på bana och blivit grymt missnöjd resulterande i att jag köpt nytt och ångrar mig att jag inte köpte ordentligt direkt. Så min rekommendation är att ringa till Sellholm och beställa coilover ben fram och dämpare/fjäder bak. De bygger efter din bil och kan även bygga en mer "gatbetonad" dämparuppsättning om du så vill. Att ha fullt justerbara dämpare tycker jag är mest nonsens för flertalet av oss hobbyåkare kan inte använda funktionaliteten ändå. Skall du laborera så laborera med allt annat samt fjäderhårdeheter. Vi har byggt på en 323ti med dämpare som ej går att justera med mkt bra resultat. http://www.sellholm.se/ För ett riktigt kitt så får du hosta upp ca 15 pengar.

Ett annat alternativ är att ringa Samuel http://www.millway.se/catalog/ och be han bygga ihop något till dig som funkar. Han kan skruva på det till dig också om du ber snällt.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för inputen, rätt familj att få tips från ; )

Har begärt in förslag från Millway och inväntar det.

Uppsättning från Sellholms som är intressant rent tekniskt kostade strax över 22 lakan och det funkar bara inte, utöver att frugan skulle gå i taket så skulle jag bli bankrutt

En enklare lösning som motsvarar en renovering/ersättning av befintligt chassit fast avstämt för mitt bruk kostade i runda slängar 12 lakan och där går min smärtgräns, frågan är bara om det är "best bang for the buck" ?

raggarkit hmmm, räknas KW system II som det? det var inga billiga raggarkit isåfall då det kostade 11-12 lakan.

En sak jag misstänker är att som Putrix säger rek. här på rejsa riktar sig till folk med lite högre ambitioner eller andra krav än mig, jag har ju precis hittat hit och har ju inte ens kört på en enda träff på riktigt, visst har jag plogat runt i gamla, stora,tunga bilar på några banor, men det är först nu jag fokuserar lite mer på att köra lite bana.

Fortsätter lyssna på er och funderar vidare medan Millway skriver ihop ett förslag

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

johan sjöström skrev:
Tack för inputen, rätt familj att få tips från ; )
Har begärt in förslag från Millway och inväntar det.
Uppsättning från Sellholms som är intressant rent tekniskt kostade strax över 22 lakan och det funkar bara inte, utöver att frugan skulle gå i taket så skulle jag bli bankrutt

En enklare lösning som motsvarar en renovering/ersättning av befintligt chassit fast avstämt för mitt bruk kostade i runda slängar 12 lakan och där går min smärtgräns, frågan är bara om det är "best bang for the buck" ? raggarkit hmmm, räknas KW system II som det? det var inga billiga raggarkit isåfall då det kostade 11-12 lakan.

En sak jag misstänker är att som Putrix säger rek. här på rejsa riktar sig till folk med lite högre ambitioner eller andra krav än mig, jag har ju precis hittat hit och har ju inte ens kört på en enda träff på riktigt, visst har jag plogat runt i gamla, stora,tunga bilar på några banor, men det är först nu jag fokuserar lite mer på att köra lite bana.

Fortsätter lyssna på er och funderar vidare medan Millway skriver ihop ett förslag

En del har köpt "gula koni" eller liknande och använt detta som insatsdämpare samt byggt om frambenen till coilovers och fått det att funka hyfsat. Millway ger dig nog bästa lösningen för $. Det är ju mycket som hänger med om du nu börjar byta chassie, topplagringar, bussningar och annat så det stannar aldrig med bara chassiet Vart gränsen för raggarktt går är ju lite upp till var & en och vad man skall använda det till så jag vågar mig inte in i den diskussionen

Köp något som du har råd med eller helt enkelt strunta i chassiet helt & hållet och köp nya fjädrar som sänker bilen aningen (om du inte redan har M chassie). Brossan blev 2:a på mantorp med originalchassie på 323:an för Sellholm inte hunnit få fram grejer i tid så visst går det att åka på med original. Lägg pengar på lite andra fjädrar/bromsbelägg/bromsolja, topplagringar så du får vettigare hjulvinklar + r däck så har du gjort av med dina 12 pengar + att du antagligen får bättre varvtider än att bara byta chassiet. Tid på banan är det som ger mest förbättring. Välkommen till BMW Sport Klub Johan!

