Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 204 besök senaste veckan (47024 totalt) |
Idag var det kanske den näst sista mekardagen. Alla slangar som tidigare bara satt fast provisoriskt är nu permanent fastsatta. Batteriet är inkopplat. Bränslefiltret är bytt (det gamla hade nog suttit där ett tag eftersom det var sprejat med rostskyddsmassa, och det var LÄNGE sen bilen rostskyddsbehandlades undertill...)
Motorn är faktiskt provstartad också, men tyvärr läckte det bensin vid en av spridarna så den stoppades igen illa kvickt. Ett snabbt samtal till brorsan gav att det förmodligen är packningarna och o-ringarna vid spridarna som har torkat ut (inte helt otroligt eftersom motorn stått sedan... hmm... augusti dvs ca 10 månader... ![]() På måndag kör jag ut till Hydroscand med spridarna och köper nya packningar. Naturligtvis byter jag alla. ![]() Men nu är det inte alls långt kvar tills den rullar! ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
|
||||||||
Brum Brum!
Bilen är startad! Under Jeppssonsk övervakning startades motorn idag efter byte av o-ringar till spridarna. De nya ringarna passade bra - nu läcker det inte bensin vid spridarna iallafall ![]() Däremot läckte det lite vatten vid en slanganslutning i bakkanten på motorn så det blev bara en kort sejour. Sen körde Jeppsson hem, och det skulle ju jag också göra eftersom jag inte hade mekaroverallen med mig, men sen tänkte jag "vafan", tog fram tången och tog på handskarna och såg till att slangklämman satt rätt på slangen till värmepaketet. Sedan tog jag bort pallbockarna, sänkte ner bilen och startade den igen. Märkte nästan direkt att kopplingen inte tog (inte helt oväntat eftersom den inte är luftad mer än vad jag kunde göra ensam...) så det är kvar innan den är helt körklar. Annars är det nog inte så mycket kvar att göra faktiskt. Äntligen! ![]() Nu är jag hemma och äter, sedan ska jag köra tillbaka till Malmö och lufta kopplingen. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
Vi ses förresten på Anderstorp. ![]() |
||||||||
Sådärja, så var bilen provkörd också. Jag tror att jag i ett svagt ögonblick sa att RX-7-an var lite lik Miatan att köra och att den kändes nästan lika snabb. Jag tar tillbaka det där... Miatan är MYCKET snabbare, och på väghållningen är det milsvid skillnad. Mycket beror nog på styrningen - RX-en har ett skönt dödläge och saknar servo, Miatan har servo och styrningen är väldigt direkt och exakt. Eftersom motorn inte är inkörd tog jag det ganska försiktigt och varvade den inte över 4000 varv och drog den inte på fullgas heller, men det känns att det finns kraft i motorn.
![]() Så nu är det bara 950 km kvar av inkörningen... Sedan blir det oljebyte och mer gasande! ![]() ![]() och så lite bilder: ![]() Såhär såg grenröret ut före provkörningen: ![]() ..och efter: ![]() Hmm jag hade inte tänkt bling-pimpa bilen egentligen, men guld och grönt passar ju bra ihop ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
Jo, brorsan sa också det, det här är ju första gången för mig så... Enligt honom ska man ge järnet och motorbromsa, men inte ta den över 4000 varv. Låter det vettigt? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
Typ vad jag gjort med mina nya bilar med - förutom att jag inte stannar vid 4000 varv... Rödmarkeringen finns ju där av en anledning ![]() |
||||||||
Re:
Finns en annan tråd om det här på rejsa , läste den häromdagen . Enligt en motorbyggare i USA . korta versionen: Fullt spett! annars kommer aldrig ringarna slitas in som de ska. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Re:
Ja jag såg den... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
|
||||||||
Re:
Bra pris kompis ![]() |
||||||||
Re:
Mmm... ![]() ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
Eh, då får du nog vänta ett tag killen ![]() ![]() ![]() Ey kompis, bra pris ![]() ![]() |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 204 besök senaste veckan (47024 totalt) |