| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slangar och kylning till frambromsarna.
|
9158 besök totalt |
|
Jag skulle behöva lite extra kylning till mina frambromsar. Har surfat runt lite här och insett att jag ska bara dra en slang från fronten som sitter riktad mot centrum på bromsskivan... MEN vad använder ni för slags slang? Den kommer ju böjas varje gång man svänger så den måste ju tåla en del men ändå vara lättböjlig. Typ 2" funderar jag på? Så kom gärna med tips på vad för slang man ska använda och var den finns att köpa. Hade ju tänkt att bygga detta redan i helgen egentligen :-) /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||||||
|
Re: Slangar och kylning till frambromsarna.
Finns massa flexslang i både alu och plast på div byggmarknader som Bauhaus, Bygg Max, Bygg olle mfl. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Re:
och du har fäst den vid bromsskivan så den rör sig varje gång du svänger? Så den klarar av att böjas om och om igen... _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||||||
|
Re:
Tjenna Jag har kolfiber ("väldigt fancy och lite väl dyrt") bromskylningssköldar från turner motorsport. Ett billigare alternativ är ju att svetsa ihop några i aluminium.. Slangarna har jag "lånat" på jobb men de har ej kommit på plats ännu Förresten... är det inte dags du skippar cabben snart och går på en coupe istället
_________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||||
|
och Fredrik är det inte dags att du skrotar den där 323:an??
Förresten finns dina fancy bromskylningssköldar i vanliga material för oss andra dödliga som måste jobba ihop våra pengar Låter ju intressant isåfall.
Betyder det att man ansluter slangen till skölden på nåt vis eller är jag helt fel på det? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Re:
Haha jag har väntat på att nån skulle fälla den kommentaren så länge!!!
Tanken har självklart slagit mig men jag tycker faktiskt att Roadstern är förvånansvärt bra att köra på bana och sen funkar den ju som allroundbil och glidare... det är liksom allt i ett
Så sålänge jag inte känner att jag har råd med en bil till varje ändamål (vilket skulle resultera i 3 bilar) så fortsätter jag nog på mitt cab-rejs-koncept Det är ju oxo en helt underbar känsla när det börjar flytta på sig nere på Nürburgring där jag inte behöver ha hardtop på bankörning, när man åker om folk med taket nere... Oslagbar känsla! (och så slipper man ju ha AC'n på som drar massa effekt)
Jag tror att jag är lite kär i min bil oxo...
http://www.turnermotorsport.com/html Turner motorsport har såna både i kolfiber och vanliga men dom kostar 250/300 dollar. /M _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||||||
|
_________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||||||
|
Re:
Väldigt va du blev stött Johan!! Det var skrivit med glimten i ögat som Magnus förstod JA 323:an har skulla skrotats i några år nu.... inte blivit tid till det! Jag skrev mina "fancy" kolfiber för jag ångrade det köpet efteråt för de blev för dyra när man egentligen kunde tillverkat de själv, blir ju lite dyrare än summan man sitter och läser på nätet när det väl är hemma.. och kommentaren andra dödliga och pengar pallar jag inte ens kommentera.... >
Gillar ditt koncept Magnus.... går ju onekligen bra med en cab oxå
Sorry för OT _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||||
|
Re:
Jag satte först något liknande på min bil.... dessvärre var aluminiumen för skör och bara trasslades sönder... Kan hända att Biltemas variant är bättre än den jag fick tag på...
|
||||||||
|
Stött jag? absolut inte Fredrik, bara jag som var dålig på att uttrycka mig , en bunke smileys på rätt ställe glömdes bort. Det var 100% skämt inget annat, sorry om det lät fel. Är du inte snäll släpper jag lite bilder när du kör Volvo till ringen (oj glömde att jag satt i baksätet)
Lät skitcoolt med kolfiber men lät lite dyrt därav min fråga, bifogar lite som skulle varit i mitt förra inlägg.
Trevlig helg på er alla nu tänder jag grillen!
Kolla med Samson här på rejsa...
Han har byggt en ganska snillrik konstruktion. Jag tänker göra likadant både på min E21 och min E30. Enligt Johan så har han reducerat förslitningen och höjt bromsverkan avsevärt. Kan ju vara läge att göra något liknande bak.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re:
I min biltråd tror jag det finns bilder som visar. Men i korthet så Leder jag slangen ifrån ducts i spoliern in ovan på plast-kas-plåten och ut i hjulhuset. Jag har fått såga lite för att få ut dem genom kas-plåten. Där har jag fäst slangen i speciella bromssköldar á la sådana som finns på Turner. Men är ligt talat behöver man ju bara vinkelkapa hål i den befintliga skölden och sedan svetsa fast en krans/sarg som man kan slangklämma fast slangen i. Flexet i slangen som krävs i hjulhuset vid sväng har jag hängt upp i buntband i bromsslangsfästet. Ducts kan man köpa prisvärt på: www.bmwm3shop.de Billigare i kolfiber där än de är i GF på BMW. Vet ej vad som kan passa på M Coupé med E30:ns hittar du här: http://www.bmwm3shop.de/main.php?sit _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
På Z3 M sitter det ju redan uttag i fronten som släpar in luft i hjulhusen... så jag ska bara dra slangen från uttaget i hjulhuset fram till bromsskivan... får se om jag bygger om bromsskölden eller hur jag gör... nu ska jag ut och shoppa slang iaf!!! :-) _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||||||
|
Bromskylning
Spånsugslang är hållbar. Exempelvis: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemL Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||||
|
Re:
Bara lite missuppfattningar då
|
||||||||
Finns fula trattar också som man säkert kan snygga till och sätta i fronten. http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=349015 _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
Re:
Så skulle jag gjort på min M3:a med men när man svängde runt med däcket så blev det bara nån cm kvar till hjulhuset så det gick inte. Så kolla lite hur det ser ut på din innan du planerar för långt. Bara ett tips, Du kan ju ha mer plats på din om du har tur. ang. slang så är spånsugsslang självklart hållbar men fortfarande för styv enligt mig. Jag körde med en gammal 80 mm dräneringsslang förra säsongen men den var för hård så nu när jag testar lite på 325:an i väntan på M3:an så köpte jag en bit 75 mm spånsugsslang men den kräver väl mycket buntband för att hållas kvar. Och något problem med värme har jag aldrig upplevt så det behöver du nog inte oroa dig för. /Axel _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||||
|
Re: Bromskylning
Jag har kört med Julas slang till spånsug i flera år. Funkar toppen.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
|
Bumpar en gammal tråd.
Jag ska fixa till bromskylning på banåkabilen snarast och undrar därför vilket dimension på slang som krävs för att få in tillräckligt flöde till bromsarna. Bilen är min Saab 90, c:a 1200kg. Räcker det med 50mm slang eller ska man gå upp till 2,5" eller 3"? Utrymmet är ganska begränsat. Mvh Jonathan |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9158 besök totalt |