Da Nang
Här sen Okt 2004

Det finns gott om vinnande raceteam i både små och stora klasser som åker med KW, så det är verkligen inga raggardämpare.
Men satsa på ett av deras clubsport eller racekit.

MVH

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Putrix:

Mer info det tackar vi för! Väntar med spänning på vad Millway kan erbjuda.
M-chassie har jag och det du radar upp såsom topplagringar,bromsar,r-däck (från din bror) har jag redan
investerat i. 10-12 papp ligger i madressen öronmärkta för chassiet och ser jag inte till att använda dom kanske frugan snor dom

I grund o botten är jag inte ute efter några låga varvtider utan en bil som är rolig att köra när det svänger lite. men så säger kanske alla? Jag vet att hornen som oftast växer ut och att man ofta börjar försiktigt och att det slutar med "hela kittet"

Krille_hlm:

Det är väl som oftast så att tillverkarna har en avdelning produkter till konsumenterna och en avdelning till Tävlingsverksamhet. Det skiljer säkert en hel del mellan dom produkterna oavsett leverantör.

Du har inget tips lite mer specifikt på var man hittar ett sådant kit du tänker på?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

johan sjöström skrev:
Putrix:
M-chassie har jag och det du radar upp såsom topplagringar,bromsar,r-däck (från din bror) har jag redan
investerat i. 10-12 papp ligger i madressen öronmärkta för chassiet och ser jag inte till att använda dom kanske frugan snor dom

I grund o botten är jag inte ute efter några låga varvtider utan en bil som är rolig att köra när det svänger lite. men så säger kanske alla? Jag vet att hornen som oftast växer ut och att man ofta börjar försiktigt och att det slutar med "hela kittet"

Man skall aldrig visa frun "bilens pengar"
Johan, skall du inte tävla så räcker ju M chassiet egentligen? Har du köpt riktig stol/bälte så du sitter fast i stolen & inte hänger i ratten i kurvorna?
Med annat luftfilter/fullflödes avgassystem och ett unichip från TS Motor så blir den motorn riktigt mycket bättre. Brossan bänkade ju sin med betydligt bättre siffror än org antal hk (mätt före/efter) thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Frågan är hur friskt chassiet är efter 10500 mil? Känns inte superstabilt. Men jag hör vad du säger ; )

Jag visar inte dom, hon letar upp dom och anser dom förbrukade om dom inte används så är det med den saken! Så hellre ett raggarkit än garderoben full av hadnväskor och toppar..

Stol har jag väntat med men under nästa år kommer det, bälte har jag köpt men inte monterat än. Frågan är om det går att hitta en smidig lösning där jag kombinerar originalstol o bälte med ett "riktigt bälte" ? Tips emottages tacksamt från andra E36 ägare.

Jag tackar för infon om lite trimning, helt klart intressant men den biten tar jag sen när bilen känns trygg att köra med befintlig effekt Vågar man fråga om dom specifika siffrorna före/efter hos TS motor?

Som du säger så krävs det bantid för att fpå lite pejl på läget, något jag har svårt att förstå är hur ni lär er känna skillnader mellan en grad hit eller dit på framvagn o bakvagn mm. Visst ett tidtagarur visar sanningen men jag lever i tron att många av "er" känner det via fingerspetsarna så att säga.

Jag har fullt upp med att förstå dom olika termerna men det kommer väl det oxå, en sak är säker, att rejsa berikar mina kunskaper något enormt inom detta område.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

johan sjöström skrev:
Putrix:

Krille_hlm:

Det är väl som oftast så att tillverkarna har en avdelning produkter till konsumenterna och en avdelning till Tävlingsverksamhet. Det skiljer säkert en hel del mellan dom produkterna oavsett leverantör.

Du har inget tips lite mer specifikt på var man hittar ett sådant kit du tänker på?

Jag är återförsäljare för KW, så jag borde ju kunna hjälpa dig
Jag har mailat min leverantör och väntar på priser.

