| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ratt som hemslöjd?
|
2 besök senaste veckan (4504 totalt) |
|
Ratt som hemslöjd?
Fick en idé om att göra en bra ratt själv eftersom ekonomin är lite mer begränsad än vad jag skulle önska. Tanken är att rensa en ratt in på stommen:
...och bygga upp lagom tjocklek hos kringlan med glasfiberspackel. Ganska tunnt och med tolerans för beklädnad skulle det nog bli diameter ca 1.5 cm eller mindre för min del. Sen lindar man med sånt där grepp man har på racketar och innebandyklubbor (om det är samma sak, har bara erfarenhet av squash-lindning). Extremt bra, men tryckberoende, grepp. Det är bara att byta lindning om den blir sliten. Du kan bygga på eller slipa av kringlan om det inte känns bra. Du kan välja att ha grepp på valda delar av kringlan om du vill. Variabel tjocklek... Ja, det verkar ju som att man kanske skulle kunna få till det bättre än "köpe" om man vill, t o m?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Den tänkta stomdonatorn för slutprodukten, förresten:
...känns lite fel att krossa det fina träet egentligen, men jag har nav och ratt som jag får in snap-off mellan och det verkar inte ligga nåt värde i trärattar och de är lättrensade, så... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Varför inte linda träratten direkt? Du lär väl inte tjäna varken vikt eller utseende på DIY?
Jag lindade orginal ratten i räserbilen med http://www.biltema.se/products/produ Nackdelen är att skarvarna i lindningen "rappar" lite när man ska låta ratten glida i händerna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re: Ratt som hemslöjd?
NEJ NEJ nej nej Kolla innan hur mycket man kan och även böjer en ratt vid 'vanlig' körning så skippa det där med spackel etc. Linda med ditt greppvänliga linda direkt på en sliten ratt om det är så. _________________ Roland Johansson |
||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Sedan har jag för ett antal år sedan gjort en 'EGEN' träratt. Börjat med att rensa bort skumplasten eller vad vi ska kalla det, in till stålringen. Insett att stålringen hade lite för stor diameter för att allt skulle bli som jag ville, så letat upp mindre ratt och tagit stålringen ifrån. Svetsat dit den och sedan gjort träbitar med spår för stålringen. Limmat ihop dessa med någon variant av foglim mot stålringen etc Tog inte många dagar förrän det var dags att göra om, göra rätt... För själva snickeridelen och hoplimmandet av dessa delar hjälpte en vän som är snickare mig, det gjordes i rumstemp spändes ihop med tvingar och limmet var 'utomhuslim bla bla bla Vid 3dje försöket blev det så bra att det höll minst 1,5 år, sedan såldes bilen. Är därifrån jag i just detta fallet baserar mina erfarenheter på, och tipsar dig att inte göra första nybörjarmisstaget i rattmekande. _________________ Roland Johansson |
||||
|
T o m Biltemas glasfiberspackel har större töjbarhet än t ex bakelit som har varit ett populärt kringle-material. Nåväl, kanske man borde vara snäppet mer seriös och smeta på en polyesterindränkt glasfibermatta? Hursomhelst känner jag inte att dina vedermödor vad gäller att bygga en träratt borde diskvalificera ett försök att bygga en plastkringla? Nu är det ju inte hela världen, det här. Bara en tanke som kanske är en aning utanför lådan. Kommer antagligen att göra en egen ratt eftersom grunda och tunna rattar med liten diameter inte finns att köpa. Är heller inte särskilt imponerad av varken mocka- eller läderrattar. Har upplevt bättre avvägt grepp på mina squash-racketar. En lindning som dessutom är utbytbar (linda utanpå en hyll-ratt blir tjockare än jag vill ha). _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Varför inte slipa till träratten precis som du vill ha den efter dina egna händer. Sen lindar du utanpå det. Det borde ge betydligt mindre bök ...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Som klädsel kan jag rekommendera "vänt" skinn, dvs baksidan på vanligt soffläder tex. Klipp det i en lagom remsa, blöt det och sy ihop det runt rattkransen. När det torkar krymper det fast. Har du tålamod blir det snyggt, om inte så blir det i alla fall bra grepp.
_________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
|
Re:
Insidan på skinn = mocca Hmm känns bekant från "mocca"ratt.. |
||||
|
Re:
Nja, jag vill nog påstå att skinn som "bereds" till mocca har en finare struktur än baksidan på en vanlig läder/skinnbit. Ett riktig moccaskinn (stavas det med två c när det inte är kaffe borde ju vara närmare till hands att stava det som mocka i mocka lagårn ) kanske kan vara att föredra, men vanligt skinn är ju enklare att få tag på. I min ungdom tiggde jag till mig skinnprovlappar från en möbelaffär som jag sedan klädde några rattar med.
_________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
|
[quote="Pär HanssonT o m Biltemas glasfiberspackel har större töjbarhet än t ex bakelit som har varit ett populärt kringle-material. Nåväl, kanske man borde vara snäppet mer seriös och smeta på en polyesterindränkt glasfibermatta? [/quote] och tuggummi har bättre "töjbarhet" än aluminium men vad är bäst som rattmaterial?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
*Spydig one-liner-battle är väl inte sååå intressant, så...* Det var väl motsatsen till sprödhet jag var ute efter. Har blivit administratör så jag har tyvärr inte alla korrekta termer i ryggmärgen längre. Seghet, tror jag, elasticitet + duktilitet. Hyvla/slipa träet kan nog vara ett alternativ. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ratt som hemslöjd?
|
2 besök senaste veckan (4504 totalt) |