| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera diff, shimsning mm.
|
5 besök senaste veckan (11453 totalt) |
|
Halloj! Jag har lite planer på att montera en Quaife diff under vintern men har lite funderingar över själva proceduren. Jag har hört att det är ganska noga med att shimsa in diffen på ett korrekt sätt så man inte får en massa missljud från den. Det jag undrar över är om det är samma procedur med vilken diff som helst inte bara en eftermarknads LSD? /Mårten |
||||||
|
Re:
Ska jag tolka det som att det är "plug and play" alltså att shimsning är onödig, bara montera och köra? |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
okej kan vi köra i klarspråk så att jag förstår vad ni syftar åt. |
||||||
|
Det är normalt sett samma procedur oavsett vilken differential man använder, för respektive bil. Alltså, om en standarddiff till Fords Atlasaxel shimsas på ett visst sätt (kronhjul/pinjong) shimsas kronhjul/pinjong lika oavsett om man monterar Quaife, ZF eller nåt annat. Har man haft isär sakerna ska man alltid göra om justeringen kronhjul/pinjong.
Däremot kan vissa eftermarknadsdiffbromsar i sig själv behöva justeras/shimsas, oftast ramplamellvarianten. Quaife behöver det inte. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
En orginal diff är alltså i regel shimsad? och då ska man i regel shimsa eftermarknads diffen på samma sätt med lika många shims per sida? |
||||||
|
Jag tror att du rör ihop det hela. Kronhjul och pinjong shimsas för att ingreppet mellan dessa två ska bli det rätta. Den sk diffen (som kronhjulet sitter monterat på) ska/kan schimsas för att bromsa(föra över kraft till rätt det hjul med mest grepp). Quaife's sk ATB-diff shimsas ej för den fungerar ej på samma vis då den inte har lameller. Alltså, kronhjul/pinjong ska inte blandas ihop med den sk diffretialen(bromsad eller ej).
Fan va rörigt det blir att förklara i text...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
|
schimsen sitter inte där för skojs skull så att säga. De sitter där på krronhjulet (kronhjulshuset, dvs själva differentialen) för att det skall vara rätt ingreppdjup för kuggarna.
Schims sitter det också på pinjongen för att kuggarna skall greppa rätt i längsled så att säga. Nej, du kan inte räkna med att det är rätt när du sätter i en em-diff. Du kan däremot sätta dit originalschimsen o hoppas på att du är i närheten av rätt spel o utgå från det _________________ Mats Andersen |
||||||
|
okej tackar för hjälpen. Jag tror att jag har koll på läget nu. Det är alltså i allra högsta grad att rekommendera att låta någon med rutin hjälpa mig att shimsa in diffen så det blir perfekt avstånd mellan kronhjul och pinjong?! Köper man renault original shims då eller hur fungerar det?
|
||||||
|
Re:
ja och ja |
||||||
|
Det är en fwd du ska göra eller? (Jag tog för givet att det var en rwd
)
Kronhjul och piniong används inte på tvärställda motorer (som så påpassligt Falk skrev) I din bil behövs inte kronhjulet schimsas i sidledd, så det är bara att banka ihop skiten
Spelet i kuggöverföringen till kronhjulet kan inte ändras öht (förutom med våld) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Det är en Clio Sport som ska fixas så ja det är FWD. |
||||||
|
Jag planerar för att var på plats och köra den 19 maj på Sviestad. Jag har precis monterat en LSD och kan om du vill berätta hur det fungerade för mig och ta med beskrivning samt beräkningar. (I mitt fall måste diffens position anpassas till vxlådan med schims)
_________________ Mikael Ankler M3 Touring 2024, Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||||||
|
Re:
Varför skulle man inte behöva justera in en Quaife??? Du skruvar ju på kronhjulet på paketet. _________________ bmw bmwsson |
||||||
|
Re:
Jag tror att Gustaf menar att man (som jag fattat det) ibland shimsar en lamelldiff för att få olika ingrepp. Quaife diffar har inga lameller och behöver därför ingen intern shimsning. |
||||||
|
Precis, det jag försökte få fram var att själva differentialen inte behöver shimsas på Quaife, kornhjul/pinjong måste ju (i förekommande fall då) fortfarande justeras/shimsas.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Gott, då har jag fattat något rätt iaf
|
||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Eftersom jag strax är i läge för att göra ett likadant byte på min Golf så tar jag dig på orden Dude, "det är bara att banka ihop skiten". Alltså, skruva ihop det som det är, det finns ändå ingen inschimsningsmöjlighet. Man kan alltså inte justera in något fel, utan det blir som det blir? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Re:
Du måste schimsa in lagerspelet på diffen, men du behöver inte bry dig om ngt kuggflankspel. oftast blir det bra om man använder samma schims som sitter där _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (11453 totalt) |