MVH

Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Ett ytterliggare tips:
Hör med http://www.scm-engineering.se/
Säljer Holländska Intrax och levererar bla. till STCC.

ordnade ett avstämt coiloverchassie för M30 motoriserad e30 (inget hyllchassie mao) till min och brorsans busbil för en ytterst rimlig peng. (Finns några bilder på chassiet i länken i min signatur)
Dessutom trevlig och kunnig.

Hälsa från Tryggvesson.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Så, nu har jag fått pris också.

KW Clubsport kit kostar 15800:- rek. utpris, inklusive moms, utan topplagringar.

MVH

Krille

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

johan sjöström skrev:
Jag visar inte dom, hon letar upp dom och anser dom förbrukade om dom inte används så är det med den saken! Så hellre ett raggarkit än garderoben full av hadnväskor och toppar..

johan sjöström skrev:
Stol har jag väntat med men under nästa år kommer det, bälte har jag köpt men inte monterat än. Frågan är om det går att hitta en smidig lösning där jag kombinerar originalstol o bälte med ett "riktigt bälte" ? Tips emottages tacksamt från andra E36 ägare.Jag tackar för infon om lite trimning, helt klart intressant men den biten tar jag sen när bilen känns trygg att köra med befintlig effekt Vågar man fråga om dom specifika siffrorna före/efter hos TS motor?

Jag hade en E36 Coupe innan och hade både org bälte+6p bälte monterat tillsammans med stol. Funka fint. Ang trimmning så får du ta den biten med brossan per telefon om han vill berätta...
Kolla i min gamla biltråd lite: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=378044#378044

Da Nang
Här sen Okt 2004

Jag glömde att nämna att priset jag skrev är alltså för ett Variant 3 kit, alltså det bästa clubsportkitet!

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag har tips ang. pengarna.

låt inte stålarna ligga och slaska på något vanligt lönekonto eller gemensamt sparkonto som frun/flickvän kan råka se...

Jag har ett separat sparkonto på min vanliga bank , jag kallar det mitt hobbykonto.Det kan inte frun se ;-)

Där petar jag in både en slant imellanåt på vinterhalvåret.
samt inte minst alla små och stora bytes affäret med delar så låter jag köparen överföra pengarna dit.

Ett annat tips när man beställer delar, skicka dom med leveransadress jobbet.

Så behöver det inte uppstå några besvärliga frågor hemmavid om vad det kostat...

/benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

Benny Steen skrev:
Jag har tips ang. pengarna.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Benny Steen :

separat konto fixade jag för typ en vecka sedan ; )
tänkte dock inte på att det kanske går att dölja det för frugan...

Delar levereras ALLTID till jobbet, det ligger just nu en trevlig hög med prylar härintill mig.

Angående koiloverkit lutar det åt system II från KW men inget är skrivet i sten.

Hade hoppats på samtal eller mail från millway men jag får kanske ringa dit.

Trevlig helg på er alla!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Då har jag varit i kontakt med Samuel på Millway

Med den budgeten jag har rek. tex PSS9 som har justering vad det gäller höjd/hårdhet,

Pris en bit över 15 lax, ett mer anpassat system till mig stack iväg ytterliggare någon tusenlapp.

Jag blir knäpp på alla alternativ som finns, jag kommer inte att köpa något som kostar mer än detta förslag och ser egentligen att det hade varit något billigare.

Fler synpunkter och tips tas emot med glädje.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008

Johan,

om du skall ha max kul för kulorna på SC banträffar och fortfarande ha en bil som fungerar på gatan så är mitt beprövade råd:

Köp ett komplett Konichassi från Sandtler! På med fjäderbensstag fram och bak samt solida M3 (3,2)bussningar till den bakre infästningen av bärarmarna i framvagnen. Kostnad för detta max 7 pix. thumbs up

Tillsammans med dina topplagringar och R-däck borde det sörja för många roliga varv på Svea rikes banor.

MVH

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Tryggvesson skrev:

ordnade ett avstämt coiloverchassie för M30 motoriserad e30 (inget hyllchassie mao) till min och brorsans busbil för en ytterst rimlig peng.

Vad är en rimlig peng och vilken typ av kit är det?

Köpa chassiekit (newbie)
2624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande