| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat eller ej
|
1749 besök totalt |
|
Oljetermostat eller ej
På min Marcos får jag inte upp tempen när jag kör på gata till mer än c:a 60 grader tråg temp. Så jag funderar på att sätta dit en termostat men vart sätter man den? Jag har flyttat oljefiltret så om jag skaffar ny Sandwich så blir oljan filtrerad först efter det att den blivit varm? Spelar det någon roll? Eller är det bättre om jag tillverkar en huva till kylen för vardagsbruk?
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
ofiltrerad olja vill du inte ha oavsett om den är kall eller varm
Termostaten ska du koppla in parallellt med oljekylaren så att kylaren är förbikopplad när oljan är kall och när termostaten öppnas så kan oljan gå igenom kylaren. Eller så täcker du för kylaren lite grann när du kör på gatan
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Re:
Då blir det till att bocka lite plåt imorgon.... tack för snabbt och Billigt ! svar. ny adapter+ termostat+slangar=
Plåtbock=1h _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
En termostat av den typ som syns nästan längst ner på http://www.kgtrimning.com/oljekylare2.htm kanske du kan montera med hjälp av dina befintliga slangar och fyra nya slangklämmor? Priset på 400 kr är inte så avskräckande ens jämfört med en gratis plåtbit.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Tänkte låna denna tråd eftersom jag ändå tänkt döpa den nya tråden till samma namn....
Till mitt bygge har jag skaffat en vattenkyld oljekylare. Alltså en sån som använder kylvattnet till motorn(inte luftströmmen) för att kyla oljan. Ska jag koppla en oljetermostat då eller ska jag alltid köra oljan genom kylaren?? vilket kan anses som bäst?
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
|
Kör utan termostat. Vattnet värms snabbare än oljan i motorn och under uppvärmningsfasen ser din värmeväxlare till att du snabbare får oljan i arbetstemperatur.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Jo du då blir det dyrt > På bilen går det från motornadapter till oljefiltret som sitter framför motorn på balken till fronten vidare runt till oljekylen för att sedan återvända till anslutningen vid motornl
Fin bild
Fasta kopplingar En oljestat kopplas alltså in efter oljefiltret men före kylen HMM ngt att tänka på i vinter Tills dess blir det nog plåtbank.......
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
om bilden är skalenlig
så kunde man tänka sig att dra slangen från filtret till oljekylaren på samma sida om motorkylaren som returen från oljekylaren. Då kan man montera termostaten där slangarna går parallellt med varandra.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Skalenlig?
Bra ide dock! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat eller ej
|
1749 besök totalt |