Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
2 Gröngölingar jagar mästaren på Gotland (Super Sevens)
<<   1, 2
3356 besök totalt
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005

Mm, är ju dumt att säga emot de andra, då jag helt saknar grunder för det
Hoppas busan rullar till helgen igen, så vi får höra ljudet live..

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
svenneduva skrev:
De flesta "quickshiftar" MC utan en riktig quickshift monterad. Vi lägger en aningens anspänning med tåspetsen på pedalen och när det är dags för växling gör man ett snabbt gasavslag. Det lilla räcker för att peta i nästa växel med tåkraften och sen är det på med rullen igen.
Neråt är det inte lika många som motorbromsar på hoj (inte vad det gäller bansmiskande i alla fall), det är snarare fullt ös så länge nerverna klarar och sen fullpall på hejdarna samtidigt som hojen växlas ner snabbt. Det är så liten kontaktyta för ett bakdäck vid fullbroms så det är snarare ett problem att motorbromsa än en fördel. Radfyrorna har relativt lite motorbroms på höga varv men V-twinnarna har istället för mycket så att det släpper på en gång. Jag är van med twin och motgasar varje nerväxling (dvs gör en lätt knyck på gasrullen för att möta upp med varv på motorn när kopplingen släpps ut) för att motverka motorbroms.

Gotland är en rolig bana. Kan tänka mig att ni som kör låga bilar upplever sista stora vänstern på baksidan som hojåkare gör. Vi ser helt enkelt inte över krönet så man får lära sig var på krönet bästa spår ligger.

Grymt trevlig film, och riktigt fränt bröl!

Jag växlade på liknande sätt i min bil förut, men det blir helt klart "bättre" med detta system. Specielt när man vill växla upp/ner i en lång kurva. Växlingarna blir mycket lugnare och även snabbare.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
torque skrev:
Helskönt sound och hysteriskt cool växlings tjofräs , men vad beror det på att du hasar (halvdriftar) in i flera kurvor? Du har ju inte speciellt mycket motorbroms!

Hasningen beror på lite olika saker. (sen vem som är mest rätt kan man diskutera).
Men dels inbillar jag mig att däcken är aningen för mjuka (soft), bilen inte hundra inställd, och en förare som har 11 års rallyåkande i ryggmärgen och kanske är lite för burdus i åkandet Förutom att det kostar både däck och tid så är det ganska skoj med lite drift

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Westfield skrev:
svenneduva skrev:
Kan tänka mig att ni som kör låga bilar upplever sista stora vänstern på baksidan som hojåkare gör. Vi ser helt enkelt inte över krönet så man får lära sig var på krönet bästa spår ligger.

Japp, så är det. Beroende på utgången i kurvan innan blir också spårvalet lite annorlunda i min erfarenhet. Men det är dock hanterbart tycker jag eftersom farten (i min bil) inte är överdrivet hög (har ju lite lägre vikt/hk än Libells/Kimmens/Brolunds bilar)

Måste bara påpeka, att jag tycker att det gömda krönet är kul. Det krävs några varv innan det sitter bra. Men sen är det en fröjd att komma över puckeln med rejält med tryck i rumpen.

2 Gröngölingar jagar mästaren på Gotland (Super Sevens)
<<   1, 2
3356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande